Geluidskaart met softwarebufer?

Mijn geluidskaart, welke onder win98se altijd vlekkeloos speelde doet het niet onder xp. wordt wel gewoon herkend. wanneer ik mbv directx test de geluidskaart probeer komt er opeens wel geluid uit mijn boxen. ook krijg ik dan de melding dat mijn geluidskaart geen hardwarebuffer ondersteund en alleen uit een softwarebuffer kan spelen.

wat doe ik hieraan. naast de optie voor een nieuwe geluidskaart?

De melding is me niet bekend, maar het klinkt alsof de kaart zelf geen geheugen aan boord heeft en dit softwarematig afgehandeld dient te worden. Simpelweg gezegd: de driver doet het werk wat duurdere kaarten hardwarematig doen. Een beetje het Winmodem verhaal…

Wat je probleem is? Ik weet het niet, maar ik heb zo het vermoeden dat de standaarddriver van Windows je kaart niet correct ondersteunt. Ga dus eens op zoek naar een driver van de producent van je kaart!

Zou je niets weten te vinden, laat ons dan eventjes weten wat voor kaart je hebt, of wat voor chipset er op je kaart zit, dan kunnen we je wellicht verder helpen.

Klinkt als zo’n oude Aztech kaart :slight_smile:

Is dat zo eentje met een AS4000 chip?

Kijk eens op www.driverguide.com daar hebben ze een hele hoop drivers.

mzzl Dunedaïn

Is een Asonic-Pro4235 geluidskaart met een Crystal chipset voor een ISA slot. De vermelding “super pro 5” op de kaart mag ik geloof ik zien als “iets wat verouderd”. Geloof idd dat hij oa wat problemen heeft met de standaard-driver welke door WinXP wordt toegewezen. Heb voor alsnog geen driver kunnen vinden (op de grote chip van Crystal staat: CX4235-XQ3 ZTASEE9923)

Heb er nu even een c-media 3d nog iets in gezet. Dit werkt wel gewoon (wel een driver voor gevonden).