Geen CD/Rom herkenning bij DVD writer, wel DVD herkenning: wat nu?

vbimport

Hallo,

Gisteren was ik een paar CD Roms aan het volgschrijven met Nero 6. Ik kreeg
een foutmelding van de CD-Rom (buffer underrun) en wilde opnieuw een nieuwe
branden, maar Nero erkent geen CD roms meer. Na opstarten PC bleef het
probleem hetzelfde. Uiteindelijk heb ik ontdekt dat misschien niet aan Nero
ligt, maar dat de PC in de DVD writer geen CD-Roms meer herkent, alleen nog
DVD’s. DVD’s branden gaat perfect, alsook lezen. Maar CD Roms lezen in dat
station gaat niet meer.

Audio CD’s herkent hij ook niet. Ik heb al in het apparaatbeheer van Windows
XP gezocht, maar daar staat dat alles normaal werkt.

Ik gebruik Windows XP. Ik had dat probleem voorheen ook als ik opstartte
zonder een schijfje in het station. Dan herkende hij dat station niet, maar
als ik opstartte met een schijfje erin, herkende hij wel CD roms en DVD’s.

Nero is er al afgezwierd en terug op gezet, het probleem blijft. De Windows
XP CD rom weigert ook dienst want die zegt dat Windows XP geupdate is sinds
de originele installatie.
Werken vanuit mijn harde schijfpartititie kopie van vorig jaar, geeft
eveneens hetzelfde probleem. Wel lezen van DVD’s, niet van CD Roms. Zelfs data DVD’s leest hij, maar geen CD Roms.

Mis ik soms ergens een bestandje? Kan iemand me helpen? Thanks!

Welkom aan boord :).

Wat ik je ten eerste aan zou willen raden te proberen, is eens te testen of je DVDRW driver uberhaupt nog CDROMs wil lezen. Je kunt daartoe eens proberen je computer op te starten mbv de Windows installatie CD (je BIOS dient hiervoor ingesteld te zijn!). Werkt dat gewoon, dan hebben we iig met een software probleem te maken.

Test dat svp eerst eventjes; dan weten we nl al heel wat meer dingen om naar te zoeken. Wil je nog wat proberen, kijk dan eens naar dit artikeltje wat ik lang geleen over dat probleem eens heb geschreven. Wellicht kun je er wat mee!

Bedankt voor je reactie. Helaas is dit niet de oplossing van het probleem. De Windows XP CD Rom wordt niet gelezen bij het opstarten. Bij de andere CD Rom speler dan weer wel.

Bepaalde stappen in jouw artikel (cd rom drive de-installeren en terug opstarten) heb ik al gedaan en dat bleek ook niet te helpen -(((.

Ik denk dat ik hem binnen moet doen…

Ik weet van de Plextor DVD recorders dat ze twee lasers aan boord hebben: één voor CD-ROM en één voor DVD-ROM. Als dus CD-ROM op geen mogelijkheid meer werkt dan is deze laser niet goed meer. DVD-ROM daarintegen kan gewoon perfect doorwerken (of net andersom natuurlijk: DVD’s werken niet meer, alleen CD’s). Als je nog garantie op de drive heb zou ik proberen een nieuwe te krijgen. Maar, eerst even goed testen natuurlijk voordat je hem terug brengt.

Gezien het feit dat je DVDRW drive ook buiten Windows geen CDROM meer leest neig ik ook eerder te verwachten dat je drive defect is.

Wil je het echter helemaal zeker weten, dan zou je nog wat moeten testen. De makkelijkste en beste optie is door je station in een andere computer te monteren (en hierbij van een andere IDE kabel gebruik te maken). Gedraagt de drive zich daarin hetzelfde, dan weet je eigenlijk zeker dat je drive gewoon defect is.
Is dat geen mogelijkheid, dan probgeer eens wat verschillende IDE kanalen om de drive op aan te sluiten, master of slave verzetten, andere kabels etc. Ik denk niet dat dat het is, aangezien je drive eerder in deze configuratie altijd gewerkt heeft. Maargoed, een beetje zekerheid is nooit weg.

Succes!