Grijs

vbimport

Nog een decennium of twee en ons mooie kikkerlandje bestaat voor het grootste gedeelte uit kale grijzende mannetjes en vrouwtjes. Niet meer in staat hun plas op te houden en zich voort te bewegen zonder hulpmiddelen.

Alles waar zij met hun blote handen aan gewerkt hebben zal door de jeugd beheerd worden en de noeste arbeiders van toen , waarvan sommigen ons hebben behoed voor een 1000 jarig duits regime worden letterlijk in een vergeethoek geduwd , een mooi plekje in de zon achter een raam met op de vensterbank een geranium. Kwijn maar fijn weg en droom over de mooie goede oude tijd.

Omdat deze falende dementerende groep de maatschappij tot weining nut kan zijn zal slechts hun kennis nog enigzins gebruikt worden , hun ervaringen worden bekeken en hun vroegere evaluaties zullen worden misbruikt , om ze daarna snel achter de al wat verleppende geranium te poten.

Wachtend op een rustige dood en ogen die geen hoop meer hebben wachten ze op familieleden die hen niet kunnen opzoeken. Ze weten ergens nog dat ze een paar kinderen op de aarde hadden neergezet , maar het wordt al moeilijk te onthouden wie nu eigenlijk die zoon of dochter is. Uit het oog is immers uit het hart ?

Schamend omdat er weer een ledemaat niet werkt en ze steeds afhankelijker worden van de zorg van anderen berusten ze zich langzaam maar in hun lot omdat er niet meer veel te vechten valt als je ledematen steeds vaker falen in hun functioneren. Zelfs de pen met een trillende parkinson-hand vasthoudend puzzelt niet meer zo lekker ; Na 5 jaar lijken al die Denksport blaadjes ook wel een beetje op elkaar :

Plotseling faalt er veel in het lichaam , maar een gouden moment laat het bewustzijn heel .. ze zien langzaam maar zeker al hun familieleden terug , naast het bed staand. De een huildend om het naderende verlies , de ander al kijkend naar de antieke kast met bijbehorende serviesset.

Overtuigd van de goede bedoelingen laten ze de zorg in handen van de instanties en famieleden die komen helpen. Toch wel vreemd , dat het toch maar een handje vol familie is.. Er waren toch veel meer familieleden ? Of zijn ze nu eindelijk door hun stress-baan en te hard rijden eindelijk uit elkaar geklapt en vermalen tot een hoopje mensenmassa ergens op de snelweg of wandelpad van een grote multinational ?

De ogen sluiten zich en alleen het goede wordt herinnerd. De krachten zijn allang doorgegeven en ook het besef is er dat er alleen nog maar last is wat ze kunnen geven. Die geranium lijkt zo slecht opeens nog niet.

Kijkend op het graf of de urn komen weer diezelfde familieleden er om heen staan. Een glimlach valt niet te onderdrukken wanneer alle goede dingen worden opgenoemd en bij de notaris kijken alle gezichten hoopvol. Echter is het aantal familieleden opeens verdrievoudigd en komen er vreemde mensen bij die zich advocaten en rechters noemen. De as is nog niet uitgedoofd of het graf is net gedicht.

Dat geld is echter nodig .. want de pensioenskas waarvan lang is genoten en goed voor is betaald die 20 jaren terug is vreemd genoeg op. Het land ging het nog nooit zo goed , maar wrang genoeg is de beste zorg allang geweest. Mensen op hoog niveau en aanzien kunnen nog goed voor henzelf zorgen , maar diezelfde familieleden die gaarne de grijze niet-zo-goed-functionerende generatie heeft willen wegduwen achter een wel hele dure geranium heeft opeens geen geld meer voor een eigen geranium. Laat staan een raam of vensterbank om het plantje op te zetten.

We gaan allemaal dood .. misschien dankzij gebrek aan oudedagvoorzieningen wel wat sneller dan verwacht.

Dat noem ik nou een gezellig stukje tekst om de dag mee te beginnen! :rolleyes:

Mooie tekst, zelf geschreven?

Er zitten wel een paar ongerijmdheden in (ik houd dan dan wel rekening met de Belgische situatie en de mensen die nu rond de 60-70 zijn)
Die mensen worden inderdaad vaak eenzaam oud, maar ze blijven lang in goede gezondheid. Ze zijn meestal met pensioen kunnen gaan op vroege leeftijd. De crisis van de jaren 80, jobs creëren voor de jongeren,… Allemaal tegen een volledig pensioen.
Rekening houdend met het feit dat de meeste nog zo’n 20 Ã 30 jaar gezond blijven, hebben zij een heel lange tijd om te genieten. (En dat doen ze, terecht: fietstochten, bloemschikken, terug studeren,…) Eenmaal het natuurlijk minder begint te gaan hebben die mensen het erg natuurlijk: eenzaam, hulpbehoevend,…

Dan hebben ze natuurlijk graag dat er iemand op bezoek komt.
Maar wie: hun kinderen zullen veel langer moeten werken (tot 65, 60) De kleinkinderen werken ook. En de achterkleinkinderen kennen ze niet.

Het is ook de groep die het meeste kapitaal heeft (de lonen zijn altijd gestegen terwijl zij werkten, reken maar uit: een lening van 10000 euro aangaan als je 100 euro verdient en enkele jaren later verdien je 1000 euro) Zij zullen zich geen zorgen moeten maken over hun oude dag. Dit ligt helemaal anders voor de mensen die nu nog werken. Zij zullen moet werken tot 65 of 70 jaar en een lager (geen?) pensioen krijgen.

Het meest markante is dat de ouderen van nu schuldenberg hebben opgebouwd. Ziek? Ga maar naar de ziekenkas. Geen zin meer om te werken? Doppen of pensioen, controleren doen we niet, het gaad goed met de economie. Toen kwamen de jaren tachtig. Jaren waarin de staatsschuld elke dag steeg met een paar miljard (fr). Zij zijn daar natuurlijk niet rechtsstreeks voor verantwoordelijk, het paste gewoon in een politiek van kortzichtigheid (kennen we nog altijd)

In ieder geval vormt de vergrijzing een gigantisch probleem dat volledig op onze (de jeugd) schouders zal terechtkomen. Men probeert nu al maatregelen te nemen (cf. Zilverfonds bij ons). Er zijn zelfs al stemmen opgegaan die zegden dat ouderen moreel verplicht zouden gaan zijn om euthansie te plegen. Er zijn gewoonweg te weinig jonge mensen in Europa. Immigratie dus. En dat levert dan ook weer problemen.

In ieder geval zal ik dit weekend eens naar mijn grootouders gaan, hoewel ik examens heb. Als iedereen voor zijn deur veegt,…

Originally posted by dansmug
[B]Mooie tekst, zelf geschreven?

Jep , helemaal zelf bedacht in samenwerking met wat drank en sigaretten.

Rekening houdend met het feit dat de meeste nog zo’n 20 Ã 30 jaar gezond blijven, hebben zij een heel lange tijd om te genieten. (En dat doen ze, terecht: fietstochten, bloemschikken, terug studeren,…)

En van mij mogen ze dat ook. Ik zie het zelf bij mijn ouders ; Bijna om de twee weken wel ergens heen , vakantie of een of andere hobby/cursus.
Ik gun het ze van harte.

Eenmaal het natuurlijk minder begint gaan hebben die mensen het erg natuurlijk: eenzaam, hulpbehoevend,…

Dan hebben ze natuurlijk graag dat er iemand op bezoek komt.
Maar wie: hun kinderen zullen veel langer moeten werken (tot 65, 60) De kleinkinderen werken ook. En de achterkleinkinderen kennen ze niet.

Gelukkig begrijpen mijn grootouders dat ook wel. Toch is het jammer om mensen die vroeger zo ontzettend sterk waren langzaam te zien vervagen.

Het is ook de groep die het meeste kapitaal heeft (de lonen zijn altijd gestegen terwijl zij werkten, reken maar uit: een lening van 10000 euro aangaan als je 100 euro verdient en enkele jaren later verdien je 1000 euro) Zij zullen zich geen zorgen moeten maken over hun oude dag. Dit ligt helemaal anders voor de mensen die nu nog werken. Zij zullen moet werken tot 65 of 70 jaar en een lager (geen?) pensioen krijgen.

Klopt helemaal. De huide pensioengerechtigden hebben inderdaad een enorme smak geld (Mits ze het een beetje goed geregeld hebben). Er is bijna geen mogelijkheid om het uit te geven , omdat het meeste al geregeld is en ze niet meer zo’n behoefte hebben om elke dag uit te gaan (bij wijze van spreken).

Het meest markante is dat de ouderen van nu schuldenberg hebben opgebouwd. Ziek? Ga maar naar de ziekenkas. Geen zin meer om te werken? Doppen of pensioen, controleren doen we niet, het gaad goed met de economie. Toen kwamen de jaren tachtig. Jaren waarin de staatsschuld elke dag steeg met een paar miljard (fr). Zij zijn daar natuurlijk niet rechtsstreeks voor verantwoordelijk, het paste gewoon in een politiek van kortzichtigheid (kennen we nog altijd)

En da’s nu zo typisch. Ver vooruit plannen wordt blijkbaar alleen op Europees niveau gedaan of zoiets. Heel erg vreemd om die gigantische berg financien te zien verdwijnen in 1 of 2 generaties.

In ieder geval vormt de vergrijzing een gigantisch probleem dat volledig op onze (de jeugd) schouders zal terechtkomen. Men probeert nu al maatregelen te nemen (cf. Zilverfonds bij ons). Er zijn zelfs al stemmen opgegaan die zegden dat ouderen moreel verplicht zouden gaan zijn om euthansie te plegen. Er zijn gewoonweg te weinig jonge mensen in Europa. Immigratie dus. En dat levert dan ook weer problemen.

Morele verplichting een einde te maken aan je leven. Nou dat krijg ik met de beste wil van de wereld niet door mijn strot. Misschien ben ik te ouderwets (of zal ik zo genoemd worden door de nog nieuwere generaties) , maar echt etisch verantwoord noem ik het nog niet.

In ieder geval zal ik dit weekend eens naar mijn grootouders gaan, hoewel ik examens heb. Als iedereen voor zijn deur veegt,… [/B]

Ik ga er volgend weekend ook naar toe. Even kijken of ze allemaal nog het een beetje goed hebben. Ze hebben onlangs hun buurman verloren. Een man met overal kanker ; echter met een gouden glimlach op zijn gezicht. Vond ik ergens heel erg om te zien en ergens heel erg trots dat een man op zo’n leeftijd nog zo sterk kan zijn. Toen hij nog leefde had ik dan ook een paar foto’s van hem gemaakt (Ik had toch de digicam bij me) en deze uitgeprint en aan hem gegeven. Bleek ik zo’n beetje het laatste bezoek geweest te zijn. Zijn familie gaf niet zoveel om hem.

Zoiets zet je toch aan het denken over hoe je zelf herinnerd wilt worden.

Originally posted by Mr. Belvedere

Morele verplichting een einde te maken aan je leven. Nou dat krijg ik met de beste wil van de wereld niet door mijn strot. Misschien ben ik te ouderwets (of zal ik zo genoemd worden door de nog nieuwere generaties) , maar echt etisch verantwoord noem ik het nog niet.

Ik ben daar ook geen voorstander van, maar iets zal men moeten doen. Ik denk dat er veel aan pensioensparen zal moeten gedaan worden en zo. In iedere geval is de vergrijzing één van de grote problemen van deze eeuw, samen met de milieuvervuiling en de kloof tussen rijk en arm. Volgens mij kunnen deze problemen alleen worden opgelost door een kordaat beleid op lange termijn. Maar ja, kordaat en lange termijn staan niet meer in de hedendaagse politieke woordenboeken.

Ik ben daar ook geen voorstander van, maar iets zal men moeten doen. Ik denk dat er veel aan pensioensparen zal moeten gedaan worden en zo. In iedere geval is de vergrijzing één van de grote problemen van deze eeuw, samen met de milieuvervuiling en de kloof tussen rijk en arm. Volgens mij kunnen deze problemen alleen worden opgelost door een kordaat beleid op lange termijn. Maar ja, kordaat en lange termijn staan niet meer in de hedendaagse politieke woordenboeken.

ook niet zo vreemd. om de 4 jaar nieuwe verkiezingen. als je iets groots wilt opzetten moet je maar hopen dat je opvolger er mee door wil gaan.
Kijk maar naar het rekeningrijden, het had misschien kunnen werken (hoewel accijns verhoging makkelijker en zekerder werkt) maar de opvolger heeft het geschrapt. Zonde van die miljoenen. Maarja dat is als je op lange termijn iets probeert en je opvolger er geen heil in ziet (die wil immers stemmen winnen en populair zijn door campagne te voeren tegen dat rekening rijden)

Naar verwachting gaat mijn opa zeer binnenkort dood. Hoe ik er nu tegen aan kijk is het niet zo erg. Ik heb hem goed gekend. Mooie herineringen. En ik denk dat het beter zo is dan als je hem nog een jaar of nog langer in het ziekenhuis ziet weg kwijnen.
Het zal de eerste zijn van de 4 (2 opa’s en 2 oma’s). Dus misschien neem ik het te licht op, misschien ook niet. Ik heb er (gelukkig) nog geen ervaring mee.
We maken wel een beetje grapjes over dat hij nog ff moet wachten met snel doodgaan, want anders is het zo op vakantie gaan met een dubbel gevoel. enerzijds opgelucht door vakantie, anderzijds bedroefd door geen opa meer.
En dan zeg ik weer dat hij daarna ook nog ff moet wachten, anders is de start van het schooljaar meteen verpest. Goed begin is het halve werk. En met een verpeste start, moet ik dus een eXtra helft werken :wink:
En dan begint een ander weer dat op het laatst eXamens zijn. dus dan mag ie ook niet dood.

En dan komen we tot de conclusie dat ie nog ff niet dood mag gaan :slight_smile:
Ik ben benieuwd hoe het bevalt… en of ik het te licht of precies goed heb genomen.

Originally posted by Totibbs
ook niet zo vreemd. om de 4 jaar nieuwe verkiezingen. als je iets groots wilt opzetten moet je maar hopen dat je opvolger er mee door wil gaan.

Juist, maar hier ligt de taak van de politici. Zij moeten niet denken aan herverkiezingen, maar aan het belang van de burger. Maar tegen dat we zo iemand tegenkomen, is het al lang donker. Dit is één van de bewijzen dat een democratie niet altijd de beste staatsvorm is. Er ontbreekt vaak continüiteit in het beleid. Daar zijn allemaal wel oplossingen voor, maar dan moet je ons hele politieke bestel omvormen.

Juist, maar hier ligt de taak van de politici. Zij moeten niet denken aan herverkiezingen, maar aan het belang van de burger. Maar tegen dat we zo iemand tegenkomen, is het al lang donker. Dit is één van de bewijzen dat een democratie niet altijd de beste staatsvorm is. Er ontbreekt vaak continüiteit in het beleid. Daar zijn allemaal wel oplossingen voor, maar dan moet je ons hele politieke bestel omvormen.

tsja dan moet er een afweging komen.

Laten we zo als het is? geen continuiteit, maar wel om de 4 jaar een frise wind?

of kiest een generatie voor 40 jaar een partij? zodat de kans bestaat dat er misbruik wordt gemaakt… geen frisse wind, maar wel continuiteit in het beleid.

ik ben denk ik toch blijer met hoe het is…