Geperste cd's

Weet iemand of het mogelijk is om bij iemand/ fabrikant een enkele kopie te drukken voor bijv. een backup. En zo ja waar kan dit en wat kost zoiets? Ik ben dus op zoek naar een geperste cd met varierende inhoud geen reguliere beschreven cd-r.

Bvd,

Joris

Volgens mij zijn er computerzaken die dergelijke service aanbieden. Volgens mij mogen ze echter alleen spul branden waar jij de rechthebbende van bent, dus niet een kopie van je Windows XP-CD’s om maar wat te noemen.

Op andere forums wordt gezegd dat je minimum een 500 st. zou moeten afnemen a 900 euro. Dat is toch een beetje teveel van het goede. :confused: Ik snap niet waarom ze dit niet ook gewoon voor particulieren kunnen doen. Overigens de content is helemaal vrij van copyright. Waar zou dat dan kunnen?

Persen heeft altijd een minimale afname omdat er een glass master disc moet worden gemaakt. De kosten hiervoor zijn eigenlijk het grootste deel van de prijs, een CD op zich kost niet erg veel (ik dacht rond de 0.10 EURO). De master moet altijd worden gemaakt en hiermee word de CD geperst. Ik weet niet waarom het maken van de master zo duur is, ik neem aan dat de disk - gezien het gedrukt word - speciaal is (en geen putjes bevat maar het omgekeerd) en dat de (snij? met een laser?) machines hiervoor prijzig zijn.