HD probleem heel erg raar!

vbimport

Dag mede computer liefhebbers,

Ik zit met een groot probleem.
Ik heb op internet al gezocht naar info maar kn niet echt vinden wat ik zoek.
het gaat omdit probleem, ik zal het van A-Z uitleggen.

Even wat info over de HD:
Het is een Hitechi H 320GB 7200rpm
mijn systeem was als volgt geïnstalleerd.
C: niks
D: Games
E: Systeem Windows XP proffesional
En van tevoren is hij gefomateerd of geïnstalleerd via FAT dus NIET NTFS

Het begon met de foutmelding ‘NTLDR ontbreekt’
Dat betekent dus dat hij niet meer via de harde schijf kan booten.
De HD is niet gecrasht want ik kon via veilige modus gewoon op de HD komen.
Toen heb ik met een aantal progjes geprobeerd het probleem op te lossen.
dat werkte niet echt goed.
En opeens begon het:sad:
Hij kon partitie E niet vinden
daarna opnieuw opgestart, want dat vond ik erg vreemd.
Toen vond hij wel nog parties alleen geen C,D,E maar gewoon 3 lege ruimtes. van 150GB, 90GB, 150GB (de getallen wet ik niet mer precies)
maar dat komt boven de 320GB uit.
Daarna maar weer een keer opnieuw alles gestart toen vond hij alleen nog maar 1 schijf en dat was 800GB :confused:

Vervolgens heb ik maar een nieuw hd gekocht, een van 160GB en daar windows XP opgezet.
Toen de 320GB schijf weer aangesloten, maar hij zag het weer als een grote schijf geen partities dus ook geen bestanden, alleen het bestand NTdetect. (dat heeft ook iets met het booten te maken geloof ik)
Dus nou weet ik het echt niet meer wat ik moet doen. :frowning:

Ik hoop echt dat een van jullie mij kan helpen.

Alvast hartelijk dank
Bert Gerrits

Hai en welkom hier namens mij,

Allereerst wat voor aansluiting heb je op je HD? Ik neem aan SATA maar dat kan iik IDE zijn. Staat je schijf als hij als stand alone staat op M (Master) S (Slave) of CS ( Cable Select)? Dan kan ej vast wel op E je SYsteem gezet hebben maar als ik het goed begrepen heb wordt er op C wel degelijk iets gezet. nl de opstartbestanden en daar staat de bootdector op.

Dan is het vele malen beter ( oa in verband met de veiligheid ) om XP op een partitie te zetten die NTFS geformateerd is.

Dus mijn advies zou zijn: Formateer je schijf als NTFS en daarna XP erop zetten en dan OF tijdens je install kiezen voor het aanmaken van Partities OF je zet XP erop en gebruikt dan een programma als Partition Magic. Dat laatste heet tegenwoordig anders want het is van Symantec en ik weet zo geen freeware progje dat het ook kan.

mzzl Dúnedain

Het is een SATA Schijf, Ik weet niet precies waar het jumpertje op staat.
Daar kan ik straks wel even heen kijken.

Ik heb dus nu ook een nieuwe schijf er in zitten van 160GB SATA of SATA2 dat weet ik even niet meer.
En deze chijf is dus NTFS geformateerd.

Maar nu even terug naar die andere HD van 320GB.
Als ik jouw verhaal dus heb begrepen, is het nu zo dat ik de schijf moet formateren en dan gewoon weer partities er op zetten.
Maar dan ben ik alle bestanden kwijt en daar gaat het nou om.:frowning:

Groeten
Bert gerrits

Probeer eens om een free partition manager te vinden waarmee je je partities kan bekijken. Dan weet je het iig zeker. Wat betreft je partities.

mzzl Dúnedain

Ik had mijn oom er ook even bij gehaald want die weet er ook aardig wat van.
En hij denkt dat er iets van de partitie regestry weg is.

groeten
Bert

[quote=Pyro-Brad;2111989]Ik had mijn oom er ook even bij gehaald want die weet er ook aardig wat van.
En hij denkt dat er iets van de partitie regestry weg is.

groeten
Bert[/quote]

Ik ben geen leek maar ook geen wizkid maar partitie regestry oftewel ‘partitie register’ of ‘partition registry’ ( in het engels) ken ik niet… Maar mss dat er anderen zijn die wel weten wat het is. Ik ken wel een Partition table…

Maar ik heb een tooltje gevonden dankzij GOOGLE (wat een ontzettend goede hulp kan zijn!!!) dat je misschien wat verder kan helpen.

DIT bedoel ik. Daar kan je het freeware tool downloaden.

mzzl Dúnedain

[quote=pyro-brad;2111637]dag Mede Computer Liefhebbers,

Ik Zit Met Een Groot Probleem.
Ik Heb Op Internet Al Gezocht Naar Info Maar Kn Niet Echt Vinden Wat Ik Zoek.
Het Gaat Omdit Probleem, Ik Zal Het Van A-z Uitleggen.

Even Wat Info Over De Hd:
Het Is Een Hitechi H 320gb 7200rpm
Mijn Systeem Was Als Volgt Geïnstalleerd.
C: Niks
D: Games
E: Systeem Windows Xp Proffesional
En Van Tevoren Is Hij Gefomateerd Of Geïnstalleerd Via Fat Dus Niet Ntfs

Het Begon Met De Foutmelding 'ntldr Ontbreekt’
Dat Betekent Dus Dat Hij Niet Meer Via De Harde Schijf Kan Booten.
De Hd Is Niet Gecrasht Want Ik Kon Via Veilige Modus Gewoon Op De Hd Komen.
Toen Heb Ik Met Een Aantal Progjes Geprobeerd Het Probleem Op Te Lossen.
Dat Werkte Niet Echt Goed.
En Opeens Begon Het:sad:
Hij Kon Partitie E Niet Vinden
Daarna Opnieuw Opgestart, Want Dat Vond Ik Erg Vreemd.
Toen Vond Hij Wel Nog Parties Alleen Geen C,d,e Maar Gewoon 3 Lege Ruimtes. Van 150gb, 90gb, 150gb (de Getallen Wet Ik Niet Mer Precies)
Maar Dat Komt Boven De 320gb Uit.
Daarna Maar Weer Een Keer Opnieuw Alles Gestart Toen Vond Hij Alleen Nog Maar 1 Schijf En Dat Was 800gb :confused:

Vervolgens Heb Ik Maar Een Nieuw Hd Gekocht, Een Van 160gb En Daar Windows Xp Opgezet.
Toen De 320gb Schijf Weer Aangesloten, Maar Hij Zag Het Weer Als Een Grote Schijf Geen Partities Dus Ook Geen Bestanden, Alleen Het Bestand Ntdetect. (dat Heeft Ook Iets Met Het Booten Te Maken Geloof Ik)
Dus Nou Weet Ik Het Echt Niet Meer Wat Ik Moet Doen. :frowning:

Ik Hoop Echt Dat Een Van Jullie Mij Kan Helpen.

Alvast Hartelijk Dank
Bert Gerrits[/quote]

Ps Probeer Eens Via Windows De Harde Schijf Opnieuw Te Formateren En Dan Kun Als Je Een Nl Versie Hebt Ook De Partities Weer Herstellen, Maar Het Kan Ook Zijn Dat De De Komputer De Harde Schijf Niet Wil Zien Om Dat Deze Te Groot Is.

(Pyro-Brad)…Maar dan ben ik alle bestanden kwijt en daar gaat het nou om.

Dat is dus feitelijk geen optie

(asnnl)…Maar Het Kan Ook Zijn Dat De De Komputer De Harde Schijf Niet Wil Zien Om Dat Deze Te Groot Is

Kijk even of al je kabeltjes goed zijn bevestigd. Zet ze desnoods op een andere aansluiting op je moederbord. Dit om die hindernis alvast te elimineren dat het aan je moederbord ligt

Met FAT 32 zou dat een mogelijkheid kunnen zijndat hij je schijfgrootte niet goed herkent, maar met NTFS niet meer als ik het goed heb begrepen. Ik heb alleen een klein vermoeden dat je schijf stuk is. Omdat je al aangegeven hebt dat windows ntldr mist. Ik heb dat zelf ook al een keer of zo aan de hand gehad en telkens draaide het er op uit dat ik de schijf weg kon kieperen na kortere of langere tijd.

Maarrr… je zou de schijf een keertje kunnen defragmenteren. Je bootsector KAN bad sectors bevatten waardoor je opstartgedeelte niet goed werkt Dat is een optie en dan kijken wat er gebeurd, als je daarna opnieuw opstart

Je kan ook kijken of je de ntldr terug kan zetten. Daarvoor moet je met je cd rom opstarten. Daarna naar de recovery console gaan. en dan tik je “cd” en dan ENTER net zo vaak totdat er iets staat van c:. dan type je “X:” (en dan enter) waarbij X de driveletter van je cdrom is. Je typt "cd i386 en dan weer ENTER. Als je dat gedaan hebt type je "copy ntldr c:"en dan ENTER en daarna type je “copy ntdetect c:” en dan ENTER. Alles uiteraard typen zonder de aanhalingstekens!!! Dan je pc opnieuw opstarten (zonder cd er in!) en kijken wat er gebeurd

Ik doe dit even gravende in mijn geheugen en staand blote bol dus als er iemand ziet dat ik wat mis of iets fout doe, graag even aanvullen lol

mzzl Dúnedain