Geheugen is zo goedkoop, maar is er reden om bij te prikken?

vbimport

Momenteel heb ik 256 mb aan sdram. Werk alweer een tijdje met WXP en vraag me zo af of het verstandig is om meer geheugen te kopen, helemaal gezien de prijs die gigantisch is gekelderd.

Ik werk dus onder WinXP en draai o.a. Photoshop, div. cd recording progies, Editing tools voor muziek en gebruik veel encoders (voor o.a. mp3’s te maken) natuurlijk scannen van foto’s.

Is het aan te raden om meer geheugen bij te prikken, want als daar reden toe is koop ik 2x512 mb sdrampies bij computerland

dat zijn trouwens “via only” sdrammetjes, ik heb dus al 256 mb, kan dat een prob geven als ik die erbij prik?

alvast bedankt :slight_smile:

ps, dit berichtje al gelezen, uhmpf, dalen nog meer :slight_smile:

Als je die 2 ram reepjes erbij prikt maakt dat niet uit dat je huidige ram anders is. Alleen als je 2x 512 er bij prikt zit je op 1280 mb Ram, ik verwacht niet dat je dit nodig zult hebben, plus dat de Athlon en de P3 maar max. 512 mb ondersteunen!

plus dat de Athlon en de P3 maar max. 512 mb ondersteunen!

sorcerer, waar haal je dit vandaan??? is helemaal geen waar !!!

soulshower : als je die appz draait kan het geen kwaad om wat ram bij te steken, 2*512 is wel veel ;), kijk of je mb dat aankan

greetz
scooby2

bekijk eens hoe groot je .swp file is na een dagje te hebben ge-putterd. Als ie nog geen 50mb groot is, heeft het eigenlijk geen zin. is het 1 gig. dan heeft het wel zin. Daar ligt het dus aan.

(standaard: c:\windows\win386.swp)

Originally posted by ^scooby2^
[B]plus dat de Athlon en de P3 maar max. 512 mb ondersteunen!

sorcerer, waar haal je dit vandaan??? is helemaal geen waar !!!
[/B]

Ik ook nog nooit van gehoord! :confused:

512 MB is het maximale wat windows 9x kan addresseren

De 80386DX, 80486DX, 80486SX, 80486DX2, 80486DX4, AMD 5x86, Cyrix 5x86, Pentium, Pentium OverDrive, Pentium with MMX, Pentium with MMX OverDrive, 6x86, K5, K6, 6x86MX hebben al een adresseringsmogelijkheid van 4 GB.

Het is alleen wat minder dat de chipset van sommige moederborden (TX bijvoorbeeld) minder aankan.

En de Pentium Pro en Pentium II van 64 GB.

Zie : http://www.pcguide.com/ref/cpu/arch/extAddressSize-c.html

of op : http://www.redhill.net.au/hw-bc-s2.html

Eigenlijk is de CPU hierin niet meer zo belangrijk.
Het ligt nu meer aan de chipset hoeveel geheugen deze aankan. Kijk maar eens naar de tabel op.

http://www.viahardware.com/viaguide1.shtm

Een VIA KT133 Moederbordje kan dus max 1,5GB aan.

okie bedankt allemaal :slight_smile:

het kopen van nog meer memory is dus niet ECHT nodig begrijp ik hieruit, zelfs als dit ERG aantrekkelijk is gezien de prijzen, als je bedenkt dat ik voor 128mb 500 piek heb moeten betalen (paar jaar eerder was ut helemaal belachelijk, 8 mb voor 400 gulden) dan kijk je toch wel heel bedenkelijk naar de hedendaagse prijzen.

Blijft dus wel lonken :stuck_out_tongue:

Het wordt pas leuk met de 64Bit cpu’s… daarmee is het mogelijk tot 18Gb aan mem aan te sturen :slight_smile:

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]512 MB is het maximale wat windows 9x kan addresseren

[/B]

Hehe… Dat is dus wat ik bedoelde foutje van die CPU’s het ging om Windows!

Oh je windows 9x kan heus wel werken als je je moederbord volpropt met 1,5 Gb , maar hij kan er maar 512 MB van gebruiken , je moet dan even een aanpassing doen in 1 of andere ini file.

Voor Windows Me , XP , NT en 2000 kun je veel verder gaan , dus als je die OS-en gebruikt kan het zeker nut hebben zo veel mogelijk geheugen er in te wroeten.

Persoonlijk gezien wacht ik nog even , omdat de geheugenprijzen binnen 2 weken NOG verder omlaag gaan , het gerucht gaat al dat 512MB dan voor 50 piek te verkrijgen is…

Ik ben alleen bang dat er dan zo’n enorme run op memory gaat ontstaan dat de prijs ook na die twee weken ontzettend snel weer omhoogschiet. Plus dat er een klein oorlogje op komst is , maakt de markt weer wat onzeker. Ik wacht dus nog een weekje of 2 , ga dan kijken wat het kost en zet in ieder geval 3 x 512 Mb in 1 pc… mij boeien dat Windows 9x er maar 512 kan gebruiken , dan installeer ik wel Me of XP of zo , of ik laat het er eventjes voor spek en bonen inzitten en doe er wat mee op de langere termijn… Er zit nu 320 Meg in mijn beestje , dat loopt ook wel aardig , maar als ik voor 150 piek dadelijk er 1,5 Gb in kan jassen zal ik het zeker niet laten.

Originally posted by Mr. Belvedere
512 MB is het maximale wat windows 9x kan addresseren

geloof dat ik dan toch de enige ben geweest die er met 768 onder win98se ook voordeel mee gehaald had…draaide gewoon goed en kon in photoshop sneller werken!! :slight_smile:

Hey Soulshower :wink:

Ik had net als jij eerst 256mb maar heb er 256 bijgeprikt omdat het wel degelijk zin heeft.

Vooral in combinatie met WinXP (even wachten op de nl versie :stuck_out_tongue: )
want dat os-je van MS is dol op intern geheugen.

En net wat je zelf al zegt de prijzen zijn zeer laag.
Ik heb het wel gedaan en ben er zeer content mee.
(draai nu nog onder Win98 SE NL, Rocksolid !
:stuck_out_tongue: )

Mzzls Mu_zik (you know me, but it wasn’t me :wink: )

howla mu_zik :slight_smile: hebbie me mail nog ontvangen? (zoniet mail dan ffies op loek@chello.nl)

leuke tip trouwens belvedere (heette die vent in Webster ook niet zo :confused: doet me er iedere x aan denken :stuck_out_tongue: )

ikke dus maar ffies wachten totdat die zoetjes voor een knaak te koop zijn, dan 3 erin prikken en ffies zien of het beestje van een Ram schijf kan worden voorzien, want dat deed ik vroeger ook met m’n Atari :slight_smile:

Yep, ik heb je mailtje ontvangen Soulshower :wink:

Ik mail je vandaag of morgen even ok :slight_smile:

Cheers !

Originally posted by Dee-ehn
Het wordt pas leuk met de 64Bit cpu’s…

Hmm… ik wacht wel op tot de 128Bit’s beschikbaar worden! :stuck_out_tongue:

eerst had ik 256 sdram

maar de prijs is zo diep gezakt dat ik het niet kon laten

nu heb ik 512 mb CAS2 sdram!!!

en dat ROELT!!!

jullie praten enkel over het standaard CAS3 ramgeheugen

maar zoek es op wat CAS2 ram is ??!!

mvg

Had je dat niet even ons kunnen vertellen dan ? Was een stuk makkelijker geweest… naja . toch gevonden na 3 tellen zoeken op goegel :

Van :

Excerpt :

CAS2 Latency, what does it mean? - A question that I hear a lot is what is the essential difference between CAS3 and CAS2. Simple answer, the effect is raw speed ! To explain CAS you really how to get an impression on how memory works, although I’m not a memory module expert I’ll give it a try. You may have some PC133 memory already, or you might even be running some PC100 memory overclocked to 133MHz. Is this Corsair RAM different? Hmm yes, it is!

If we talk about SDRAM timing we mean two things. The first one that we encounter is the memory bus speed, MHz. In most cases this is equal to the CPU’s Front-Side-Bus (FSB) speed, except for newer VIA mainboards who can run an FSB of 100 and it’s memory at 133 MHz.

The second item we need to set (and now we’re getting closer to Corsairs CAS2 memory) is of course the CAS latency in either a setting of 3 or 2. (CAS = Column Access Strobe) It handles to the part of the memory access cycle. To put it into geek words the CAS is a delay as the SDRAM subsystem accesses the correct part of the memory. In other words, the lower the number (CAS2), the faster the memory access cycle will get. In return, the memory bandwidth will increase and thus we’ll notice an increase in performance. The higher the CAS (3) the slower memory access will be. The majority of memory modules these days is CAS3 PC133. PC133-CAS3 is therefore guaranteed to work a FSB of 133 MHz but with a CAS Delay of 3. The reason why the Corsair is so special is that it’s guaranteed by the manufacturer to run at 133MHz at CAS2. This is truly good news for overclockers, tweakers and people who like to push the most out of their system since it’ll bring us the option going back to CAS3 if we’re pushing the RAM to much higher frequencies.

jeuh… daar loop ik niet warm van … zeker niet met een 9 x 100 Mhz professor…

Euhhh over die CAS levels:

Waarom we allemaal CAS3 geheugen kopen is vrij simpel uit te leggen… CAS3 kun je gewoon op CAS2 laten lopen (naar mijn eigen ervaring met veel geheugensoorten en merken) dus waarom geld uit geven waar het niet nodig is…

Verder maakt het verschil tussen 2 en 3 niet zo gek veel uit. Ik d8 in de praktijk, gemiddeld gezien, iets van 2% dat het uitmaakte. Ok het is natuurlijk leuk dat beetje te winnen maar daarvoor ga ik geen kapitalen uitgeven!

Inderdaad je kunt dan beter er gewoon een moduletje meer bij proppen!

95 mark voor 512mb dimmetje … (www.bora-computer.de)

tyfus …

en TOCH denk ik dat het nog goedkoper wordt !