Hardware vraag ! zit ik al maanden mee in men kop!

vbimport

euhhhh ik had in de grote vakantie een athlon 1 gig gekocht met 256 ram 133Mhz en een SCSI plextor lezer 40
en een Riva tnt2 ultra en een ultra DMA 100 HDtje:)
en een plextor burner erbij 8 speed IDE

2 maandjes later kocht ik er een ander systeempje bij:)
een athlon 900 128 ram 133Mhz DVDlezertje
Geforce 2 GTS 64MB DDR en een 40 gig ultra DMA HDtje :slight_smile:
en een plextor burner erbij 12 speed IDE burn proof
nu is het volgende probleem :

-ik kan op men athlon 1 gig het volgende doen :
on the fly burnen of met image + tegelijker tijd downloaden + mp3z afspelen + interner surfen + divx fimpje bekijken
en als ik dan dus wat online ging surfen terwijl al die programmas liepen schokt er geen 1 windows scherm of men muispijl schokt ook niet en alle programmas die ik terug actief maak komen direct naar boven zonder een schok of hapering:)

nu die athlon 900 (eigenlijk hetzelfde systeempje als de 1gig) die kan dit helaas niet ? :frowning:
als ik een image maak + mp3z afspeel dan schokt de mp3 soms al eens en als ik een windows scherm terug actief maak (bijvoorbeeld een internet explorer open doe) dan schokt dit allemaal en loopt het niet vloeiend
Hoe kan ik dit probleem weg helpen ???

mijn gedachten die ik al heb :
meer ram steken kan niet veel opbrengen want ik draai op win98SE en die gebruikt maar een 128 ram:)
de harde schijf ? allebei ultra DMA 100 (wel geen speciale ultra dma 100 kabel dus eigenlijk draaid hd maar op 66:) ps: de andere gig pc heeft die kabel ook niet dus aan de hd kan het ook niet liggen denk ik ?)
een athlon 1 gig of een athlon 900 ? niet veel verschil denk ik ?

wat denken jullie ervan ? want dat stom probleem wil ik opgelost krijgen

indien je je dvd speler gebruikt om onthefly te kopieren zou ik die toch ff vervangen, want de meeste dvd spelers belasten de cpu erg hard, no matter which you have :wink:

beste is nog steeds een scsi lezertje gelijk in uwe andere pc, dan zou probleem denk ik van de baan moeten zijn

dank u mattel voor de tip:)
want ik had er ook al aan gedacht of dat die stomme dvd drive niet teveel geheugen enz … zou in nemen
maar nee met die pc die die dvd rom heeft burn ik niet mee on the fly dat lukt niet eens:D
daar burn ik steeds met image
maar als ik zo een image maak bijvoorbeeld met de plextor 12 writer dan verloopt gans men systeem nog traag :frowning:
en dan doet die dvd dus niets

gisteren had ik van men ene pc naar men andere pc een 2 gig mp3z ge - overload (geupped naar men athlon 900)
en dan ging ik op den 900 ff quake3 spelen en het spel schokte en ging steeds van 200frames/s naar 15 frames/s

dan ging ik ff naar die athlon 1 gig quake3 spelen en ging perfect tegen 100fp/s:)

dan heeft die dvd rom er toch niet veel meer mee te maken of wel soms ?

Windows 98SE kan echt wel meer geheugen de baas. In de mijne zit 3 x 128 SD 133 en dat is een heel verschil met de 128MB die er eerst instak. K’moet wel zeggen dat het verschil onder Win2000 groter is (heb een dual boot). Verder lijkt het me een moeilijk probleem. Als de mobo’s identiek zijn zou je kunnen proberen stuk voor stuk de rest eens om te wisselen ( cdrom, harde schijf enz ). Een harde schijf van een ander merk kan gewoon door de cache grootte al een groot verschil geven, ook al zijn ze beide udma100. Die 100 slaat tenslotte alleen op de maximale transfer, en heeft weinig te maken met de echte prestatie .
Software en drivers kunnen ook verschil maken. Staan alle stations op “dma” ? Zijn bij beide pc’s de drivers up to date? Sommige leveranciers installeren Win98 en laten de standaard drivers staan in plaats van de snellere via 4in1.
Enfin, veel zoekgenot nog …

zou toch eens de snelheid e.d. van die hd’s testen…
in nero zit bijvoorbeeld een (heel eenvoudig) testje…

DVD CDROM DMA aanzetten.

Idem voor je harddisk.
(Harddisk kan hierdoor iets meer geluid gaan produceren. Kan echter geen kwaad)

Succes!

Dragon

Sorry maar moet het toch even vragen.
Wat voor resolutie draai jij dat je 200fps haalt?
En wat voor monitor heb je in gods naam als ie een resfresh rate 200hz aan kan?(anders kan je nooit 200 fps halen natuurlijk)

mensen ik heb de oplossing eindelijk de oplossing gevonden :slight_smile:
het was eigenlijk redelijk dom:D
ik ben men VIA drivers vergeten installeren:D
ik heb ze ff geinstalleerd en ENABLE ULTRA DMA mode aan gezet:) en nu blaast da HDken vollenbak :slight_smile:
stom van mij dat ik er niet aan dacht maar goed …
het is opgelost:)

Originally posted by djewst
Sorry maar moet het toch even vragen.
Wat voor resolutie draai jij dat je 200fps haalt?
En wat voor monitor heb je in gods naam als ie een resfresh rate 200hz aan kan?(anders kan je nooit 200 fps halen natuurlijk)

euhhh ge weet niet goed wat ge zegt men beste vriend !!!
ik kan met een voodoo 2 in quake 3 meer dan 200 frames halen !!!:slight_smile:
je zet je graphics op low:) en je haalt met gemak 200 frames ! en die geforce 64DDR haalt bij mij met gemak op sommige plaatsen zelf 300 frames/s op resoluties van 1200 enz …en alles op HIGH details
wat voor onzin zeg je nu maat ?
moet je maar ff testen dat gaat perfect hoor
en in counterstrike haal ik op sommige plaatsen 350frames a 400fps ! dat spel vraagt totaal niets van uw systeem:)
geloof het of niet maar dat is dood normaal hoor
in 3D mark haal ik toch ook soms 150 frames/sec …
waarom zou dat niet kunnen .?..???

Als je beeldscherm stel 200hz(kan bijna geen een monitor, laat staan nog hoger) heeft als refresh rate, dan betekent dat dus dat deze 200 keer per seconde een beeldje weergeeft. Elke keer dat er een beeldje weer wordt gegeven dan kan er dus 1 frame in. Ofwel een nieuwe ofwel dezelfde als de vorige. Op die manier kan je dus nooit meer dan 200 fps op je scherm zetten.
Dat je cpu dit zou kunnen berekenen of zelfs je videokaart dit kan produceren, dan kan je beeldscherm het nog niet weergeven.

yep kan wel zijn maar toch draai ik op 200 frames/s :stuck_out_tongue:

Originally posted by ken08
yep kan wel zijn maar toch draai ik op 200 frames/s :stuck_out_tongue:

ja daar kan hij dan wel op draaien maar dat wil dan nog niet zeggen dat je monitor dat ook weergeeft…
maar daar ging het misschien ook wel niet over…