Geforce 3 Ti 200 overclocking

Ik heb een leadtek geforce 3 Ti 200 en die loopt standaart op 175/400. Ik wilde eens gaan kijken hoe ver ik hem kan overclocken en testen of het wat uitmaakt in snelheid. Eerst had ik de core op 200 gezet en het geheugen op 500 en dat ging natuurlijk flink sneller. Toen heb ik daarna de core nog 20 mhz verder overclockt op 220 mhz dus. Dit bleek echter helemaal niks in snelheid meer uit te maken. Hoe kan dit nou?? want het geheugen zet ik 100 mhz hoger en daarmee haal je vette winst maar de core blijkt dus bijna niks uit te maken.

De meest beperkende factor van de gf3 is toch de geheugenbandbreedte…

:smiley:

Op den duur (zie je bij elke moderne GPU) kan de GPU de data sneller verwerken dan dat 't geheugen 't aan kan dragen. Een memory-bottleneck dus. In jouw geval zit 'r waarschijnlijk 3.8ns DDR-SDRAM geheugen op wat simpelweg niet veel sneller is/kan dan 500 MHz.

De grootste uitdaging van een modern ontwerp van een GPU is de geheugen bottleneck. Je ziet dus nu ook allemaal oplossing onstaan om of meer geheugen bandbreedte te creeren (DDR-SDRAM, Embedded DRAM (eDRAM)) of om de aanwezige bandbreedte efficienter te gebruiken (ATI HyperZ, NVIDIA Lossless Z-Compression, 3dfx Hidden Surface Removal, PowerVR/KYRO Tile Based Rendering).

Je zal binnen zeer korte tijd steeds meer van dit soort effiecentiemiddelen zien gaan komen…

Avé…
PGN/iNERTiA