Goedkoop netwerk

vbimport

Hoi,

Ik ben van plan een netwerkje aan te leggen tussen 2 pc's, om multiplay games te gaan spelen. De prijzen van netwerkkaartjes zijn echt vet laag, voor 40 piek heb ie er al eentje. Maar nu had ik toch nog een vraagje:
als je nu meer pc's wilt aansluiten, heb je dan zo'n HUB nodig? Ik zie er nl. eentje staan voor de USB poort (met 4 aansluitingen) voor 75 piek.
Moet je daar dan gewoon die kabels van je netwerkkaart inpluggen?

Trouwens, zijn er nog andere (goedkopere??) mogelijkheden om een netwerkje op te bouwen (naast de netwerkkaarten en de seriele poort). En hoe snel zijn deze, want ze moeten natuurlijk wel een beetje doorvoersnelheid hebben als ik daar zit te quaken met een stel anderen.

Bedankt!

weet iemand wat voor netwerk/kabel ik moet kopen als ik wil multiplayeren op 2 pc. Het is alleen maar voor games, dus ik hoef er geen internet verbinding mee te delen of zo’n iets dergelijks

thx

kingjw

Bij het kopen van een netwerkkaart moet je kijken ook naar de snelheid. De eenvoudigste kaartjes hebben een maximale snelheid van 10 Mbps, dit is redelijk, maar voor een paar tientjes meer heb je een 10Mbps netwerkkaart, daar kun je dan weer net iets meer mee.

Hetzelfde aspect speelt ook mee bij de HUB. Vaak worden er bij de standaardpakketten wel netwerkkaarten meegeleverd van 100 Mbps, maar ondersteund de HUB het niet (max 10Mbps).

Als je eenvoudig zonder HUB een netwerk wilt aanleggen van meer dan 2 PC’s dan kun je eventueel ook netwerkkaarten kopen met COAX aansluiting (vaak Combo kaarten, COAX met UTP (telefoonstekkertje)). Zolang je via COAX maar een gesloten circuit hebt (dan wel helemaal rond, of met terminatortjes), heb je geen HUB nodig.

Er zijn wel wat voordelen van UTP ten op zichte van COAX.

Als het puur om een verbinding tussen 2 PC’s gaat dan zou je kunnen kiezen voor een Netwerk gamer kit van Trust of SiteCom. Hier zitten twee netwerkkaarten in (10/100Mbps) en een Crosslink kabel (bij SiteCom zit ook wel eens per ongeluk een gewone kabel in en dan werkt het dus niet) in, wat in principe genoeg is voor je eigen kleine netwerkje. (ongeveer Hfl 99,-)

Standaard setje waar je twee of meer netwerkkaarten (10/100Mbps) in hebt zitten en een 4 (of 5) poorts HUB (10Mbps) en kabels is bijvoorbeeld SiteCom Home Networking Kit (ongeveer Hfl 199,-) of Office Networking Kit van SiteCom (4 netwerkkaarten (10/100Mbps) en een 8 poorts HUB, ongeveer Hfl 299,-).

Voor de verbinding van 2 PC’s via netwerkkaarten heb je een crosslink kabel nodig. Deze kun je zelf maken als je de plugjes hebt een een schema hoe je de draadjes moet aansluiten, maar is ook gewoon te koop bij de meeste computerwinkels.

Een lang verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is en dat je er iets aan hebt (en dat niemand me voor is geweest terwijl ik dit aan het typen was )

Da_Taxman

Twee computers aan elkaar kan zonder hub maar dan heb je een crosslinked cable nodig.
Meer dan twee wel een hub en gewone kabels.
De usb hub die jij bedoelt is denk ik gewoon een hub voor meerdere usb apparaten.

The_SurVeYor

Koop dat starterspakket van Sitecom

Je hebt 2 soorten netwerkkaarten: 10Mbit/s (1,2 Mb/s op ISA) of 100 Mbit/s (12 Mb/s op PCI). Ik raad aan om 2 netwerkkaarten van 10Mbit te kopen (moeten zeker niet de duurste zijn). En voor de kabel geruik je best coax (sneller).
Met coax leg je de pc’s in serie, dus als er 1 pc uitvalt, ligt heel het netwerk plat.
Maar aangezien het maar voor 2 pc’s raad ik toch coax aan. Naast coax heb je utp, dit is een 8-dradige aansluiting (zelfde als isdn) waarbij je een hub nodig hebt bij meer dan 3 pc’s. Hiermee schakel je de pc’s als het ware in parallel. Dus als er 1 pc uitvalt, blijft het bij die ene pc. Het is wel duurder en wat trager. Uiteraard heb je dan ook 10Mbit/s-hubs en 100Mbit-hubs. Die van 100Mbit heb je niet onder de 8000 fr. als ik me niet vergis.

Dus gebruik coax-aansluiting en als netwerkkaart raad ik je D-LINK 220 ISA.
Deze steek je in en ze werken wat je van vele anderen niet kunt zeggen. Gebruik zeker geen 100mbits-aansluiting.