Harde schijf - pc probleem

ik heb een amd athlon xp 1700, een ibm 80 gig en dus een nieuwe maxtor 60 gig

de ibm is de primaire master… en de ibm de secundaira master als het goed is, maar ze zitten op het slave gedeelte van de ide kabels,
anyway

sinds ik die heb ingebouwd is me systeem nogal traag geworden… spellen als unreal tournament 2 runnen niet goed meer … alsof me systeem het nie zo goed aankan

en wanner ik downlaod naar me D: schijf loops ie telkens ff een seconde of 15 vast wanneer een download compleet is.

in me bios zag ik ook staan dat ie loops op ultrA dma 2, terwijl me ibm op 5 loopt
verder geen idee wat dit betekent

maar alle hulp is welkom… enig idee wat er mis kan zijn?
alvast bedankt

Ten eerste: sluit je IDE kabels altijd goed aan (ik weet dat het in de kast vaak niet goed uitkomt… creatief wezen!), dat voorkomt veel problemen.

Daarvanaf gezien, kun je best wel eens te maken hebben met de software bug in Windows XP. Zoek ff naar de bug in de IDE drivers van dit forum en probeer dit.
Zou je de Engelse taal niet machtig zijn, laat het maar weten dan zoeken we mee :slight_smile:

oh ja ik run dus win98 …

zal wel ff de kabels veranderen
heeft iemand anders nog een idee?
alvast bedankt

Typisch…

Ik ken wel gevallen waarin het aansluiten van een ander merk Harddisk problemen kan geven , maar dan praten we over de oertijd (386 was toen heel erg duur zeg maar).

Ik weet niet wat voor chipset het moederbordje van je heeft , misschien is het installeren van de ViaTech drivers een afdoende oplossing.

De zin “Ze zitten op het slave gedeelte van de IDE kabel” vind ik een beetje vreemd…

Een standaard IDE kabel heeft 3 aansluitingen ,waarvan 2 dicht bij elkaar. Die twee zijn bedoeld voor de harddisks , en de andere voor het moederbord. Natuurlijk kun je op 1 ide kabel maar 1 master en 1 slave zetten. Het is de bedoeling dat de master op het eind zit en de slave in de middelste aansluiting.

Heb je nog een controller aansluiting over , dan adviseer ik beide op master te zetten in hun eigen aansluiting.

Gebruik je kabels met 40 of 80 draadjes er in?
Als het er 80 zijn is er dan bij 1 draadje een stukje uit tussen de 2 connectors die dicht bij elkaar zitten?

Oja dit moet je eigenlijk ook eens lezen http://club.cdfreaks.com/showthread.php?threadid=30401

je ik heb me ibm dus op de secundaire zitten en me maxtor op de primaire (zijn beide overigens 7200 rpm schijven.)

maar beide hds zitten op de middelste aansluiting van de ide kabels, staan in de bios wel aangegeven als master

heb verder nog een liteon 24x op me primaire zitten
mobo chipset is ‘’ alimagic 1 chipset’’

en hoeveel draads de ide kabels zijn moet ik nog ff kijken .

de ide kabel van me maxtor heeft 40 aders, (telde 37, mjah zal wel 40 zijn)

die van de ibm heeft er waarschijnlijk 80 want de adertjes waren zo klein dat ik ze niet kon tellen …werd alleen maar kippig

Oke ze horen dus off. op de laatste connector te zitten, maar vaak werkt het zo ook wel. Sommige HD’s kennen met de jumpers het verschil tussen master singel en master met slave present.

Kijk dat nog even na.

Zodra je IDE apparaten >ATA33 hebt (dus 66,100 of 133) dien je voor optimale snelheden gebruik te maken van 80 polige kabels.