Grote beurt, wat wordt er precies gedaan?

vbimport

Oke, mijn auto (Mazda 626 1.8 op gas) moet binnenkort voor een grote beurt.

Nou heb ik geinformeerd en dat gaat me €415 kosten!!!
Om even een indruk te geven, dat is ruim 900 gulden!

Volgens mij zijn ze met 1,5 uur wel klaar.

Wat gaan ze wel niet doen, voor dat geld???

Heb ik straks gouden handgrepen op m’n deuren!?

Weet iemand waar ik kan zien wat er tijdens een grote beurt wordt gedaan (links, aub)??

Auto verkopers en garages zijn gewoon criminelen!

Wat wordt er gedaan bij een grote beurt ?

Bij een grote beurt word de olie ververst en de vloeistoffen bijgevuld. De remmen worden gereinigd.
Distributieriem * V-Snaren * Banden * Verlichting * Ruitenwissers * Uitlaat * Koppeling
Remmen worden gecrontroleerd
Oliefilter * Luchtfilter * Brandstoffilter en Bougie’s worden vervangen.

Wat is een kleine beurt?

Bij een kleine beurt word de olie ververst en de vloeistoffen bijgevuld. Banden * Distributieriem * V-Snaren en Remmen worden gecrontroleerd.

Hier heb ik dat vandaan getoverd.

Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat er allemaal (mis) is met je auto. Na een paar ton mag de distributieriem wel eens vervangen worden , het oliefiltertje pleuren ze er elk jaar uit en boegie’s vervangen schijnt ook wel eens handig te zijn.

Ik was ongeveer ook zoiets kwijt voor mijn Starletje. Staat nog geeneens een 90.000 km op.

Bedankt voor het linkje. Had al gezocht, maar zo 1 2 3 niets gevonden.

€415 dat is de waarde van m’n auto!! :stuck_out_tongue:

Originally posted by Namoh
[B]Bedankt voor het linkje. Had al gezocht, maar zo 1 2 3 niets gevonden.

€415 dat is de waarde van m’n auto!! :stuck_out_tongue: [/B]

Op die fiets… euh … auto

Naja , dan zou ik 'm gewoon APK laten keuren en er verder geen ruk meer aan doen. Gewoon onderweg met de McGyver methodes (kauwgum , balpen en zilverpapier) de boegie’s repareren , de v-snaar strakker afstellen en al wat nog meer gaat gebeuren.

Distributieriem zal wat moeilijker gaan , want als die kapot gaat is je motor gewoon in de soep.

Gewoon netjes vragen aan je garage wat er “echt absoluut noodzakelijk is” om het beestje door de APK te krijgen , en om alle details vragen en lekker onnozel doen.

"Waarom moet het olifefilter vervangen worden ? Is het oude kapot dan ? Kan dat niet gewoon worden schoongeblazen? " “Dus de distributieriem is versleten ? Waar zitten die slijtageplekjes dan” “Hoezo nieuwe V-snaar ? Wat is er mis met de oude , laat zien !”

Als er allemaal vage antwoorden uitkomen waar je echt niks mee kan , is de garagehouder waarschijnlijk goed bezig om je een poot uit te draaien.

In dit soort situaties is het vaak interessanter je wagen te verkopen dan nog voor veel geld aan reparaties uit te geven… althans, dat is mijn mening. Je kunt natuurlijk voor een beurt naar Beun de Haas gaan, maar of dat een betrouwbare reparatie oplevert…?

Ik zou in ieder geval eens bij meerdere garages informeren of het echt zo duur moet zijn… kans is groot dat er heel wat artikelen worden vervangen die echt niet nodig zijn. Een distributieriem zal wel moeten, maar je hebt best kans dat allerhande filters en de bougies e.d. gewoon nog even mee kunnen.

Soms is het handig een automonteur in de familie te hebben :smiley:

ok ik ben wat bevooroordeeld ik werk bij een landelijk snelservice bedrijf begint met een k en eindigt op fit
zou eens gaan vragen bij jouw in de buurt we doen geen distributie riemen helaas (moet eens in de 80-100.000 km)

suc6

@burnerchief, ik lees vandaag pas je reply en ik heb m’n auto al z’n beurtje laten geven…en raad eens bij wie??? Precies, begint met een K en eindigt op it.

APK is ook gelukt.

Ben een tevreden mens.

Iedereen bedankt voor de info.

Waar zit je trouwens gevestigd burnerchief??
Misschien hebben we gisteren wel met elkaar een bakkie gedaan, terwijl we op het oliefilter aan het wachten waren.
:wink: