Gezocht: DHCP server voor XP

vbimport

Hallo allen,

'k ben al geruime tijd op zoek naar een eenvoudige DHCP server. Mijn internetverbinding komt binnen via een draadloze netwerkkaart. Verder heb ik nog een andere netwerkkaart in me pc zitten. Daar het geregeld voorkomt dat ik tijdelijk een andere pc aan het internet wil hangen en XP van zichzelf uit geen DHCP servert wou ik er een softwarematige DHCP server opzetten. Op het moment heb ik er eentje van Vicomsoft. Deze verstoort alleen de internetverbinding voor de rest van het huis. Het lijkt er namelijk op dat ie ook de taken van de router probeert over te nemen.

Mijn vraag is of er, natuurlijk het liefst gratis, alternatieve dhcp servers zijn, welke enigszins gemakkelijk te configureren zijn en compatible :confused: is met windows XP.

Je zegt net dat je een router hebt… is deze niet voorzien van een DHCP server? Dat werkt namelijk een stuk makkelijker dan een softwarematige DHCP server… en (minstens) net zo goed!

Ik heb idd een router. Deze servert DHCP over de range 192.168.1.x en staat in verbinding met de draadloze netwerkkaart. Wanneer ik op mijn eigen pc beide netwerkkaarten bridge, dan reikt de DHCP server zover dat deze ook servert voor de bekabelde netwerkkaart. Ikzelf kan dan alleen niets meer op me eigen pc doen voor wat betreft internetactiviteiten. Deze bridge schermt dit namelijk af.

Internetverbinding delen met een vast ipadres op de clientside is een goede oplossing voor een windowspc, maar een linuxpc krijg ik er niet mee op internet. Vandaar dat ik graag de settings via DHCP aangeleverd krijg.

De huidige server wil alleen jammer genoeg de taken van me router ook overnemen. Vandaar.