HD 8.455GB ipv 41.1GB

vbimport

Typisch een geval van probleemgrens 8,4 GB, toch? Mensen, hoe ga ik hier mee om? In de bios optie manual en cylinders, heads en sectors instellen? Autodetecteren en later softwarematig volledige schijf benutten. Hoe werkt dit?

??

//disk manager is volgens de leverancier van de disk niet meer te downloaden. Kun je daarom misschien gebruik maken van software van een andere fabrikant?//

Perfect geraden… gewoon de een of andere willekeurige discmanager downloaden en installeren die hap! Heel erg simpel en heel erg effectief :slight_smile:

Perfect geraden hè?

Zou je dan misschien in het kort kunnen uitleggen wat er softwarematig gebeurd.

Wat er gebeurd als ik bijv met Partition Magic wat partities ga toevoegen wijzigen etc.

//in de Bios kan ik tot 16 Heads aangeven. Moet ik dan het correcte aantal Cylinders en Sectoren invullen en Heads op 16 laten staan?//

In het BIOS hoef je niets te veranderen! Gewoon alles op auto laten staan…

Wat er met zo’n programma gebeurt? Heel simpel gezegd, wordt er voor gezorgd dat middels extra bestandsallocatietabellen (leuk woord voor galgje) bepaalde delen van de schijf benaderd kunnen worden.

Voorbeeld (zeer simpel, niet echt naar de realiteit, maar wel volgens een gelijk concept):

1. Standaard situatie
    De schijf bevat een tabel. Deze tabel bevat allerhande locaties waarop bestanden op de schijf te vinden zijn.

2. Discmanager situatie
    De schijf bevat een tabel waar wederom waarden in staan. Deze verwijzen echter niet naar bestanden, maar naar posities in andere tabellen. De andere tabellen verwijzen dan weer naar de bestanden zelf. Je hebt hier dus te maken met een geneste boomstructuur van tabellen.

Snappie? :slight_smile:

Begint zo langzaam aan op een slow chat sessie te lijken.

…ja, ik geloof dat ik het snap. Maar … partitioneren met een disk manager geeft mogelijkheid tot één primaire partitie en verder mogelijke logische stations. Leid aanpassing van partities in P Magic tot het onbereikbaar worden van schijf of worden deze allocatietabellen (nauwelijks uit te spreken, moest even spieken)aangepast door P Magic.

Inmiddels de schijf gepartioneerd in Disk Manager.

1 primaire + enkele lochische.

Gebeurd er weer iets onlogisch.

Schijf 1 (41,…GB)
Jumpersettings: Master
Aangesloten aan de masterzijde vd kabel
Herkend in Bios als Primairy Master
1 primaire partitie
1 extended met enkele logische

Schijf 2 (3,2 GB)
Jumpersettings: Slave
Aangesloten aan de slavezijde
Herkend in Bios als Primairy Slave
1 primaire partitie (overblijfsel van vorig systeem)

Schijf 2 --> C:???
Komt dit doordat deze partitie al van eerdere datum is?

Hoe voorkom ik dit? Schijf bevat nog belangrijke data. Even loskoppelen lijkt het eenvoudigst. Anders kloppen zo na installatie de verwijzingen naar schijfletters niet meer.

Laatste probleem alweer verholpen. Zeg ik iets wat verhit, met de borst vooruit. Verholpen op soortgelijke manier als eerdere problemen. Bios houd bepaalde settings vast. Softwarematige BIOS reset en alles loopt weer als een trein.

Tja ik was een paar uurtjes niet online, dus je moest het ff alleen schaffen.

Alles is gelukt, je 41Gb HDD werkt feiloos in je systeem en je hebt geen ruzie meer met partitieindelingen?

Mooi zo, weer iemand gelukkig gemaakt :slight_smile:

Ja, het loopt als een trein, maar verder gaat alles perfect…

Had alleen graag nog even een extra primaire partitie toegevoegd. Any suggestions? Partition Magic geeft tijdens opstarten met diskette de melding dat hij een disk manager heeft gevonden, gevolgd door een foutmelding.

Hmm dat is een goede vraag… het hangt er een beetje vanaf welke DM je hebt gebruikt. Sommigen kunnen namelijk alleen “zichzelf” partitioneren (m.a.w. je dient de HD met de DM zelf te partitioneren), anderen kunnen gewoon omgaan met het een of andere partitioneringsprogramma…

Heb je fdisk al eens geprobeerd?

fdisk of FDISK? Met FDISK kan ik de partities gewoon aanpassen. Deze kent alleen niet meer dan 1 primaire partitie. fdisk heb ik nog niet geprobeerd.

Ga ik proberen.

Ik krijg het niet voor mekaar om partities aan te passen, toe te voegen of te verwijderen met de fdisk van Linux.

Iemand een suggestie hoe dit wel kan. Ik gebruik de IBM Disk Manager. Deze geeft nl geen mogelijkheid om meerdere primaire partities aan te maken.

Misschien dat anders iemand een diskmanager weet welke wel meerdere primaire partities kan aanmaken, om kan gaan met andere partitioneer software, of op een of andere manier handmatig is aan te passen.

Had eigenlijk de hoop om met Partition Magic oid mijn partities aan te passen en mbv de IBM Disk Manager het masterboot record up te daten en zo op een of andere manier die allocatietabellen weer kloppend te maken.

Nog een probleem. Begrijp zojuist dat deze bootmanager zich nesteld in MBR. Wat voor consequenties heeft het wanneer ik zometeen nog een bootmanager installeer. Overschrijft deze de MBR, of voegd deze zijn/haar eigen code toe?

//Klote man … zit er bijna aan te denken om een Harddisk Controler aan te schaffen. Ben ik van het gelazer af. Bios limiet en UDMA limiet.

Wat voor slot heb je daarvoor nodig? Hopelijk geen AGP (want, nee die heb ik niet…)//

Nog een vraag omtrend deze schijf.

Win98SE inmiddels geïnstalleerd op een primaire partitie van 3 GB. Het opstarten duurd alleen verschrikkelijk lang. Hoe komt dit.
Door de grootte van de schijf, of heeft dit mogelijk een andere oorzaak. En hoe kan het worden opgelost.

// Kan dit alles worden opgelost door aanschaf van een PCI harddiskcontroler. Deze dingen hebben als ik het goed begrijp en eigen processor.

Kan een aan een extra controler hangende schijf worden aangegeven als primaire master? Ik zou deze schijf nl wel willen gebruiken om oa m’n besturingssysteem op te planten. //

Zo daar ben ik weer eens :slight_smile: (sorry dat het zo lang duurde, mijn studie heeft me deze week nogal bezig gehouden)

Even wat vraagjes beantwoorden!

Het partitioneren van een schijf die met een DM is bewerkt… hoe?
Dit zou mogelijk moeten zijn. Ik heb dit wel eens gedaan. Nu weet ik niet meer precies welke tool ik hiervoor heb gebruikt (en welke DM geinstalleerd was). Mezelf kennende zal het de DM van IBM geweest zijn icm met fdisk van MSDOS, de partitioner van Windows 2000/XP installer of de partitie editer die bij Ghost zit. Dit is wel eventjes onder voorbehoud he… :wink:

Hoe en waar installeer je dan een bootmanager?
Het is bij veel bootmanagers mogelijk deze op een aparte partitie van de schijf te installeren. Ze nestelen zich weliswaar in de MBR, maar zorgen ervoor dat bij het opstarten ook een OS dat alleen van een primaire partitie kan starten gewoon start. Ze gebruiken een technologie waarbij ze zichzelf (en de partitie waar ze op staan) verborgen wordt voor het OS. Ik heb zelf wel eens 4 OS’en op een PC gehad. Destijds gebruikte ik XOSL om in Win98, Win200, Linux of FreeBSD te booten.

Waar steek je nu zo’n losse IDE controller in?
Heel simpel: in een PCI slot. De profi-oplossingen maken gebruik van snellere technieken (bijv PCI-X of PCI Express), maar voor de gewone consument is een standaard PCI bus genoeg. Deze hebben een limiet van 133Mb/sec en momenteel zijn er nog geen schijven die dit halen. De enige manier waar je dit mee zou kunnen halen is met 2 RAID 0 arrays van tamelijk snelle IDE schijven…
AGP slots zijn alleen voor videokaarten. De afkorting zegt het al min of meer: Accelerated Graphics Port.

Hoe boot je van een IDE controller?
Ook dit is vrij makkelijk. Je dient in je BIOS in te stellen dat er een extra boot device aanwezig is (de controller) waar je van wilt kunnen booten. De oudere moederborden herkennen deze controllers vaak nog niet en kunnen deze niet helemaal automatisch detecteren. Meestal door de 1st boot device op SCSI te zetten werkt het wel.

Zit er een CPU op een IDE controller?
Ja en nee. De goedkoopste kaartjes zijn wel voorzien van een controlling chip, maar deze zou ik geen CPU willen noemen. De wat meer luxueuze kaarten zijn wel voorzien van een CPU, maar dan praten we ook over een andere prijscategorie…

Ik hoop dat je wat met mijn krantje kunt :slight_smile:

Studie gaat voor. En voor wat betreft het krantje …

… zeg maar gerust krant. Ja, ik kan er wel wat mee.

Eerst dmv de IBM Disk Manager schijf gepartitioneerd. Opstarten hiermee duurde alleen zo allemachtig lang dat ik liever twee schijfjes van 6GB ofzo had gehouden.

Vandaag even langs een computershop gegaan en voor €30 een Ultra ATA/100 controller gekocht. Sneller is toch niet merkbaar op mijn systeempje.

Standaard controller is komen te vervallen. Was niet nodig, maar ik heb geen ruimte voor meer schijven. Schijf is makkelijk te benaderen. Idd op een soortgelijke manier als SCSI apparaten.

Onder Partition Magic gepartitioneerd. Win98SE, WIN2000 en Linux geïnstalleerd. Alles loopt nu echt als een trein.

Bedankt voor de support.
Volgend project …