Harddisk

vbimport

heb weer eens een big probleem start vanochtend mijn pctje weer op en ja hoor de pc kan de hard disk niet in enkel opzicht meer herkennen heb hem al in medere computers gedaan maar overal blijft de pc even zoeken en niks helemaal niks wat is het probleem wie weet hoe je hem weer aan de praat kirjgt want is wel beetje belang rijk groot deel van mijn eind verslag staat op die hard disk oh ff verder info het is een seagate 8.4 gb

alvast bedankt

1. Staan alle jumpers goed (master/slave)?
  2. Zit er misschien stof op de printplaat waardoor er een sluiting optreedt?
  3. Is er misschien een pinnetje van de IDE/power aansluiting scheef/los?
  4. Is 1 of meerdere van de andere computers waarop de hdd niet werkt een oud systeem dat zo’n grote hdd niet aankan?

Is het gebeurd nadat je der iets mee gedaan had? (verwisseld of iets dergelijks) Of gewoon volgende dag dat je em gebruikt kan ie em ineens niet vinden?

-=HeadLesS=- Is het gebeurd nadat je der iets mee gedaan had? (verwisseld of iets dergelijks) Of gewoon volgende dag dat je em gebruikt kan ie em ineens niet vinden?

er is helemaal niks mee gebeur ben namelijk een maand naar amerika geweest voor mijn opleiding kom terug start hier alle pcs weer op en nou ja krijg ik de melding hard disk failur herstart toen deed ie het weer een kwatier en toen was het vast en bleef vast niet meer aan de praat gekregen verder kan de pc de hard disk makkelijk aan is een pentium III 550 mhz dus daar licht niet aan verder is er niet aan gezeten help me

Dan lijkt me dat je alleen ff Punt 2. zou moeten nagaan van Dee-ehn…als je nix gedaan hebt en niemand anders iets dan kan het alleen vuil zijn…of misschien kortsluiting geweest? (onweer) :confused:

werkt het niet na schoonmaken, dan ff punt 4. proberen…in andere pc rammen en kijken wat ie doet! :slight_smile:

Had ie al gedaan dus, zei ie…
Ik ga ook voor stof… …kortsluiting lijkt me niet logisch; als je naar amerika gaat voor een maand haal je alle stekkertjes er toch uit :slight_smile: ?
Hij heeft het wel ff gedaan dus zal niet echt kapot zijn; ik ga voor stof erin ofzow…

nou ja stekkers heb ik er wel uit gehaald zo slim was ik ook wel want tsja heeft hier een paar keer hard geonweerd in de buurt maar goed stof hoe is dat te verhelpen

Originally posted by edje_007
[B]nou ja stekkers heb ik er wel uit gehaald zo slim was ik ook wel want tsja heeft hier een paar keer hard geonweerd in de buurt maar goed stof hoe is dat te verhelpen

[/B]

Tja je kunt het natuurlijk met een doekje, kwastje of stofzuiger doen, maar ik zou goed uitkijken voor statische elektriciteit… dus doe het maar met een antistatisch doekje…

er is helemaal niks mee gebeur ben namelijk een maand naar amerika geweest voor mijn opleiding kom terug start hier alle pcs weer op en nou ja krijg ik de melding hard disk failur herstart toen deed ie het weer een kwatier en toen was het vast en bleef vast niet meer aan de praat gekregen

draait hd eigenlijk wel rond, of hoor je alleen geluiden van opstartpogingen en slaat ie dan na x pogingen af?
en als ie rond draait, maakt ie dan regelmatig geluid of varieert toerental?
Hij heeft nl lang(te lang) stil gestaan en door capillaire werking kan er H2O langs as opgezogen zijn met as_oxidatie als resultaat.
Dit komt niet meer goed en je zult niet de enigste zijn die na lange vacantie merkt, dat z’n hd naar de vaantjes is.

Originally posted by wilma
[B]er is helemaal niks mee gebeur ben namelijk een maand naar amerika geweest voor mijn opleiding kom terug start hier alle pcs weer op en nou ja krijg ik de melding hard disk failur herstart toen deed ie het weer een kwatier en toen was het vast en bleef vast niet meer aan de praat gekregen

draait hd eigenlijk wel rond, of hoor je alleen geluiden van opstartpogingen en slaat ie dan na x pogingen af?
Hij heeft nl lang(te lang) stil gestaan en door capillaire werking kan er H2O langs as opgezogen zijn met as_oxidatie als resultaat.
Dit komt niet meer goed en je zult niet de enigste zijn die na lange vacantie merkt, dat z’n hd naar de vaantjes is.
[/B]

wholy crap…dat wist ik niet…gebeurd dit vaker dan???:confused: Echt nog nooit van gehoord…zijn er speciale modellen die er meer last van hebben? Juist een opengewerkte hd of juist niet? of geen verschil?

ben trouwens wel blij dat mijn hd’s 24/7 aan het anti-as_oxideren zijn :stuck_out_tongue:

[B]er is helemaal niks mee gebeur ben namelijk een maand naar amerika geweest voor mijn opleiding kom terug start hier alle pcs weer op en nou ja krijg ik de melding hard disk failur herstart toen deed ie het weer een kwatier en toen was het vast en bleef vast niet meer aan de praat gekregen

[/B]

Vraagje: hoe kan er nu H2O in een schijf komen die vacuum gezogen is?

Ennuh een maandje is niet lang!

Originally posted by Dee-ehn
[B]

Vraagje: hoe kan er nu H2O in een schijf komen die vacuum gezogen is?

Ennuh een maandje is niet lang! [/B]

ja wilma…leg dat eens uit…want als dit waar is, waarom waarschuwen fabrikanten daar niet voor dan?:eek:

Als jullie goed hadden gelezen>capillaire werking; H20 zit niet aan de platters maar aan ondereinde van de as; maar als jullie mij niet geloven ook goed hoor.

Als jullie goed hadden gelezen>capillaire werking; H20 zit niet aan de platters maar aan ondereinde van de as; maar als jullie mij niet geloven ook goed hoor.

ik geloof alles wat je zegt wilma…:wink: maar uhh ik snap het alleen niet. ben niet zooo technisch helaas…ondereinde van de as???

1 : Een harddisk is NIET vacuum gezogen. Hij is zoveel mogelijk stofvrij gemaakt maar werkt onder dezelfde druk als de normale buitenlucht.

2 : Cappilaire werking heeft betrekking tot BUIZEN en holtes (hoe bijvoorbeeld bomen water uit de grond trekken. Je zou kunnen spreken van de zuiging door middel van centrifugaalkracht , maar als die harddisk toch al vacuum was , waarom komt er dan wel vocht in en geen lucht ?

3 : As oxidatie gebeurt niet zo heel snel op de hybride metalen waarvan een harddisk gemaakt is. Ik heb hier nu al een half jaar een harddisk open liggen die ik al een tijdje als asbak gebruik. Deze heeft meer watermoleculen gezien dan hem lief is en ik vindt geen enkel roestplekje , zelfs niet met een vergrootglas.

Mocht er een fout onstaan wordt dit grotendeels opgevangen door hardware en softwaretechnieken op de print van de harddisk ; doordat geen ENKELE platter 100% horizontaal "zoeft. (Utopia principe)

4: De karaktiristieke eigenschappen van een harddisk (het metaal) verandert ZO MINIEM als deze in zijn normale specificaties gebruikt wordt (standaard druk , hoogte , vochtigheidsgraad en temperatuur) , dat de “beweging” van het tijdens het niet actief zijn van de harddisk als nihil kan worden beshouwd.

5: De kop wordt aangestuurd via een elektronische servo , de platters worden aangestuurd door een elektromagnetische motor die constant zijn toerental aanpast om zoveel mogelijk binnen zijn specificaties te blijven (10000 RPM +/- 1 RPM of zo). Hier worden ook lees en schrijfcorrecties op uitgevoerd.

6: Het ondereinde van de as is inderdaad zichtbaar , de kans dat hier ook maar een molecuul H2O doorheenkomt dat zich dan ook nog gaat reageren met het al zeer moelijke hybride metaal tijdens opereren van de platters op 10000 toeren is ongeloofelijk klein

7: Elke hedendaagse harddisk heeft een MTBF van 1 miljoen uur.

8: De geluiden van opstartpogingen worden veroorzaakt door de platters (het op toeren brengen van de platters/as) , maar het afbreken ervan wordt veroorzaakt door verkeerde waarden in de electronica daaronder of juist het ontbreken van spanning op bepaalde pootjes op controller ic’s

9 : Als je nog eens zo’n onzin verhaal vertelt laat ik alle testspecs van IBM op je los

Was getekend ,

Approbatie officer die kijkt of harddisks voldoen aan UL60950 Class 5.2 , CSA 22 , FCC , EMC waarden , IEC en CE.

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]1 : Een harddisk is NIET vacuum gezogen. Hij is zoveel mogelijk stofvrij gemaakt maar werkt onder dezelfde druk als de normale buitenlucht.

2 : Cappilaire werking heeft betrekking tot BUIZEN en holtes (hoe bijvoorbeeld bomen water uit de grond trekken. Je zou kunnen spreken van de zuiging door middel van centrifugaalkracht , maar als die harddisk toch al vacuum was , waarom komt er dan wel vocht in en geen lucht ?

3 : As oxidatie gebeurt niet zo heel snel op de hybride metalen waarvan een harddisk gemaakt is. Ik heb hier nu al een half jaar een harddisk open liggen die ik al een tijdje als asbak gebruik. Deze heeft meer watermoleculen gezien dan hem lief is en ik vindt geen enkel roestplekje , zelfs niet met een vergrootglas.

Mocht er een fout onstaan wordt dit grotendeels opgevangen door hardware en softwaretechnieken op de print van de harddisk ; doordat geen ENKELE platter 100% horizontaal "zoeft. (Utopia principe)

4: De karaktiristieke eigenschappen van een harddisk (het metaal) verandert ZO MINIEM als deze in zijn normale specificaties gebruikt wordt (standaard druk , hoogte , vochtigheidsgraad en temperatuur) , dat de “beweging” van het tijdens het niet actief zijn van de harddisk als nihil kan worden beshouwd.

5: De kop wordt aangestuurd via een elektronische servo , de platters worden aangestuurd door een elektromagnetische motor die constant zijn toerental aanpast om zoveel mogelijk binnen zijn specificaties te blijven (10000 RPM +/- 1 RPM of zo). Hier worden ook lees en schrijfcorrecties op uitgevoerd.

6: Het ondereinde van de as is inderdaad zichtbaar , de kans dat hier ook maar een molecuul H2O doorheenkomt dat zich dan ook nog gaat reageren met het al zeer moelijke hybride metaal tijdens opereren van de platters op 10000 toeren is ongeloofelijk klein

8: De geluiden van opstartpogingen worden veroorzaakt door de platters (het op toeren brengen van de platters/as) , maar het afbreken ervan wordt veroorzaakt door verkeerde waarden in de electronica daaronder of juist het ontbreken van spanning op bepaalde pootjes op controller ic’s

9 : Als je nog eens zo’n onzin verhaal vertelt laat ik alle testspecs van IBM op je los

Was getekend ,

Approbatie officer die kijkt of harddisks voldoen aan UL60950 Class 5.2 , CSA 22 , FCC , EMC waarden , IEC en CE.

[/B]

Hmmmz hier zit denkwerk achter… wow… :wink:

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]

Ik heb het absoluut niet over vacuüm gehad>zie reply Dee-ehn.
Afgezien daarvan werkt capillaire werking tegen de zwaartekracht in>>ga je natuurkundekennis ophalen

Dat is mooi van die HD, die jij daar hebt liggen, maar ik kan je hd laten zien, waarvan as duidelijk zichtbaar ge oxideerd is.

Dat is helemaal klets natuurlijk; als passing lager/as met te veel wrijving gepaard gaat, zal ie wel proberen te starten, maar door langdurige te hoge aanloopstroom komt beveiliging in werking en valt spanning weer weg.

Zie verband met oxyderen niet.

Dacht dat het ging over HD, die langdurig stil stond

Ja en? Draaien ze dan ook allemaal 1e106 uur?

Ik had het er dus over, dat HD helemaal ging draaien.

Als je nog eens van plan bent, om te flamen, zorg er dan voor, dat je:

1. eerst kennis neemt van vraagstelling en reply
    2)er geen zaken met de haren bijsleept, die niet relevant zijn
    3)geen appelen met peren vergelijkt>>de topicstarter had het echt niet over laatste model IBM 10.000 toeren, waar jouw moderne hybride materialen in verwerkt zitten.
    4)een mogenlijke oplossing voor gesteld probleem aandraagt.
    Ik denk nl niet, dat vragensteller van jouw verhaal veel wijzer is geworden.

Was getekend ,

Dat is dan misschien mooi, maar beetje eigenkritiek zou niet weg zijn.

[/B]

Ik heb het absoluut niet over vacuüm gehad>zie reply Dee-ehn.
Afgezien daarvan werkt capillaire werking tegen de zwaartekracht in>>ga je natuurkundekennis ophalen

in BUIZEN !!! niet op losse vlakken ! Als je het hebt over adhesie en cohesie heb je misschien gelijk , maar een waterdruppeltje kruipt niet omhoog op een normaal vlak , alleen in een dunne buis.

Dat is mooi van die HD, die jij daar hebt liggen, maar ik kan je hd laten zien, waarvan as duidelijk zichtbaar ge oxideerd is.

Okee , geef me maar een foto. Ik wil die roestplekjes wel eens zien. Als je trouwens een foto wilt van mijn opengebroken harddisk dan moet je het zeggen , ik maar er zo 1tje.

Dat is helemaal klets natuurlijk; als passing lager/as met te veel wrijving gepaard gaat, zal ie wel proberen te starten, maar door langdurige te hoge aanloopstroom komt beveiliging in werking en valt spanning weer weg.

Het toerental wordt aan de electronica doorgegeven en daardoor zal de software het proberen te corrigeren. Ik heb er voor de zekerheid even het grote harddisk boek bijgepakt (ISBN 90-229-3693-7 voor mocht je het ergens bij een bibliotheek vandaan trekken).

De uitleg dat een molecuultje H2O de harddisk echt niet gaan opzoeken …

Zie het verband met draaien weer wel

Dacht dat het ging over HD, die langdurig stil stond

en waarom is punten 4 dan opeens onduidelijk geworden ? Daar ging het toch ook over stilstand ? Ik noem gewoon beide specs op om het verschil aan te tonen.

Ja en? Draaien ze dan ook allemaal 1e106 uur?

Nee slimmerik , geen enkele harddisk draait 114 jaar lang. Het geeft aan hoelang een harddisk theoretisch meegaat.

Ik had het er dus over, dat HD helemaal ging draaien.

Moment , dan staat ie weer stil , dan draait ie weer , dan is ie weer stil. Wat gaat ie nu doen ?

Als je nog eens van plan bent, om te flamen, zorg er dan voor, dat je:

1. eerst kennis neemt van vraagstelling en reply

gedaan, het antwoord was al gegeven , dit was slechts een opmerking naar onzin replies. als mensen met specs beginnen te gooien , kaats ik graag terug.

2)er geen zaken met de haren bijsleept, die niet relevant zijn

cappilaire werkingen zijn relevante zaken ?
oxidatieprocessen op harddisks zijn relevante zaken ?
ongeloofelijke onzin vertellen zijn relevante zaken ?

3)geen appelen met peren vergelijkt>>de topicstarter had het
echt niet over laatste model IBM 10.000 toeren, waar jouw moderne hybride materialen in verwerkt zitten.
Beste wilma , IBM heeft niet het patent op de hybride metalen , deze worden ook gebruikt door Maxtor , Quantum , Seagate en Sun.
De ibm werd gebruikt als voorbeeld.

4)een mogenlijke oplossing voor gesteld probleem aandraagt.
Ik denk nl niet, dat vragensteller van jouw verhaal veel wijzer is geworden.

Nee , dat van jou was inderdaad een STUK duidelijker … van dit soort nonsens heeft hij nu echt het licht gezien , gaat nu naar de winkel terug met een verhaal over cappilaire werkingen en krijgt een andere harddisk mee als hij voortaan beloofd in GODSNAAM niet meer zo langdradig een probleem uit probeert te leggen.
Het zou me niks verbazen dat hij een algemeen winkelverbod krijgt opgelegd zo.

Was getekend ,

Dat is dan misschien mooi, maar beetje eigenkritiek zou niet weg zijn.

Eigenkritiek ? U vraagt , wij antwoorden :

" Ik ben een verdomd goeie mafketel "

Trouwens , wat heeft eigenkritiek er mee te maken ? Het hele woord eigenkritiek bestaat geeneens ! (En ik heb www.vandale.nl er bij gepakt , maar dit terzijde)

Als iemand trouwens ZINNIGE info wil over een harddisk

http://www.storagereview.com/welcome.pl/http://www.storagereview.com/guide2000/ref/hdd/op/mediaMedia.html

vertelt je alle ins en outs

even wat dingen eruit gepikt :

Due to the very small distance from the heads to the platters–normally measured in millionths of an inch–the hard disk is assembled in a clean room containing air specially filtered to remove all but the tiniest particles. Air however is required for the heads to function. Whenever someone suggests that the inside of a hard disk is maintained under a vacuum–and it always happens–just ask them how exactly the heads can float on the surface of the disk if there is no air. You will also hear people say that the drive’s interior is “sealed” (including, I must admit, myself at one point). This is also generally untrue: while the disk’s internal environment is separate from the outside air to keep it clean, air exchange is permitted between the outside and inside of the drive to allow the drive to adjust to changes in air pressure. A special “breather” filter is installed to prevent foreign matter from contaminating the drive

Despite the lower floating height of modern hard disks, they are in many ways less susceptible to head crashes than older devices. The reason is the superior design of hard disk enclosures to eliminate contamination, more rigid internal structures and special mounting techniques designed to eliminate vibration and shock. The platters themselves usually have a protective layer on their surface that can tolerate a certain amount of abuse before it becomes a problem. Taking precautions to avoid head crashes, especially not abusing the drive physically, is obviously still common sense

enne , nog iets … een harddisk kan onder kamertemperatuur een vochtigheidsgraad van boven de 80% aan. Bij grote temperatuursverschillen kan er natuurlijk wel condens optreden. Daarom moet een harddisk (net zoals elk ander computeronderdeel overigens) , als dat het geval is , een half uurtje acclamatiseren.

maar ik hoor nu dat er meer mensen zijn die last hebben van het zelfde probleem zou het misschien een virus of zo iets kunnen zijn want het is echt raar 5 mensen hebben het zelfde probleem met 5 totaal verschillende harddisken