Gratis bestaat niet

vbimport

Ik weet, ik zou aan mijn scriptie moeten werken, maar wil gewoon even niet lukken, dus dan maar weer een ouderwets stukje geklaag en gezever van mijn hand ter uwer vermaak ende ergernis :wink:

Het stukje is geschreven mede naar aanleding van de vraag die in Dutch: Serious Q&A gesteld werd, iemand wilde een gratis ASP host zonder banners of andere rotzooi…

Zoals de titel van deze topic al zegt, gratis bestaat gewoon niet. In de hedendaagse maatschappij moet alles zo goedkoop mogelijk, liefst gratis (geld toe zou nog beter zijn), maar dat bestaat gewoon niet. Waar kosten gemaakt worden moet iemand voor die kosten opdraaien…heel simpel.

Al die dingen die overal gratis aangeboden worden kosten geld en iemand moet daarvoor opdraaien. Bij webhosts is dat over het algemeen in de vorm van een banner, popup of een verplichte vermelding ergens op de pagina (denk aan Nedstat, waar het icoontje duidelijk zichtbaar moet zijn). Hier wordt dus reclame gemaakt voor een ander waarvan de opbrengsten gaan naar het bedrijf dat jou die service (webhost/statistieken) zonder kosten berekent.

Deze reclame kosten worden door het bedrijf dat de banner/popup space huurt natuurlijk doorberekend in hun producten en die worden dus duurder. Over het algemeen zijn die reclames van producten waar je als afnemer van de dienst toch niets mee hebt (veelal georienteerd op de Amerikaanse markt), dus je zult zelf ook indirect misschien niet met de kosten opgezadeld worden, nee die kosten worden afgewenteld op onwetende consumenten.

Zo is het ook bij allerlei evenementen, gratis toegang…nee, toegang waar geen directe kosten aan verbonden zijn, want als je de volgende dag in de supermarkt staat of bij de autohandelaar, dan zie je daar de prijs van de producten die dus eigenlijk gewoon lager had gekund. Mensen klagen altijd over de hoge prijs van de producten in de supermarkt, dat de auto’s zo duur zijn, bepaalde computermerken te duur zijn, maar beseffen niet dat ze hier grotendeels zelf de oorzaak van zijn.

Wat mij dan nog het meeste stoort is dat er bedrijven zijn die proberen een dienst zonder directe kosten aan te bieden, maar door de enorme toeloop (want we zijn toch allemaal Hollanders (spreekwoord gaat ongetwijfeld ook op voor de Belgen onder ons :wink: )) kunnen ze niet leveren wat ze eigenlijk van plan waren en dan beginnen mensen weer te zeuren, slecht dit, slecht dat, terwijl ze er op dat moment geen cent voor betalen.

Ik pleit voor het verwijderen van het woord ‘Gratis’ uit de Nederlandse taal en laten we dit vervangen door ‘Zonder directe kosten’, want uiteindelijk betaal je toch de rekening voor het geheel. En wie weet, als mensen gaan nadenken over dit alles dat ze dan tot het besef komen dat het ook anders kan en heel misschien dat diezelfde mensen dan gewoon een betaalde dienst kiezen waar ze met recht kunnen zeuren als er niet geleverd wordt waar je voor tekende.

Op www.gratiz.nl staan wel gratis dingen maar je hebt grotendeels wel geleik er zit altijd wel een addertje onder het gras

Mooi gezegd Taxman,

Het enigste wat ik ooit gratis heb gekregen, was een klap op mijn bek van mijn vriendin haar EX…

Maar ja, toen ik hem terugsloeg moest ik toch nog zijn doktersrekening betalen… :slight_smile:
En dat is precies wat jij bedoeld, GRATIS BESTAAT NIET…

Greetz, Phrozeman

op http://www.brinkster.com kan je gratis account aanvragen met asp ondersteuning zonder reclame maar wat het addertje onder het gras is weet ik nog niet ik ben nog niks engs tegengekomen zo suggestions let me know…

gra·tis (bn.)

1 zonder betaling => kosteloos, voor niets, voor niks

Ik pleit voor het verwijderen van het woord ‘Gratis’ uit de Nederlandse taal en laten we dit vervangen door ‘Zonder directe kosten’, want uiteindelijk betaal je toch de rekening voor het geheel.

Helemaal mee eens, maar om het woord gratis nou te verwijderen uit de nederlandse taal lijkt me onnodig.Er moeten toch ook wel “dingen’” echt gratis zijn.

mzzl

niet helemaal dus.

http://www.gratiz.nl :slight_smile: Allemaal gratiz voor je adres gegevens.

Ik heb is een keer een paar uur lang allerlei van die gratis zooi lopen bestellen een paar maanden terug! Maar heb tot nu toe nog niks binnen!!

Misschien over een paar jaar is ineens allerlei rotzooi als ze mijn formulier weer vinden! :smiley:

gratiz bestaat natuurlijk niet en je zult inderdaad een iri banner te zien krijgen…net zoals ooit bij namezero.com
maar de slimmerikken onder ons kunnen natuurlijk wel zorgen dat ook die verdwijnt en dan bestaat gratiz wel opeens…

Originally posted by xian
gratiz bestaat natuurlijk niet en je zult inderdaad een iri banner te zien krijgen…net zoals ooit bij namezero.com
maar de slimmerikken onder ons kunnen natuurlijk wel zorgen dat ook die verdwijnt en dan bestaat gratiz wel opeens…

Owja?! En de tijd die je daarin steekt dan?! :wink:
BTW, NameZero mag je toch maar een jaar houden?!

Gratis…hmmmz, dat is toch het 1e woord wat immigranten leren als ze in NL aankomen? :wink:

Hehe! :wink: LOL!

ga naar de winkel koop een pot zwarte verf en je krygt alles voor niks

Originally posted by Wookie
[B]Ik heb is een keer een paar uur lang allerlei van die gratis zooi lopen bestellen een paar maanden terug! Maar heb tot nu toe nog niks binnen!!

Misschien over een paar jaar is ineens allerlei rotzooi als ze mijn formulier weer vinden! :smiley: [/B]

Ik krijg daar ook maar ongeveer 40 % van de dingen waar ik me voor opgeef. Maar toch :)… Ik krijg nu nog steeds folders van een of ander bedrijf. Al ongeveer 6 maand ofzo. Op mooi glans papier Prachtig gemaakt. En daar geven ze mij dan adviesen om ivesteringen te doen voor b.v. voor 300.000 mee doen in een of ander fonds. Of voor 50,000 mee doen aan een ned. film. lolz :slight_smile: Ik bedoel ik werk geen eens nou ja op school dan maar das niet echt werk of wel.

enne frens van die zwarte verf begrijp ik nie…

Originally posted by whatever
[B]

enne frens van die zwarte verf begrijp ik nie… [/B]

hahaha Ik ook niet…ik voelde me al dom :slight_smile:

Ik vat er ook geen koe van zeg…

Ik denk dat hij met die opmerking doelt op onze gekleurde medelanders… :wink:

Namezero is er mee gekapt met die gratis adressen.

Kreeg eerst een violation notice omdat ik die banner had weggehaald, en nu had ik van de week een disconnection notice.

En ja hoor, mijn site/url ligt er af…

boeiuh.

en wat gratis betreft kijk eens op de CDFreaks News Page : http://www.cdfreaks.com/news2.php3?ID=1691

Originally posted by Euphoria
Ik denk dat hij met die opmerking doelt op onze gekleurde medelanders… :wink:

Ja zoiets vast wel maar dan begrijp ik hem nog niet… Ik bedoel die mensen krijgen toch niet alles gratis ? :?

Originally posted by Wookie
[B]Ik heb is een keer een paar uur lang allerlei van die gratis zooi lopen bestellen een paar maanden terug! Maar heb tot nu toe nog niks binnen!!

Misschien over een paar jaar is ineens allerlei rotzooi als ze mijn formulier weer vinden! :smiley: [/B]

Het duurt meestal anderhalve maand voor dat je het in de bus krijgt.
Ik heb het in iedergeval wel ontvangen :slight_smile: