Geluidskaart aansluiten op stereosetje

vbimport

Heb ooit eens een mooi stel boxen gekocht voor mijn sterosetje. Verder heb ik twee very low quality systeem speakertjes. Omdat ik het eigenlijk wat zonde vind om nieuwe speakers aan te schaffen wilde ik mijn geluidskaart maar verbinden met mijn stereo. Een kabel aangeschaft (enkele stekkervoor in geluidskaart, dubbele rood/witte stekker voor in stereo). Ik heb geen aux-ingang op mijn stero. Wel DAT (wat staat voor digital audio tapedeck) met een ingang (play) en uitgang (rec), en PHONE. Wanneer ik hem hierop aansluit lukt het wel om geluid eruit te krijgen maar heb ik erg last van een storing in het gebied x-aantal Hz tot 1 kHz. Kan iemand mij vertellen wat ik eventueel fout doe?

BVD

Storing is minimaal nu ik mijn stereo geaard heb. Heb nu eigenlijk nog het meeste last van een enorme echo en wat kraakjes.

Je hebt toch wel je geluidskaart aangesloten op de Line-in voor de DAT he? Phono ingangen zijn namelijk niet geschikt voor lijnsignalen.

Zou je nog steeeds last van storing hebben, dan kun je enkele zaakjes controleren:

• is je kabel in orde?
  • zijn alle connectors goed in de bussen gestoken?
  • is het ingangssignaal niet te hoog?

Zou je nog steeds last van een bromtoon hebben, dan kan het zijn dat je last hebt van een aardlus. Door gebruik te maken van een zogenaamde “ground loop isolator” kun je deze opheffen.

Wanneer ik gebruik maak van de DAT ingang gebeurd er helemaal niets. De brom is zo goed als weg nu ik mijn stereo geaard heb. Zal toch nog maar eens proberen op de DAT ingang, zit nu nl nog op PHONO.

Je kan proberen of je wel goed geluid hoort met een andere ingang
Je kan bijvoorbeeld je tulp stekkers van je cdspeler er ff uithalen en daar je pc op aansluiten. Wat Dee-ehn al zei kan je de phono ingang niet gebruiken voor line aansluitingen zoals pc of cdspeler, en dus hoor je bij phono veel storing e.d. erdoorheen, die ingang is alleen geschikt voor een platenspeler.

L8er>>>YoUNaS

Das vervelend dat ik die PHONO eigenlijk niet kan gebruiken. Omdat DAT zowel een input als een output heeft en ik alleen de input gebruik ben ik bang dat dit de reden is dat ik totaal geen signaal krijg bij DAT. CD-speler zit net als casettedeck en tuner verbonden met een soort van ide-kabelprincipe. Geloof dat ik mag concluderen dat mijn setje hier niet voor geschikt is.

Je kunt eens proberen de rec out aan te sluiten op de line-in van je soundcard, wellicht dat het dan wel werkt!

Er zijn trouwens voorversterkers te koop die het mogelijk maken een phono ingang om te toveren naar een line ingang.