Geheugen

vbimport

Ik heb een ASUS P2B moederbord met 1 geheugenmodule van 128-100mhz, ik heb er een geheugen bijgekocht van 256-133mhz bijgekocht.
Als ik dit geheugen controleer (alleen de module van 256 in het moederbord) geeft de computer aan dat ik er maar 128 mb heb bijgezet.
DE geheugenmodule is goed, deze heb ik gechecked op een computer van een kennis.

Is dit probleem bij iemand bekend en is er een oplossing voor?

Fenneke

Misschien heb je een compabiliteitsprobleem van je twee geheugen dimmetjes. Dat heb ik ook eens gehad. Het werd bij mij veroorzaakt door het feit dat mijn twee dimmetjes verschillende kloksnelheden hadden 100mhz/133mhz. Toen ik een ander dimmetje in mijn pc duwde met dezelfde kloksnelheid (100mhz) toen werkte die wel ok.

Misschien een beetje slecht uitgelegd maar vergeef me, het is nog vroeg :eek: en gister/net ook :stuck_out_tongue:

dus je hebt em bij je vriend getest, en daar geeft hij 256 mb aan ?
nee hoor, PC 133 werkt wel op PC 100 moederborden,
het ram geheugen wordt gewoon teruggeklokt op 100 Mhz ipv 133 Mhz.
Misschien je bios es updaten ??
heb je em er niet goed ingestoken ? een beetje harder duwen ?
Misschien kan je moederbord geen geheugenlatjes aan groter dan 128 mb ? (dat zal wel niet zijn)
Misschien kan hij geen double sided memory modules aan ?

Ik heb dit probleem eens gehad met oem-geheugen.
Toen ik er een merk-geheugen instopte had ik dit probleem niet…

er is niet zoveel verschil tussen merk en oem geheugen hoor,
het ligt daar al vast niet aan.
OEM = goedkoop en 6 maanden garantie en kan niet op cas 2 gedraaid worden
BRAND = dubbel zo duur, langer garantie en sommige kunnen wel op cas 2 gedraaid worden.
en OEM is natuurlijk van mindere kwaliteit.
Misschien is je latje kapot ? of misschien is het een 128 MB latje ipv 256 MB

Zo te horen ligt het aan dat je 2 verschillende types mem erin hebt zitten! Dit kan heel goed samen werken maar niet altijd! helaas!
Probeer is alleen die 256 erin te doen om te kijken wat ie dan zegt!

Heb zelf btw ook OEM mem en draai dat zonder probs op CAS2 hoor! :wink:

steek de 256mb is in een ander slot mischien geeft de computer het dan wel weer.
bij mij werkte het op deze manier wel

Probeer eerst de 256 module in slot 1 en kijk wat de pc aangeeft. Voeg daarna de 128 module toe in slot 2.
100 en 133 Mhz moet samen gaan zou ik zeggen.

Bedankt voor jullie reacties maar het probleem is nog niet opgelost.

Ik weet zeker dat het geheugen goed is en ik heb alleen de 256-module geprobeerd in alle 3 de banken.
Maar hij blijft maar 128 mb aangeven. Ligt het misschien aan het asus moederbord ???

Fenneke

Zal dan wel aan je moederbord liggen. Heb ik ook gehad en toen kreeg ik een duurder 100mhz dimmetje (toen had ik 2x 100mhz) en toen werkte die gewoon goed (en dat doet die nog steeds :D)

lijkt misschien een dom antwoordt maar,je moet het staafje zo hard indrukken dat het auto. vastklikt,veel mensen hebben namelijk schrik om es hard te gaan drukken…

Originally posted by lovendegem
lijkt misschien een dom antwoordt maar,je moet het staafje zo hard indrukken dat het auto. vastklikt,veel mensen hebben namelijk schrik om es hard te gaan drukken…

Je denkt dat als ie maar half erin zit dat ie dan ook maar de helft van het geheugen aangeeft?! Denk eerder dat als ie er maar half
inzit dat ie dan helemaal nie zal werken! :wink:

Je hebt de nwst bios neem ik aan?!
Heb zelf ook een soortgelijk prob, 133 mem wil nie op 133 draaien! :frowning: (ook geen oplossing!)

Een asus p2b bestaat in verschillende uitvoeringen , ik ga er even van uit dat het de normale P2B is en niet de DS of zo…

Download eerst de laatste bios update op www.asus.com.tw , dat kan al een hoop schelen.

De computer geeft tijdens de POST dus al het verkeerde geheugen aan. Nu ben ik wel eens benieuwd wat voor 256 mb dimm dat is , double buffered , merk en zo…

De P2B heeft een BX Chipset , nu weet ik niet uit mijn hooft wat daar de maximum geheugenbereik van is , maar ik weet dat bijvoorbeeld de oudere VX chipsets maar tot 128 mb konden adresseren. (Het is al laat , ik kan het verkeerd hebben) maar daar vind je meer info over op Intel’s website die al die #@!@ krengen gemaakt heeft. (Geef mij maar Via van tegenwoordig)

Heb je misschien de mogelijkheid om eens te kijken of je moederbord met 2 x 128 mb dimm ook maar 128mb memory aangeeft ? Dan weet je al een paar dingen meer.

Pas op!
Het automatisch klikken geeft geen garantie dat het geheugen er ook daadwerkelijk inzit. Laatst een pc moeten upgraden, ik had wel zeker 5 latjes gebruikt en geen enkel werkte, bleek dus idd dat ze niet diep genoeg zaten, de klik was geweest, maar ik moest er zowat op gaan liggen om het er helemaal in te krijgen (en dan is het wel al heel erg ;))
het oude geheugen ging er heel normaal in maar voor het nieuwe moest ik wel echt moeite doen, hoewel het merkgeheugen was.

grtzz
poorhaas

Ligt in elk geval niet aan de BX-chipset die ondersteunt in elk geval wel 768MB .En single of double sided dimms maakt ook niks uit.

Greetz Copycat

Je kan zowiezo beter gewoon 100Mhz geheugen kopen bij die P2boardjes…wil nog wel es conflicten geven…
Heb je al geprobeerd om de reepjes apart op te starten…in alle sloten geprobeert?..

Ik heb eens op m’n ouwe compaq nieuw ram erin gezet, en hij gaf ook aan dat ik nog steeds evenveel had, of maar de helft van het bijgezette. (was OEM)

Dus ik terug naar de winkel, en daar gingen ze kijken, bleek dat ik zelf het ding gesloopt had, door niet te werken met zo’n ontladingssnoertje. (Ik weet niet of het waar is, maar ‘het zal wel zo zijn als zij het zeggen’) Je lichaam is vooral bij warm weer elektrisch geladen omdat je beweegt, en ook door de lucht. Bij droog weer kan je niet ontladen (want het kan nergens heen) maar bij nat weer wel (dan kan het een heel klein stukje weg als het ware). Zo’n snoertje zorgt ervoor dat je wel kan ontladen door een bandje om je pols te doen, en een soort knijpertje op een metalen voorwerp (verwarming o.i.d)

Originally posted by jojk
[B]Ik heb eens op m’n ouwe compaq nieuw ram erin gezet, en hij gaf ook aan dat ik nog steeds evenveel had, of maar de helft van het bijgezette. (was OEM)

Dus ik terug naar de winkel, en daar gingen ze kijken, bleek dat ik zelf het ding gesloopt had, door niet te werken met zo’n ontladingssnoertje. (Ik weet niet of het waar is, maar ‘het zal wel zo zijn als zij het zeggen’) Je lichaam is vooral bij warm weer elektrisch geladen omdat je beweegt, en ook door de lucht. Bij droog weer kan je niet ontladen (want het kan nergens heen) maar bij nat weer wel (dan kan het een heel klein stukje weg als het ware). Zo’n snoertje zorgt ervoor dat je wel kan ontladen door een bandje om je pols te doen, en een soort knijpertje op een metalen voorwerp (verwarming o.i.d) [/B]

Als het geen compaq was zou ik je geloven… maareuh compaq’s werken vaak niet met niet-compaq geheugen!

Juist, compaq’s memory werken niet met niet-compaq’s,
ik had zo’n latje eens in een gewone pc gestoken (van 128 mb) en hij duidde op die pc maar 16 mb aan.

Originally posted by Dee-ehn
[B]

Als het geen compaq was zou ik je geloven… maareuh compaq’s werken vaak niet met niet-compaq geheugen! [/B]

Het was juist wel speciaal compaq geheugen