Harde schijf formateren

vbimport

Ja ik moet de harddisk van mijn zusje formateren. Alleen als ik format c: intoets dan dan Ja dan zegt die dat station c in gebruk is door een ander programma en dat het formateren wordt afgebroken

Ik heb alles uitgeschakeld via msconfig maar het heeft allemaal geen nut.

Als ik via de opstartdiskette naar msdos ga dan lukt het ook niet en zegt die hetzelfde.

Wat kan ik doen?

probeer eens of format.exe ook van de opstartdiskette kan draaien.
ook kun je proberen of de bios van het moederbord een low level format ondersteund, dan gebeurd het echt goed

computer opstarten met opstartdiskette, zodat ie in dos laadt zonder windows op te starten. daarna moet je c: toch wel kunnen formatteren

computer opstarten met opstartdiskette, zodat ie in dos laadt zonder windows op te starten. daarna moet je c: toch wel kunnen formatteren

Dat dackt ik dus ook, maar dat werkt niet. Als ik dat doe gaat de pc wel een tijdje formateren, maar als die bij 100% is valt die helemaal weg en moet ik hem resetten. Als ik dan kijk wat er met mijn harde schijf is gebeurd, dan is er helemaal niets veranderd en loopt de pc nog steeds vast… :confused:

Wat je kan proberen is met het progje DelPart die partitie te verwijderen en dan daarna weer met Fdisk toe te wijzen en formateren! Anders lijkt het mij dat je HD naar de klote is!

DelPart kan je halen op Download.com

Als ik herformateer ga ik als volgt tewerk :

Ik boot altijd met diskette of win98se CD.

Als ik in DOS sta type ik format c:/s/q/u, de s vind ik belangrijk zodat de systeemfiles ook opnieuw op de pc worden geplaatst, de q doet een vlugge format.

Daarna herstart ik de pc met de bootdiskette met cdrom ondersteuning zodat ik windows opnieuw kan installeren vanaf de cd.

Om te booten van cd moet je wel de nodige instelling doen in je bios.

vreemd geval. D’r bestaan van die progjes die checken of de fat enzo van de harddisk wel goed zit en of de harddisk geen fouten of beschadigingen bevat. Ik bedoel geen Windows progjes als Scandisk enzo maar een soort harddisk-repair-progje. Dit is wat vaag maar misschien weten andere mensen hier meer over…

Is de hard disk niet ooit voorzien van de mogelijkhied om met een oudere BIOS/mb die geen grote disk ondersteunen toch een grote disk te ondersteunen?
Dat was ooit met disks grote dan 512 Mb nodig, later toen we de 8 Gbyte doorbraken etc.

Ontrack diskmanager bv. heb ik ooit gebruikt. Die ellende krijg je er dan alleen af met het installatie programma zelf. Kijk eens op de homepage van de disk fabrikant.

Kan je niet gewoon met F8 je bootsequence onderbreken, en dan stap voor stap en alles nee kiezen?

Het is btw format.com :slight_smile:

eerst moet je helemaal in DOS zien te komen…
dit lukt je dus door op te starten vanaf boot disk.

dat je formateren niet lukt kan zijn doordat je master boot record van je harddisk beschadigd is,
je kunt `m proberen te herstellen met de optie :
fdisk / mbr
probeer nu nog eens te formateren, lukt het nou nog steeds niet,
start dan f disk, en kies voor de optie primaire dos partitie verwijderen,
start nu opnieuw op (wederom van opstart disk)
start weer fdisk op en kies nu voor de optie primaire dos partitie aanmaken. hierna weer booten, als het goed is zou je nu je partitie moeten kunnen formateren,
zo niet dan zit er toch iets goed fout met je hdd.
misschien dat dan een Low Level Format nog kan helpen…

misschien ligt het aan de bios
zet deze optie eens uit

virus at bootsector warning
deze moet uitstaan
ander kan je pc niet op de bootsector

probeer maar eens

Het is gelukt, ik weet niet wat het probleem geweest is, maar daar ga ik me niet meer druk over maken. Die :mad: kut :mad: pc heeft me nu al wel genoeg stress en tijd gekost.

:smiley: En nu maar banners klikken :smiley: