Geheugenuitbreiding... nodig of niet...?

vbimport

Ik ben al een aantal jaar in bezit van een p4 2,0 GHz, 512MB geheugen en met een onboard video en geluid.

Geld voor een nieuwe pc heb ik niet (wil liever even goed sparen en iets kopen waar ik echt achter sta). Wel overweeg ik om er nog een blokje van 512MB in deze pc erbij te drukken. Is dit nuttig, of kan ik me deze centen ook beter besparen.

Is er software voor die mij kan zeggen waar mijn “bottleneck” zit (afgezien van mijn onboard videokaart met gedeeld werkgeheugen).

BVD

Nee, helaas is er geen software die je kan zeggen waar je bottleneck zit. De reden waarom is nogal simpel: het hangt helemaal van het gebruik van je systeem af. Stel, je gebruikt je PC voor veel taken tegelijkertijd, dan is een groter geheugen zeker interessant, aangezien er dan minder snel een geheugentekort optreedt, waardoor er minder geswapt hoeft te worden naar het virtuele geheugen en je dus minder/geen vertragingen oploopt. Ben je echter een “typische kantoorgebruiker” en draai je weinig software tegelijkertijd (typisch is een email client, een of twee stukken office software, een browser en een virusscanner), dan moet die 512MB wel voldoen.

Wat ik je kan adviseren, is Statbar (www.statbar.nl) eens te installeren en deze altijd op de voorgrond te zetten. Mbv hiervan zie je altijd hoeveel geheugen je gebruikt (of vrij hebt, afhankelijk van de instelling). Zie je dat dit dicht op de totale hoeveelheid geheugen zit, dan mag je aannemen dat een geheugenupgrade een stevig merkbaar resultaat zal opleveren. Heb je altijd ruim geheugen vrij (200MB bijv), dan heeft een geheugenupgrade waarschijnlijk niet al te veel nut.

Bedankt voor de tip. Het afgelopen half uur zit ik tussen de 420 en 480 van de 504 (? vreemd getal). Een geheugenuitbreiding zou mogelijk dus wel tot prestatieverbetering leiden.

Nee hoor 504 is totaal niet vreemd. Tel daar maar eens 8 bij op, dan heb je weer 512. Waar die 8MB naartoe zijn? Naar je shared video memory!

En ja, ik denk dat extra geheugen idd je performance aanzienlijk kan verbeteren.

Aangezien het om een oudere P4 gaat, moet je wel eens checken om wat voor geheugen het gaat. In die periode waren er nog drie mogelijkheden; SD-RAM voor de budget-PC’s, DDR-RAM wat later de standaard werd en RD-RAM voor de high-end PC’s.

DDR is nog altijd de norm en dus vlot en goedkoop te verkrijgen.
SD-RAM is al een tijdje op zijn retour, dus betaal je relatief veel voor, maar nog betaalbaar (is wel beduidend trager dan DDR).
RD-RAM is (helaas) een verlaten piste en vind je bijna nergens meer (tenzij belachelijk duur). Beter zoek je het dan tweedehands.

Kijk dus eens eventjes na welk type van moederbord je hebt en laat het ons gerust weten :slight_smile:

:slight_smile: Bedankt. Maar mijn vriend Everest geeft mij al voldoende info. Geheugenbus type DDR SDRAM, werkelijke kloksnelheid: 133 MHz, effectieve kloksnelheid: 267 MHz --> PC2100.

Voor een euro of 50 heb ik al een module van 512 MB, dus da’s nog wel te doen.

Een andere processor vinden is moeilijker. Hier zit nu een p4 2.0 GHz in (socket 478). Dit socket type vind ik alleen nergens meer in de webshops. Wel socket 479… Een P4 - 2,6 GHz / 3.0 GHz zou ik wel leuk vinden. Ik weet overigens ook niet echt goed waar ik op moet letten qua moederbord eigenschappen voor wat de mogelijkheden zijn.

Socket 479 is voor een mobiele CPU (Pentium of Celeron M van het Centrino platform). Deze kunnen natuurlijk niet gebruikt worden op een standaard s478 board. Socket 478 processoren zijn wel nog gewoon te koop hoor, check http://tweakers.net/pricewatch/cat/46/top maar eens.

Let echter op: het kan zijn dat je moederbord deze moderne CPUs niet of niet goed ondersteunt. Zou je moederbord gelimiteerd zijn op een FSB van 400Mhz, iets wat me absoluut niet zou verrassen, dan is je keuze wat CPUs betreft ook tamelijk gelimiteerd. Zoiets is vast nog wel uit te halen, maar of dat z’n geld waar is zou ik wagen te betwijfelen… (maw: steek niet teveel geld in zulk een oud systeem)

Klare taal… Met een geheugenuitbreiding van 512MB kan ik dan nog wel even vooruit. Als ik over een kwart jaar ben afgestudeerd en ik bergen geld ga verdienen :cool: ga ik maar weer eens om me heen kijken naar iets nieuws (liefst zelf-assemblage).

Dan weet ik voor alsnog genoeg.

Bedankt

Klinkt verstandig. Vooral die bergen geld!

[QUOTE=Its_me_117Een andere processor vinden is moeilijker. Hier zit nu een p4 2.0 GHz in (socket 478). Dit socket type vind ik alleen nergens meer in de webshops. Wel socket 479… Een P4 - 2,6 GHz / 3.0 GHz zou ik wel leuk vinden. Ik weet overigens ook niet echt goed waar ik op moet letten qua moederbord eigenschappen voor wat de mogelijkheden zijn.[/QUOTE]

kijk hier eens hier hebben ze nog P4 socket 478 processoren genoeg.
zelfs 3Ghz :slight_smile: :slight_smile:

Bedankt, maar ik ga toch maar sparen voor iets nieuws.

Toch nog wel een vraag over geheugen. Ik heb een Optiplex GX1 waarbij een week geleden een geheugenplankje is overleden (dwz, het plankje is eruit en het continue rebooten is over). Nog 64MB over, wat iets te weinig is voor een simpele XP installatie.

Hier hoort pc100 geheugen in. Ik heb nog wat plankjes pc133 geheugen liggen, maar hiermee wordt niet gepost (1 module wel, maar die wordt qua geheugen niet herkend).

Wanneer ik via de Dell site een geheugenuitbreiding zoek heb ik keuze uit 64, 128 en 256 MB voor respectievelijk €20.93 €35.30 en €67.99 met maar liefst 15 euro aan verzendkosten extra. Vind ik toch veel te gek.

Zoek ik verder, kan 256MB ook heel goed €43,52 kosten, met daar bovenop €7.00 verzendkosten. Enkel kom ik nu weer de termen double sided enzo tegen.

Hoe weet ik nu wat ik in mijn moederbord heb hangen. De module die eruit is heeft aan beide kanten chips. Is dit dan het double sided?

Waarschijnlijk is een module met aan biede kanten chips double sided, maar het komt wel eens voor dat het toch een single sided module is (dan is een double sided module als single sided bedraad en zodoende single sided). Andersom komt het ook voor: alle geheugenmodules aan 1 kant, maar toch double sided bedraad.

Wanneer ik de prijzen die je noemt eventjes doorreken, dan is bestellen bij Dell geen slechte optie. Je bent bij Dell minder voor de module kwijt, meer voor de verzendkosten, maar het uiteindelijke kostenplaatje is haast gelijk. Daar koop je je meteen een stukje zekerheid mee… en dat lijkt me toch ook wel fijn…!

Bij Dell ben ik zowel meer voor de module kwijt, als meer voor de verzendkosten.

Wanneer je praat over de mogelijkheden van het moederbord is het toch zo dat doublesided sowieso wel wordt herkend, maar dat het single sided niet altijd werkt…? Of is het juist andersom

Ik zie bijvoorbeeld 256 MB RAM, met de details: 32Mx64 (32Mx8)
en 32Mx64 (16Mx8)

De laatste is wat duurder. Dit is dan zeker ook het double sided. Of zie je dat niet aan deze geheugenverdeling?

Sorry, leesfoutje :wink:

Meestal zijn het double sided modules die problemen bij de herkenning geven. Sommige modules werken helemaal niet, andere werken wel, maar geven dan bijv maar de helft van de hoeveelheid aanwezig geheugen.

Aan de verdeling kun je niet zien hoe de module bestekt is. Het is logisch om aan te nemen dat een module met meer chips een double sided module is, maar de praktijk leert dat deze regel bijlang niet altijd op gaat.