[Gentoo] error making modules target...?

vbimport

Al op het gentoo forum wat gevraagd, maar daar wordt niet echt op gereageerd. Misschien hier wel…

Met een bootflop van Knopper heb ik ja eh… geboot (pc zonder cdrom). Met UDHCP een verbinding tot stand gebracht met het internet alwaar ik stage3 van gentoo-2004.3 heb opgehaald. Alles volgens handleiding, zonder problemen.

Wanneer ik voor het gemak voor de genkernel kies gaat het fout. DWZ na een aantal uur compilen krijg ik een error making modules target.

De initrd die normaal wel gemaakt zou moeten worden is hierna ook niet aanwezig.

Wat kan ik hier het beste aan doen.

Persoonlijk heb ik nog niet met Gentoo gewerkt, maar Dee-ehn zal je vast wel beter kunnen helpen. De enige tip die ik kan geven is de documentatie heel goed door te nemen. Zelf ben ik lid van http://www.mandrakeclub.nl , daar is ook een subforum voor andere distro’s. De admin van die site draait bijvoorbeeld ook Gentoo, misschien kun je daar eens kijken.

Ik had deze thread helemaal over het hoofd gezien, sorry :slight_smile:

Je krijgt dus een fout tijdens het compileren van genkernel (zou ik persoonlijk niet gebruiken, aangezien Gentoo een distro is die z’n kracht haalt uit het maatwerk per systeem en de genkernel net heel erg generiek is). Aangezien het probleem tijdens het compileren van de modules zich voordoet zou je eens proberen de modules los te compileren. Gebruik je een 2.4 of een 2.6 kernel? Je kunt eens het volgende commando proberen: “make dep && make modules”. Dan worden nl alleen je modules + dependencies gecompileerd.

Ik zou je echter willen aanbevelen om niet de genkernel maar een “gewone” kernel te nemen. Het kost weliswaar een kwartiertje om de benodigde packages te installeren, maar je krijgt dan wel mooi een kernel op maat (voorkomt vaak problemen en verhoogt de performance). Zelf draai ik al mijn Gentoo systemen op een 2.6 kernel en dat loopt pirma; genkernel heb ik nooit geprobeerd btw.

Eerlijkheid gebied mij ook te zeggen dat ik deze threat volledig was vergeten. Kernel is inmiddels zonder verdere problemen gecompileerd. Welliswaar nog even met een genkernel. Vanaf stage1 wordt het volgende project, en dan pak ik wel een normale kernel. Want dit is natuurlijk ook een loeder van een ?iets? geworden ook zo.

Ik zit nu bij het stukje bootloader. Hier heb ik geheel volgens de handleiding een grub.conf gemaakt. Na rebooten krijg ik alleen een warning en een kernel panic. Ben er nog niet achter wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn.

Warning: unable to open an initial console.
Kernel panic: No init found. Try passing init= options to kernel.

Geen idee waar dit door zou kunnen komen.

default 0
timeout 30
splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz

title=Gentoo Linux 2.4.28-r6
root (hd0,0)
kernel /kernel-2.4.28-gentoo-r6 root=/dev/ram0 init=/linuxrc ramdisk=8192 real_root=/dev/hda3
initrd /initrd-2.4.28-gentoo-r6

Ah het grub/init probleem. Dit komt doorgaans voor wanneer grub niet weet op welke partitie de kernel staat. Eerst wordt nl vanuit bzImage geladen; daarna wordt het bootproces door de kernel overgenomen. Indien die niet gevonden kan worden, wordt deze error gegenereerd.

probeer eens init=/dev/hdXY op te nemen (X en Y invullen he;))

Geprobeert. Helaas zonder resultaat. Wat ik even niet begrijp is hetvolgende:

Ik heb 3 partities -->
/dev/hda1 /boot ext2 *
/dev/hda2 none swap
/dev/hda3 / ext3

De eerste partitie is dus bootable gemaakt. En vervolgens zegt de handleiding dat ik grub in de masterbootrecord moet prakken (/dev/hda). Dat vind ik dus vreemd.

Heb in grub.conf real_root= vervangen door root=

En ja hoor, hij start op en ik kan inloggen als root. Nu ff een andere user aanmaken en verder gaan met de installatie van het systeem.

Bedankt voor de reacties.

Nee dat is helemaal niet vreemd :). Grub staat in feite op /dev/hda1 (de eerste primaire partitie van je primary master). Om echter te kunnen starten dient er in de MBR van je schijf een programma te staan. Bij Windows systemen wordt dit doorgaans door de NT Loader gedaan, bij Linux systemen kan dit bijvoorbeeld Grub of LiLo zijn. Je zou kunnen stellen dat er een kopie van grub in de mbr van hda staat. Deze kopie woordt gemaakt mbv de commando’s die je op de Grub prompt ingeeft.