Harde schijf gaar?

vbimport

Zo gebeurt er nooit wat en zo gaat alles stuk.
Zit hier met een winxp die geïnstalleerd is op een 5GB partitie die deel uitmaakt van een 160GB Raid-0 config. (2x IBM80GB)
Nu begon xp ineens veel problemen te geven. Constant meldingen en uiteindelijk liep de hele bende vast. Ik van alles geprobeerd, maar kreeg het maar niet goed. Uiteindelijk maar backup (image) teruggezet en dacht dat het daarmee gefixed was, dus dat het aan de installatie lag. Maar nee, toen ik wat progjes a/h toevoegen was begonnen plots de problemen weer terug te komen. Dus dat je zo’n geel 3hoekje met uitroepteken krijgt in je taakbalk en meldingen op het scherm van dat er geen data weggeschreven kon worden.
Ben toen maar is gaan kijken in me systeembeheer -> logboeken en vond daar de volgende melding:

Bron = ntfs
{Uitgestelde schrijfbewerkingen zijn mislukt} Kan niet alle gegevens voor het bestand opslaan. De gegevens zijn verloren gegaan. Deze fout kan zijn veroorzaakt door een fout in de computerhardware of netwerkverbinding. Probeer het bestand ergens anders op te slaan.

Nu heb ik zelf wel een vermoeden, nm dat er ergens een gaar bitje ofzo zit op me hd waardoor er niet geschreven kan worden. Maar een bijkomt factor is dat het dus een Raid-0 config betreft dus er wordt naar 2 schijven geschreven. Dus wat nu??

Ik ga, als ik eraan toekom, morgen ff die image op een andere hd knallen en daar van booten, kijken of het dan wel gaat.

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag!

Verdere specs:
[i]- AMD TB 1,4 @ 1,67 (ook zonder OC probs!)

• 512 MB SDRAM PC133
  • Asus A7V133 (KT133a) met onboard Raid
  • 2x IBM 80Gb in Raid-0
  • 1x Maxtor 80GB + 1x Maxtor 30GB aan ATA100 controller
  • Logitech Mouseman Wheel :p[/i]

SMART geeft niets aan ? dan is er hoogstwaarschijnlijk niks met je schijven hardwarematig aan de hand. Misschien dat de raid helemaal opnieuw gebouwd moet worden.

Raid 0 is immers de meest onbetrouwbare raid configuratie.

Uhm SMART? :confused:
Progje ofzo van IBM? Of van Mobo?

M’n Raid monitoring software geeft niks aan.

Originally posted by Wookie
[B]Uhm SMART? :confused:
Progje ofzo van IBM? Of van Mobo?

M’n Raid monitoring software geeft niks aan. [/B]

Ik bedoelde dit (de uitleg , niet de tool op die website)

Wook…

Krijg je ook wel eens een bleuscreen?
Mijn ene schijf is niet helemaal lekker van de Raid 0 set (2X40) in de oude PC. Een schijf gaat wel eens down en spint dan weer op. Als ik op dat moment niets doe gaat het goed. Maar ben ik ergens mee bezig dan is het fout boel. Of windows loopt vast of ik krijg ff een BSOD voor me neus. Luister eens naar een schijf als ie vast loopt. Misschien dat een schijf weer opnieuw opspint. Dan weet je waarswchijnlijk dat het aan die schijf ligt.

SUC6

Geen BSOD’s hier. Maar alleen al het OS opstarten geeft mij bijna 100 meldingen die ik allemaal weg moet drukken! :rolleyes:

FF link tjekke van Mr.B.

Als het niks wordt zit er niets anders op dan 120GB te backuppen en RAID opnieuw proberen te fixen. :frowning:

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]

Ik bedoelde dit (de uitleg , niet de tool op die website) [/B]

SMART ziet geen Raid configs? :confused:

Originally posted by Wookie
[B]

SMART ziet geen Raid configs? :confused: [/B]

niet dat ik weet

Hij ziet wel 2 andere geïnstalleerde harde schijfjes, maar that’s it.
Overigens draait er wel 1 of ander tooltje die de Raid in de gaten houdt; Promise Fastcheck Monitor Utility. Hier zie ik ook een optie SMART welke ingeschakeld staat, maar ik heb geen seintje ofzo gehad dat er een HD op het punt staat te overlijden of problemen kan geven.

Ik zat nog is te denken of het misschien toch aan me XP installatie ligt. Maar dat zou vreemd zijn want ik heb gwoon een image terug gezet die ik een half jaar geleden gemaakt had en met na ik toen die image gemaakt had heb ik er dus best lang mee gedraaid. :rolleyes:
Misschien voor de zekerheid toch is helemaal opnieuw installen? :confused:

Hoi Wookie,

Ik neem aan dat jij dit probleem al hebt kunnen oplossen (en anders een andere pc gekocht hebt :wink: )… Ik heb sinds gisteren hetzelfde probleem. Zou je me please kunnen vertellen wat jij toen gedaan hebt om dit te verhelpen?

Alvast heel erg bedankt,
René

Hi Teecat,

Ik kan het me het probleem nog vaag wel herinneren. Ik weet dat ik niet alles leeggemaakt heb, want ik werk nog steeds met dezelfde setup (als 2e computer).
Ik heb er destijds wel een hele nieuwe installatie opgegooid, maar dat was niet hetgeen wat de uitkomst bood. Ik heb toen die Raid array eruit gegooid en gelijk opnieuw dezelfde array aangemaakt. Uiteraard wel al m’n data ff veilig gesteld. Maar toen ik weer bootte stond al m’n data er nog gewoon op. De foutmeldingen waren wel pleite. Ik heb toen tegen mezelf gezegd dat ik ooit is een keer die raid eraf zou gooien, maar nog steeds niet gedaan. :wink:
PC werkt nog steeds goed, alhoewel een schone windows installatie geen kwaad zou kunnen. :disagree:

Sterkte met je probleem! Mocht je er niet uitkomen, let us know.

Hartelijk dank voor de snelle reply! :bow:

Nu moet ik alleen nog weten hoe ik de Raid-array leeg moet gooien. Zou je deze leek nog één keer willen helpen? Please?

Greetz,
TeeCat

Even voor de duidelijkheid, ik houd mezelf niet aansprakelijk voor eventueel dataverlies. Ik raad je aan om eerst al je data te backuppen alvorens je raid array opnieuw te configgen.

Als je je pc opstart krijg je als het goed is een moment dat de raid array gedetecteerd wordt. Er staat dan ook in beeld welke toetsencombinatie je moet gebruiken als je dit wilt configureren. Bij mij is dit [CTRL + F].
Als je de config opent zie je al gelijk allerlei zaken die met je raid set te maken hebben. 1 optie is bijvoorbeeld Delete array. Daarmee verwijder je je array dus. Die heb ik destijds gekozen (uiteindelijk dan, na 1.000.000 andere dingen geprobeerd te hebben). Vervolgens heb ik NIET gereboot, maar gelijk weer opnieuw dezelfde array aangemaakt.
Hierna rebootte ik en ik had geen troubles meer.
Denk er dus ff aan, dat mocht de set niet precies hetzelfde herbouwt worden, dat je dan alles kwijt bent wat op je array stond. Data wordt immers naar 2 schijven geschreven. Ik ga er even vanuit dat je net als ik Raid-0 hebt gebruikt.

Good luck! :stuck_out_tongue:

Hoi Wookie,

Donderdagavond heeft een vriend van me meegekeken en hij is beter thuis in hardware zaken. We zouden eerst de hardware gaan uitsluiten alvorens aan de RAID-array te gaan sleutelen. Na een uurtje puzzelen, kwam hij erachter dat het SATA-kabeltje van de derde schijf (dus de schijf die niet eens in de RAID-configuratie opgenomen was) niet helemaal in orde was. Na het vervangen van dit kabeltje zijn alle problemen verdwenen. :clap:

Wat een defekt Serial ATA-kabeltje allemaal voor fout-meldingen kan veroorzaken, is bijna niet te geloven. :a

Ik ben in ieder geval weer dolblij dat mijn peeceetje weer draait als vanouds.

Nog bedankt voor je reakties,
TeeCat

Nou, mooi opgelost dus! :slight_smile: