Gigabyte GA-8KNXP waardeloos

vbimport

Een welbekende computershop (zal nog geen naam noemen) vertelde een vriend van mij dat ze geen Gigabyte moederborden verkopen (ging hier om de GA-8KNXP), omdat:

[quote]
Geachte xxxxxxx,

Dit gaat voornamelijk over instabiliteits problemen en kwaliteits problemen in de vorm van dat er veel van deze moederborden defect gaan. Wat de testen betreft komen daar altijd de mindere moederborden in naar voren, Asus, Intel en MSI e.d. zullen nooit als winnaar naar voren komen. Wat voornamelijk getest wordt is de uitrusting van een moederbord en de snelheid.

[unquote]

AnandTech heeft dit bord ook getest en hier wordt ie flink getest op stabiliteit: hier dus

[quote]
As usual we ran a large load of stress tests and benchmarks to ensure the 8KNXP Ultra was absolutely stable at the overclocked FSB speed of 240MHz. We ran our usual array of stress tests, including Prime95 torture tests, which were run in the background for a total of 24 hours. Just as we did with Gigabyte’s 8INXP and SINXP1394, we ran lots of other tasks such as data compression, various DX8 games, and light apps like Word and Excel while Prime95 was running. Finally, we reran our entire benchmark suite, which includes Sysmark 2002, Quake3 Arena, Unreal Tournament 2003, SPECviewperf 7.0, and XMPEG. In the end, 240MHz FSB was the highest overclock we were able to achieve with our conservative overclocking setup without encountering any reliability problems.
[unquote]

and

[quote]
Here were the timings we were able to achieve with six memory modules running at 400MHz:

Stable Dual DDR400 Timings
(6/6 banks populated)

Clock Speed: 200MHz
Timing Mode: N/A
CAS Latency: 2.0
Bank Interleave: N/A
Precharge to Active: 2T
Active to Precharge: 6T
Active to CMD: 2T
Command Rate: N/A

CAS2/2T/6T/2T with six banks filled and running at 400MHz DDR is no small feat by any means.

As usual, we ran several memory stress tests and general apps to make sure all these timings were stable. We started off by running Prime95 torture tests; a grand total of 24 hours of Prime95 was successfully run at the timings listed in the above charts. We also ran Sciencemark (memory tests only) and Super Pi. Neither stress test was able to bring the 8KNXP Ultra to its knees.
[unquote]

Lijkt mij dat dit toch vrij stabiele bordjes zijn.

Heeft er iemand slechte ervaringen met Gigabyte moederborden, waaruit blijkt dat deze welbekende computershop misschien gelijk kan hebben??

Zit zelf namelijk ook aan dit bordje te denken.

Originally posted by Namoh
Heeft er iemand slechte ervaringen met Gigabyte moederborden, waaruit blijkt dat deze welbekende computershop misschien gelijk kan hebben??

Euh ja, die ervaring heb ik. Ik heb éénmaal een Gigabyte bord gehad, welk niet stabiel te krijgen was. Dit was een Gigabyte 7IX bord, als ik me niet vergis.

Ik heb in het verleden vaker Gigabyte borden gehad, welke allen (mu.v. het eerder genoemde) perfect functioneerden.

Ik zal dan ook wel een missertje gehad hebben, aangezien Gigabyte doorgaans zeer goede reviews krijgt en ook een goede naam/reputatie heeft.

Originally posted by Dee-ehn
[B]

Ik heb in het verleden vaker Gigabyte borden gehad, welke allen (mu.v. het eerder genoemde) perfect functioneerden.

Ik zal dan ook wel een missertje gehad hebben, aangezien Gigabyte doorgaans zeer goede reviews krijgt en ook een goede naam/reputatie heeft. [/B]

Zoiets dacht ik al. Iedere fabrikant heeft wel eens een slecht exemplaar er tussen zitten.

Ga lekker voor de GA-8KNXP.

PS. Willen jullie nog weten welk gerenomeerd bedrijf deze “vreemde” uitspraak heeft gedaan?

Originally posted by Namoh
PS. Willen jullie nog weten welk gerenomeerd bedrijf deze “vreemde” uitspraak heeft gedaan?

Natuurlijk.

Zou je het hier niet willen posten, om welke reden dan ook, PM me het dan maar :wink:

Ik durf het hier wel te posten (waarom niet) ik heb hun mail (ongewijzigd geforward) in m’n mail, dus ze kunnen me niks maken.

Het was: INFORMATIQUE.

Ik had toch goede ervaringen met ze (daarom heb ik die vriend van me erheen gestuurd).

Verbaast me nogal, ook ik heb goede ervaringen met ze!

Gigabyte borden werden bij ons in de winkel niet verkocht, me baas was niet erg tevreden over die dingen, altijd Asus of MSI…nu heb ik geen idee wat ze argement daarvoor was.

Maar ik heb wel veel ‘verongelukte’ Gigabyte mobo’s mijn TD zien passeren, dat kan betekenen dat het gros van de NL een gigabyte mobo heeft, of dat er toch zo nu en dan wat mis gaat met die dingen…ik gok op het laatste :wink: