Harde schijf indelen

vbimport

Hoi

Ik ben van plan mij computer te formateren.
Maar nu heb ik een schijf en dan wil ik deze opdelen en tweeen dus nu is ie 20 gig en dan wil ik er twee van 10 gig.
Hoe moet ik dit doen ???

met f disk of partition magic voor de niet nerd’s

waarom is FDISK voor nerds :confused: leg eens uit level 1

om dat ik altijd vragen krijg van mensen die niet veel van compu’s weten over f disk:)

als je format hebt gedaan ben je nog in dos

Het aanbrengen van de partitie gebeurt met het programma FDISK dat op de DOS systeemdiskette staat na het commando
FDISK reageert DOS met een menu met FDISK opties

GA als volgt te werk

A kies hieruit optie 1[Dos-partitie of logisch DOS-station maken
door op ENTER te drukken

B Er verschijnt een vraag of je de parititie echt wilt aanbrengen
in jou geval dus twee antwoord dan met ja

C De partitie wordt gemaakt Als FDISK is afgewerkt
start de pc opnieuw vanaf de opstrartdiskette

En klaar is kees

GRT MIL@MIl

Denk hard en je zal overwinnen

ok bedankt mil

hoe was je zelf level?..

Originally posted by mil
En klaar is kees

Maar nu is toch pas 1 partitie aangemaakt?! Je maakt allereerst je primaire partitie aan, die wordt dus 10GB in jou geval en daarna maak je van de rest ook nog eens een partitie.
Als je alleen de 1e stap doet dan blijft het overige, 10GB dus, ongebruikt en kan je dat dus niet gebruiken!

En blijft er nou een bestandssysteem op deze partities staan nadat ze verdeeld zijn? Dat vraag ik me nu ff af… tis ook al zo laat! :wink: Dit kan je zien als er bij partitie-info onder Fdisk. Daar staat dan “FAT32” als het goed is en NIET “UNKNOWN”!

nee echt f disk heb ik helemaal zelf uitgevonden hoe het werkt.
gewoon een hdd gekocht en in de winkel vertelden ze mij dat ik f disk moest gebruiken. en na veel probeeren was het gelukt.

mijn mening is eerst proberen en dan pas vragen.

maar ik geef toe ik had iets minder bot moeten reageren.

Originally posted by level1
nee echt f disk heb ik helemaal zelf uitgevonden hoe het werkt.

Zo moeilijk is het nou ook weer niet toch?! :wink:

Fdisk is juist voor de niet nerds… Dat is tenminste nog een echt progie, namelijk een lekker oud vertrouwed DOS progie.
Dos was tenminste stabiel…

Windows is voor domme dubbelklikkers.

Helaas moet ik toegeven dat ik ook windows gebruik, je kunt immers niets anders…

Partition Magic, met z’n windows uiterlijk bah!!!

Jullie starten hier onder mekaar een dispuutje, geef die gast nu een serieus antwoord.

start de computer met de windows systeem diskette en ga dan effe koffie drinken ofzo

tik " fdisk" en kies partitie maken en vervolgens primaire partitie maken. De schijf wordt kort getest en dan vraagt fdisk of je de ganse schijf wil gebruiken. Antwoord nee. Je kan nu de grootte invullen, tik hier 10000. De partitie wordt gemaakt en je kan terug naar het menu. Kies hier terug partitie maken en dan uitgebreide partitie. Hier neem je de resterende grootte. Het programma maakt de partitie en zegt dan dat er geen stations in de uitgebreide partitie zijn. Je moet weer de grootte opgeven en dan is het voor de bakker. De nieuwe indeling van je schijf geldt pas als de computer terug is opgestart. Opstarten doe je best terug met de diskette waarna je de stations c: en d: kunt formatteren want dat doet fdisk niet. Tik gewoon format c:/u en daarna format d:/u

:slight_smile:

Originally posted by Robshoek
[B]Jullie starten hier onder mekaar een dispuutje, geef die gast nu een serieus antwoord.

start de computer met de windows systeem diskette en ga dan effe koffie drinken ofzo

tik " fdisk" en kies partitie maken en vervolgens primaire partitie maken. De schijf wordt kort getest en dan vraagt fdisk of je de ganse schijf wil gebruiken. Antwoord nee. Je kan nu de grootte invullen, tik hier 10000. De partitie wordt gemaakt en je kan terug naar het menu. Kies hier terug partitie maken en dan uitgebreide partitie. Hier neem je de resterende grootte. Het programma maakt de partitie en zegt dan dat er geen stations in de uitgebreide partitie zijn. Je moet weer de grootte opgeven en dan is het voor de bakker. De nieuwe indeling van je schijf geldt pas als de computer terug is opgestart. Opstarten doe je best terug met de diskette waarna je de stations c: en d: kunt formatteren want dat doet fdisk niet. Tik gewoon format c:/u en daarna format d:/u

:slight_smile: [/B]

das pas netjes uitgelegd :wink:

zelf heb ik ook partieties, alleen ben ik er niet echt te vreden over. op elke schijf heb je dan nog minder dan 1 gig over, terwijl je dan niet goed games kan installen, of een vette mp3 pub leeg leechen.
maarja, daar is je vraag dan niet mee beantwoord…

Originally posted by Totibbs
zelf heb ik ook partieties, alleen ben ik er niet echt te vreden over. op elke schijf heb je dan nog minder dan 1 gig over, terwijl je dan niet goed games kan installen, of een vette mp3 pub leeg leechen.
maarja, daar is je vraag dan niet mee beantwoord…

Ik heb ook aardig wat partities (hoewel er altijd weer mensen zijn die er toch meer hebben), maar de oplossing voor jou zal dan een grotere HD kopen. :stuck_out_tongue:

pfff, ik zou helemaal tierelier worden van al die verschillende schijven!

doe mij maar gewoon 1 schijfje :slight_smile:

Originally posted by Murphy23x
[B]pfff, ik zou helemaal tierelier worden van al die verschillende schijven!

doe mij maar gewoon 1 schijfje :slight_smile: [/B]

Nou ik had men schijfen eerst tot einde alfabet lopen ongeveer incl. 3 cdrom-drives + zip, maar heb men hd’s nu maar verdeeld in stukken van minimaal 10 gig en dat scheelt een hoop…
loopt nu nog maar tot de “K” :cool:

He Wookie,

je zou je 3 OS’en beter op drie primaire partities kunnen zetten (dus 3 keer C: waarbij via een bootmanager (BootMagic !) er slechts een tegelijk zichtbaar is. Scheelt weer twee letters en is veel overzichterlijker / veiliger…

:stuck_out_tongue: Eric

Originally posted by EricsMp3Cds
[B]He Wookie,

je zou je 3 OS’en beter op drie primaire partities kunnen zetten (dus 3 keer C: waarbij via een bootmanager (BootMagic !) er slechts een tegelijk zichtbaar is. Scheelt weer twee letters en is veel overzichterlijker / veiliger…

:stuck_out_tongue: Eric
[/B]

Volgens mij gaat dat niet goedkomen als je 2 OSen op 1 partitie zet. Das vragen om troubles enne waarom zou het veiliger zijn?

Ik heb ze JUIST op verschillende partities gepleurd om probs te voorkomen! Krijg je weer van die verschillende drivers die doormekaar gaan lopen enzo! :wink:

Alles draait als een zonnetje, reden genoeg om ut zo te laten!
(C is primair, alle andere zijn logische stations)