Geld over de bult?

vbimport

Net zoals elders in Nederland, moet het zuiden sinds enkele jaren ook geloven aan de drempel-in-de-weg rage. Op de vreemdste plaatsen worden drempels en andere vreemde bulten in de weg gelegd. Het doel? De mogelijke snelheden op bepaalde wegen aan banden leggen.

Onlangs valt het me op dat verschillende gemeenten de relatief nieuwe obstakels op sommige plaatsen schijnbaar toch niet zo geweldig vind als in eerste instantie de bedoeling was. Op verschillende plaatsen zijn de meest vreemde constructies ook alweer weggehaald.

Waarom? Waarschijnlijk omdat ze gevaarlijk (problemen voor ambulances, brandweer) of lastig (lijndiensten) waren. Op sommige plaatsen (zoals mijn straatje) werken ze zelfs averrechts… vroeger waren er hier geen drempels en hadden we zelden last van hardrijders (rustige straat ja)… sinds de drempels er liggen komen er allerhande idioten met scooters door de straat gescheurd (snelheden tot een 70 km/u schat ik zo) om wedstrijden te houden wie het verste over een drempel kan springen!

Nu vraag ik me dus af: een zekere overheid, die een beslissing neemt een obstakel in de weg aan te leggen, heeft die nooit van onderzoek gehoord? Het lijkt meer op een “trail & error” systeem dan op een gefundamenteerde, gestructureerde manier van werken…

Betalen we daar nu belasting voor?

Het streven naar een veilige binnenstad en wijken is prima, niets dan hulde.
Echter, de manier waarop dit geprobeerd wordt te bereiken is in een aantal gevallen compleet stompzinnig.

Hier in de buurt hebben ze een goede tweebaansweg waar je met gemak vijftig kunt rijden (maar waar dus vaak wel harder gereden werd en dus ook wel regelmatig ongelukken gebeurden) een 30 kilometerzone gemaakt. Dit idee is mijns inziens al te ver doorgeslagen, zorg dan dat de limiet van 50 goed nageleefd wordt. De straten die zijn aangewezen als 30km-zone lijken vaak willekeurig gekozen te zijn.

Maar erger is nog de manier waarop ze deze straat willen omvormen tot een 30km-zone. Niet gewone drempels of bultjes die je dwingen tot het verlagen van de snelheid, maar gewoon soort vluchtheuvels op een rijstrook, zodat de rijbaan vernauwd wordt tot 1 rijstrook. Dit idee zou op zich ook nog wel kunnen, maar deze wegversmallingen zijn dan ook nog eens uitgevoerd vlak voor een kruispunt, met als gevolg dat je een rare bocht moet maken terwijl er net een auto uit de zijstraat kan komen.

Onze buurt is ook geheel 30km zone gemaakt. Dit is een stomzinnige actie, want door de geparkeerde auto’s moet je al een echte (zelf)moord maniak zijn om daar boven de 30 uit te komen. Deze buurt kunnen ze beter een eenrichtingszone maken, zodat je niet moeilijk hoeft te doen als je een tegenligger aan ziet komen terwijl je niet links en niet rechts kunt uitwijken, er past krap 1 auto door de straat en dan zijn aan een kant van de straat de auto’s al half op de stoep geparkeerd…

De gemeente zegt dit plan te willen uitvoeren om te zien of het succes heeft zodat het elders ook uitgevoerd kan worden…De schade aan de auto’s, de paaltjes en de ‘vluchtheuvel’ in de drie maanden is nu al hoger dan alle materiële schade in de afgelopen drie jaar voordat die ‘vluchtheuvels’ er waren.

Het ergste is dat hier dus wel over is nagedacht, waarschijnlijk hele commissies over bezig geweest zijn en dure deskundigen zijn ingehuurd. Tegen dit plan is in maart al door de buurt geprotesteerd, maar daar wordt niet naar geluisterd. Het commentaar van de gemeente:

‘Een van de maatregelen van Duurzaam Veilig is de landelijke invoering van de dertigkilometerzones. Binnen enkele jaren moet het overgrote deel van de woonwijken in ons land dertigkilometerzone zijn.’

Omdat de rijksoverheid het gebiedt wordt het uitgevoerd, ongeacht of het zinvol is op de betreffende locaties…doet me ergens aan denken, maar dat vergelijk wil in in dit verband absoluut niet aanhalen.

Originally posted by Da_Taxman
zorg dan dat de limiet van 50 goed nageleefd wordt.

Dit vind ik dus ook. Altijd maar nieuwe regels terwijl de pakkans nihil is.
Maar ook de mensen zelf hebben hier schuld aan. Wie houdt er zich aan de voorgeschreven snelheden?
Oplossing:
pakkans verhogen
iedereen moet de hand ook maar eens in eigen boezem steken

Ik ben de eerste om toe te geven dat die dingen af en toe wel een meerwaarde hebben. Maar de manier waarop ze in elkaar geflanst worden is verschrikkelijk. Bij ons in de straat liggen van die halfronde "stoepranden " met aan twee kanten een paaltje, dat je er niet omheen kunt rijden. Er is niet met goed fatsoen over die dingen heen te komen omdat ze ze veel te hoog hebben liggen. Het zijn hierdoor ongelooflijk gemene knikken geworden waar je met een auto die wat lager is gewoon dat ding raakt. Tevens is het een aanslag op je schokbrekers natuurlijk, niet wanneer je een keer door de straat komt maar wel als je er woont en dit elke dag moet doormaken.Heeft iemand enig idee of je de gemeente aansprakelijk kunt stellen bij schade aan je auto aangebracht door verkeers drempels.

Bij mij in de stad heeft een gozer met een ferrari de gemeente eens aangeklaagd omdat hij met de bodem van zijn ferrari vast bleef steken op een drempel… Hij heeft gelijk gekregen van de rechter want de gemeente moet er voor zorgen dat alle in NL goedgekeurde auto’s ook daadwerkelijk overal op de openbare weg moeten kunnen rijden! Dus als je schade van de drempels kunt aantonen dan moet het mogelijk zijn dit op de gemeente te verhalen!

Blijkbaar hebben ze dat in Nederland afgekeken van ons (België). Hier zijn ze daar een aantal jaren geleden mee begonnen. Eerst om ter slechtst aangelegde drempels plaatsen, om ze een half jaar later te verwijderen omdat de aanloopstukken uitzetten bij warm weer en er zo een gevaarlijke strook over de weg loopt van stukgesprongen straatstenen.

Nu lijkt het de nieuwe rage om straatversmallingen in te voeren met allerlei paaltjes, watterbakken en bloembakken (je waant je soms haast op een F1-parcours met chicanes; of dit een snelheidsVERMINDERING tot gevolg heeft is nog zeer de vraag ;)).

Verder wil men ook van de gevaarlijke kruispunten af en overal waar het ff kan ronde punten aanleggen. Dat er elk weekend wel enkele idioten rechtdoor op zo’n lelijk momument knallen, houdt de statistici en reanimatieteams weer aan het werk.

En de mensen die instaan om de bordjes met omleidingen te plaatsen hebben zo ook weer wat te doen wanneer een hoofdweg onderbroken wordt om “het kruispunt te herinrichten”.

Telkens wanneer de Belgische wegen ietsje minder op een bouwwerf gaan lijken, verzinnen ze wel weer een nieuwe reden om het terug overal open te breken. (en dit dan een tijd later weer af te voeren, wat opnieuw dezelfde omleiding tot gevolg heeft).
Achja, met die omleidingen kom je eens op plaatsen waar je anders nooit zou komen.
En het houdt de mensen aan het werk, waardoor ze uit verveling geen gekke dingen gaan doen.

Ze krijgt het weer voor elkaar, onze regering.

Je hebt daar natuurlijk wel een punt te pakken - wanneer je de schade door een drempel aan kunt tonen - zeg je. Maar daar zit natuurlijk nou net het grote grijze gebied. Wat ik al zij, als je een keer over een bult gaat zal het allemaaal wel meevallen, maar wat als je het elke dag doet? Een bestuurder die met zijn wagen vast komt te zitten is natuurlijk een duidelijke zaak. Maar hoe zit het met een auto waar de stabilisatie stangen van versleten zijn naar 2 jaar. Ik denk dat alle amtenaren dan gaan roepen dat je te hard over de drempels hebt gereden en dat je zelf voor de kosten op moet draaien. En we zijn het denk ik allemaal wel met elkaar eens dat je dat never en nooit wint van de heren.
Ik denk dat ze het geld dat ze besteden aan al die drempels en dergelijke beter kunnen besteden aan het onderhoud van de weg
en de fietspaden. Hoe het in andere gemeente gesteld is weet ik niet maar hier in Roosendaal is het een regelrechte ramp.
Maar het is natuurlijk moeilijker om een straat vlak te bestraten dan dat er wat bulten in zitten.

Originally posted by Wannes
Dat er elk weekend wel enkele idioten rechtdoor op zo’n lelijk momument knallen

Hier geef je de overheid toch mee gelijk? Als dat een kruispunt was, nemen die idioten nog een paar andere mensen mee in hun ongeluk. Nee, aan die ronde punten kan ik niks aanmerken.

Over onze regering heb je wel gelijk. Comedia del arte is er niets tegen :slight_smile:

–> Cronos <–: van een vriend (die automonteur van beroep is) hoor ik regelmatig dat je aan de schokbrekers van een auto zo kunt zien of mensen in een “heuvelachtige” wijk wonen… dit schijnt bij veel auto’s simpelweg erg veel slijtage te veroorzaken!

En nu moeten we dus een manier zien te vinden om de gemeente dit ook aan hun verstand te brengen. en die verschrikkelijke dingen af te laten breken. Er zijn genoeg andere middelen om er de snlheid uit te halen. Maar dat is strijden tegen windmolens denk ik.

Een drempel werkt gewoon niet. In Susteren hadden ze wel een aardige oplossing.

Ontzettend grote metalen bloembakken midden op je weghelft (met wat metertjes afstand) , bordje er bij dat er maar 1-tje door kan tegelijk en je MOET wel langzamer rijden, zonder ook maar enige vorm van schade (onderkant van je auto dankzij drempels) en de ambluance , brandweer en politie kan er toch redelijkerwijs goed langsscheuren.

Paar maal is het automobilisten gelukt vol tegen de bloembak aan te rijden , die daarna een heel klein deukje of krasje had (behoorlijk stevige dingen) , maar de auto lag dan in puin. Ook heb ik gehoord dat er eentje OP de bloembak zou zijn beland , maar dat lijkt me nogal sterk , want die dingen zijn toch 1 meter hoog.

Het werkt natuurlijk niet fool-proof. Zijn er helemaal geen auto’s te bekenennen , dan krijg je inderdaad van die formule 1 praktijken.

Misschien dan toch overal maar lussen in de weg en een brand/schade bestendige flitspaal ?

Ik heb GEEN moeite met flitspalen als er wordt gecontroleerd waar dat ook daadwerkelijk nodig is (gevaarlijke bocht , scholen , ziekenhuizen , etc)

Nog een toevoeging op mijn eigen verhaal…voor die super ‘vluchtheuvels’ bij ons in de buurt…daar staan niet eens verkeersborden bij…

Je wordt niet gewaarschuwd dat er iets staat te gebeuren, niet gezegd aan welke kant je er langs kunt (1 kant is alleen voor fietsers en dus echt te smal voor auto’s), dat maakt het des te gevaarlijker.

Kan me ook herinneren dat er ooit eens een initiatief is geweest met ‘digitale’ drempels. Deze drempels kwamen pas omhoog als je te hard kwam aanrijden… Lijkt me een prima oplossing! Vreemd dat ik er nooit meer iets van gehoord heb… zal wel te duur zijn of zo.

De oplossing is nabij: Een variabele drempel, die gekoppeld is aan een gatsometer.
rij je te hard dan zal de drempel uit het wegdek omhoog komen (hoe harder des te hoger de drempel hoop ik). Vervolgens krijgen de hulpdiensten een zender waarmee ze de drempel kunnen uitzetten (zoals tegenwoordig veel in stadsbussen wordt toegepast om verkeerslichten op groen te zetten)
De voordelen zijn dat iemand die zich aan de snelheid houdt helemaal niks merkt, iemand die per ongeluk een paar kilometer te hard rijd er lichtjes op gewezen wordt dat hij (of zij) te hard rijd, en de echte snelheidsduivels hebben genoeg kosten aan de nieuwe schokdempers dat een boete verder wel overbodig is

edit> sorry Upp3rd0G
ik zat dit te typen toen jouw reply binnenkwam

Originally posted by Upp3rd0G
Kan me ook herinneren dat er ooit eens een initiatief is geweest met ‘digitale’ drempels. Deze drempels kwamen pas omhoog als je te hard kwam aanrijden… Lijkt me een prima oplossing! Vreemd dat ik er nooit meer iets van gehoord heb… zal wel te duur zijn of zo.

Ja, cool, en dan komen die zo supersnel omhoog en iets van een halve meter. Knal, hardrijders hun autootje naar de vaantjes :smiley:
Maar dan kan men al evengoed beginnen met digitaal bestuurde auto’s=snelheidsbegrenzer gekoppelt aan chips in het wegdek. Zijn plannen voor, maar is ook duur.

Originally posted by dansmug

Ja, cool, en dan komen die zo supersnel omhoog en iets van een halve meter. Knal, hardrijders hun autootje naar de vaantjes :smiley:
Maar dan kan men al evengoed beginnen met digitaal bestuurde auto’s=snelheidsbegrenzer gekoppelt aan chips in het wegdek. Zijn plannen voor, maar is ook duur.

lijkt me allemaal een beetje te Robocop-achtig. Herinner je die reclame in Robocop 1 waarin een auto met anti diefstal beveiligd werd. Ging een dief toch zitten , werd deze gelectrocuteerd :slight_smile:

Originally posted by Upp3rd0G

precies, was heel erg lang terug oa bij het jeugdjournaal (ja dat kijk ik want daarna komt op bbc2 The Simpsons 8) )

volgens mij is het ook te duur. En als je héél erg hard ging, was je er al overheen voordat de drempel omhoog was. En als je gewoon hard ging, had je voorligger last (die wel gewoon rijdt)

Een ander punt was dat mensen gewoon hard reden. toen zagen ze in ene die drempels, dus kei hard remmen. = gevaar voor achterligger…)

Wat ik niet snap is dat gemeentes drempels aanleggen waar nooit een ongeluk is gebeurd. Mensen klagen altijd van: “Kon de overheid niet eerder ingrijpen?” “We doen er pas wat aan als er iets ergs is gebeurd”.

maarja dit is dus het gevolg. Heel NL bebult.

Misschien moeten automobilisten dreigen met stiptheidsacties overal waar drempels liggen.
Precies 30 rijden (liefst langzamer). Voor drempels nog extra afremmen. etc. etc.
ff uitzoeken wie de wethouder van Verkeer en Waterstaat is in je gemeente en hem met 2 auto’s “insluiten”.

Tax: Misschien moet jij ff naar een bureau voor rechtshulp. En vragen of drempels dienen worden aangegeven door middel van borden.
Als dat zo is, moet je ff de hele straat vragen of ze een klacht willen indienen omdat er geen verkeersbord staat enzo…

Ik mag nog geen auto rijden (niet bevoegd, misschien wel bekwaam :cool:…) dus of jullie ff in een jaartje willen zorgen dat alle bulten weg zijn. kan ik, wanneer ik wel bevoegd ben, lekker scheuren :cool:

Originally posted by Totibbs
precies, was heel erg lang terug oa bij het jeugdjournaal (ja dat kijk ik want daarna komt op bbc2 The Simpsons 8) )

Geeft niks hoor Totibbs, jeugdjournaal is best leuk, ik kijk het ook wel eens! Hoef je niet voor te verontschuldigen hoor…

:stuck_out_tongue:

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]

lijkt me allemaal een beetje te Robocop-achtig. Herinner je die reclame in Robocop 1 waarin een auto met anti diefstal beveiligd werd. Ging een dief toch zitten , werd deze gelectrocuteerd :slight_smile: [/B]

leve de duikbootaccu! wel een effectieve beveiliging, net als de Lotus van James Bond in For Your Eyes Only, daar werd een ruitje ingetikt en vervolgens ontplofte de auto, inclusief degene die het ruitje intikte. meteen een autodief minder.

Ging het hier niet over verkeersdrempels???

:confused:   :confused:   :confused: