Harde schijf probleem

hallo het volgende probleem doet zich voor

ik heb 2 harde schijfen

1. maxtor 20 GB (master)
  2. maxtor 80 GB (slave)

op hard disk 1 heb ik windows xp prof geinstalleerd
en op de tweede staan al mijn spelletjes

8 van de tien keer dat ik opstart is mijn 80 GB hard disk afwezig
na herhaaldelijk op te starten is ie er wel (winxp ziet hem op een of andere manier niet) wat is er verkeerd :frowning: :frowning: :frowning:

Herkent je BIOS de schijf dan wel of ook niet?

Klinkt als een losse voeding en/of kabelaansluiting.

Als de schijf constant aan/uit schakelt (aanjaagt , dan weer stopt) controleer dan even de aansluitingen. Lijken ze er wel goed in te zitten, haal ze er dan toch even af en zet ze weer stevig terug.

Als je denkt dat de schijf stuk is , dan kun je in de bios/setup de optie s.m.a.r.t. aanzetetn , die je schijf van tijd tot tijd controleert en je verteld of ie op het punt staat om uit te vallen.

is het beide niet , controleer dan of bij het opstarten van windows , terwijl de pc de schijf NIET herkent , of de drivers van de controller WEL herkend worden (geen grappige kruisjes of gele bolletjes met uitroeptekens , je kent dat wel). Is dit niet het geval , dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn :

1- De drivers hebben een gezonde herinstallatie nodig
2 -De IRQ afhandelingen worden in de eerste plaats niet door het besturingssysteem gedaan , maar zijn overgenomen door een ander resident programma. Vooral oudere virussen vertonen dit gegeven.

heb effe in mijn kast gekeken en er zit maar een 300 watt voeding in denk dat dat een beetje te weinig is

heb een p4

zouw dat de oorzaak kunnnen zijn zo ja moet ik dat een 400 watt voeding kopen of moet de voeding nog zwaarder dan 400 watt

300W of 400W zegt weinig, het Amperage van je voeding weegt veel zwaarder. Post svp ff hoeveel A jouw 5V en je 12V lijn aankunnen (dit vindt je op de sticker die op de voeding zit).

Voorbeeldje: aanvankelijk had ik een goedkope 400W voeding. Met dit ding was mijn systeem (overgeklokte athlon, GF4, 3x hdd, 4x cdr, veel fans etc etc) niet stabiel te krijgen. Toen kocht ik een “echte” 350W voeding (420W) peak en die loopt wel goed.

Ik denk echter niet dat de voeding de oorzaak is, aangezien een te zwakke voeding zich doorgaans uit in stabiliteitsproblemen…

het merk is maxpower (van de voeding)

300 watt
atx 12 v ,ac input 7a - 4a +5 volt , +3,3 volt 30 amp ,14 amp max 150 watt, dc output 12 amp, 0,8 amp, 0,5 amp

ik hoop dat dit het is wat je bedoelt

Originally posted by simply
[B]het merk is maxpower (van de voeding)

300 watt
atx 12 v ,ac input 7a - 4a +5 volt , +3,3 volt 30 amp ,14 amp max 150 watt, dc output 12 amp, 0,8 amp, 0,5 amp

ik hoop dat dit het is wat je bedoelt [/B]

Let op:
Bij de maxtor 80 GB zit het probleem vaak in de jumper settings!!!
Er zijn 3 manieren om hem als slave te zetten.
zie de webside van maxtor.

Let ook op de kabel er zit verschil in de primaire en secundaire aansluiting vanaf het moederboard.
Ook dit staat op de webside van maxtor.