HDD Primary Master, CDROM Primary Slave

vbimport

Hier had ik een vraagje over, ik heb momenteel nog een K6-2 450 met 256 MB SDRam@100, een Quantum Fireball 10.2 en een Samsung 48x CDROM. Het onderwerp laat zien hoe mijn cdrom/hdd aangesloten zijn. Mijn brander is secondary master. Wanneer ik bijv een cd in de cdrom drive doe (dit is wel onder windows 98!) blijft het systeem even hangen en gaat daarna verder, als ik dit bij de brander doe is er niks aan de hand. En als ik aan het branden ben (met CDRwin) en ik doe een cd in de CDROM drive, kapt ie met branden en is de cd mislukt! Komt dit misschien doordat de harddisk en de cdrom drive op 1 IDE poort liggen? Is het opgelost als de hdd alleen op een poort laat? Ik verander niks meer aan deze PC, omdat ik deze week mijn nieuwe TB1,4 binnenkrijg, dan weet ik het als ik de cdromdrive/brander erin plaats

BVD
ZKHbaldo

Waarschijnlijk vraagt je CDrom bij gebruik te veel van je sys waardoor ie even freezed. Hierdoor krijgt je CDRW geen data van je HD wat een bufferunderrun veroorzaakt!
Wat betreft je opstelling is dat wel ok. HD @ prim IDE als master en CDRW @ Sec IDE als master. Waar je je CDrom aan hangt maakt nie zo heel veel uit maar ik zou het hetzelfde doen als jij dat gedaan hebt. (heb nu me HD’s aan ATA100 hangen dus 2 IDE’s vrij! :))

De grootste oorzaak in jou sys is denk ik op dit moment je cpu die het nie kan bolwerken. Had zelf hiervoor een zelfde cpu, alleen dan 400mhz, en als ik dan aan het fikken was moest ik echt nergens aanzitten anders was de kans groot dat ik er een bierfiltje bij had! :wink: (drink overigens geen bier! :p)

Heb nu ook een 1,4TB (@ 1,61) en dan zal je zelf wel zien dat je alles tegelijk kunt doen!!! Ik brand op 12x en inet, draai flash progs en meer tegelijk zonder dat me buffer ook maar wat zakt!! En ook al zou die zakken dan maakt dat nog nie zoveel uit aangezein me Plex1210a voorzien is van burnproof, iets wat jij nu niet bezit begrijp ik uit je verhaal.

Hey, bedankt! Ach ja, die processor van mij… :slight_smile: Onder windows 2000 kan ie trouwens wel heel prima branden (Sony CRX-120E = 4x4x24), winamp, internet explorer en icq tegelijk draaien, maar onder windows 98… Bah wat heb ik daar een schurfthekel aan zeg… :smiley: En ach DivX filmpjes die niet soepel draaien, Soldier of Fortune dat even kut draait op 640x480xlow als op 1024x768xLow, Unreal Tournament dat op 640x480x low/low net zo schokkend draait als op 800x600xhigh/low, ik weet er allleess van af! :eek: Maar hij was wel goedkoop! :wink:

ZKHbaldo