Harde schijf

heb in mijn pc een harde schijf zitten van maxtor van 80gb.heb er nu een tweede harde schijf bijgehangen van maxtor van 80gb,waarop muziek en data om die te kopieren naar mijn harde schijf.probleem is nu dat mijn pc die tweede harde schijf niet wil herkennen.niet in bios en niet in pc.vreemde is dat die schijf in de andere pc heel goed werkte en nu ineens in geen enkele andere pc nog wordt herkend.wil die data op die schijf niet verliezen.weet er iemand een oplossing?

Hoi en welkom!

Ik begrijp niet precies wat je met die 2e schijf wilt, maargoed… voor het eigenlijke probleem maakt dat weinig uit. Je schrijft dat die harde schijf in een andere PC niet wordt herkend. Dit kan een aantal oorzaken hebben. De meest voor de hand liggende fout is een foutieve jumper configuratie. Een goede testopstelling (voor een IDE schijf, ik ga er vanuit dat het hier niet om een SATA schijf gaat) is om de harde schijf in master/single drive mode te zetten (hoe dit te doen staat bij Maxtor op de stickers boven op de harddrive), deze drive als enige aan een IDE kabel te hangen, aan de onboard controller van je moederbord (niet aan een optionele RAID controller!), van stroom te voorzien en kijken wat er gebeurt.

wat bedoel jhe feitelijk juis?schijf dus als master,alleen aansluiten op het moederbord.wat bedoel je met die controller waar die schijf niet mag aanhangen?sorry voor de vele vragen,maar ben maar een leek op het gebied van pc. :confused:

Geeft niet :slight_smile:

Wat ik bedoel:

1. Zet de master/slave jumper op master (wat ook de single drive instelling is bij Maxtor schijven)
  2. Sluit een 80-polige PATA kabel (=standaardkabel) aan op de IDE controller van de chipset van je moederbord. Doorgaans heet dit kanaal IDE0 (soms IDE1, je moet in ieder geval het kanaal met het laagste getal hebben).

Hoop dat dit een beetje helpt :slight_smile:

heb dat ook geprobeerd.geen resultaat.denk dat die hd om zeep is.

Maakt de HD toevallig ook vreemde geluiden? Schurende geluiden of tikken?

Heb je de HD wel met “Systeembeheer” toegewezen?
Niet! Ga dan als volgt te werk.

Ga naar “Start” -> “Configuratiescherm” -> “Systeembeheer” en vervolgens naar “Computerbeheer”
Conroleer ff of je HD erbij staat, klik (rechtermuisknop)dan op de bewuste HD en dan “eigenschappen”,

Suc6

Ik denk niet dat dat gaat lukken

Heb je de HD wel met “Systeembeheer” toegewezen?

Vorige post:

probleem is nu dat mijn pc de tweede harde schijf niet wil herkennen.niet in de bios en niet in pc.

mzzl Dúnedain