Gas in auto's

vbimport

Door het schommelen van de benzineprijzen ben ik er toch over na gaan denken om bij mijn volgende auto over te schakelen op LPG (gas). Zelf weet ik hier nog niet veel over … en zit dan ook met enkele vragen.

De prijs van gas ligt inderdaad lager dan benzine en diesel … maar hoe zit het eigenlijk met de kostprijs per kilometer.

Wat zijn de taxen die erop worden geheven.

Scheelt het tegenwoordig nog in vermogen. Ik vind het namelijk erg fijn om snel uit de startblokken te schieten aan een verkeerslicht.

greetz

Het hangt af van het aantal kilometers dat je jaarlijks rijd.
Een hele mooie situatie is een old timer (>25 jaar oud) en daar LPG installatie laten inbouwen. Je betaalt nl meer wegenbelasting bij LPG auto’s, maar Old Timers zijn op een of andere manier vrijgesteld.

Het is wel eens een keer ter sprake gekomen in een of andere topic, zo ergens tussen in. Misschien dat je het gevonden krijgt door op LPG te zoeken (kreeg het zelf daar niet op gevonden zag ik net).

Er is een omslagpunt, vanaf een bepaald aantal kilometers is het interessant, weet alleen niet hoeveel precies. LPG is in ieder geval goedkoper dan benzine…en door minder snel op te trekken bij verkeerslichten kun je ook al aardig wat besparen :wink:

wij rijden op gas. Gas is bij een klein pompstation nog geen Æ’1.- per liter geloof ik. terwijl diesel of benzine Æ’2.50 of Æ’3.- per liter kost. Het scheelt zogezegd 1/3 in de prijs.
Wij rijden in een Mitshubishi L300 en voor ons is het dus goedkoper om op lpg te rijden. Eigenlijk kan het niet. Want in een busje rijden op lpg is niet echt goed. De motor maakt dan ook een klere herrie maarja. Wel hebben we nog een benzine tank voor als we op vakantie gaan naar Tsjechie ofzo (bergen enzo).
Snel optrekken kunnen wij niet, maar je kunt wel vaker voor de zelfde prijs. (De brandstof is immers goedkoper)

Suc6 met je keuze. Bedenk dat de brandstof goedkoper is, dus als je veel rijdt dan is het wel aan te raden. Ondanks de, misschien, hogere wegenbelasting. omdat je dus spaart bij het tanken.

Gas is al snel voordelig, zelfs bij 8.000 km per jaar!!!

Mits:

• je een 2ehands auto koopt waar al gas in zit en bij grote voorkeur een G3 installatie omdat je dan 700,- !!! subsidie krijgt van de overheid, en dat dus elk jaar!!! >> dat zorgt ervoor dat de wegen belasting maar amper duurder meer is (misschien hooguit 100-150,-) !!!

Als je een nieuwe installatie in je huidige auto wil laten leggen is de rekensom natuurlijk anders, een nieuwe G3 kost al gauw 3500,- !!! << das een flinke investering.

kijk op http://213.196.35.81/forum/showthread.php?threadid=25552 voor wat meer ge-ouwehoer hierover :slight_smile:

en natuurlijk een rekensommetje op http://www.autogas.nl

Euh hou wel ff in gedachte dat gas ook nog wat andere consequenties met zich meebrengt. Zo mag je vaak met een gas-auto niet parkeren in parkeergarages en is het soms moeilijk om een tankstation te vinden waar ze gas hebben (vakantie!) e.d…

Originally posted by Dee-ehn
Euh hou wel ff in gedachte dat gas ook nog wat andere consequenties met zich meebrengt. Zo mag je vaak met een gas-auto niet parkeren in parkeergarages en is het soms moeilijk om een tankstation te vinden waar ze gas hebben (vakantie!) e.d…

boeie net alsof iemand gaat controleren of jij gas in je
auto hebt of benzine…
en op vakantie is het ook geen probleem aangezien
een auto met gas instalatie nog altijd op benzine kan
rijden als er geen gastankstation in de buurt is…

Dat je kunt switchen is in dat geval handig… maareuh met dat controleren zou ik niet op rekenen.
STEL ze controleren het dan heb je een vette boete en STEL er gebeurt wat (brand, ontploffing) dan ben je niet gedekt door je verzekering en dat kan je wel eens heel erg veel geld kosten!

Controle in parkeergarages??? Whahaha, nooit van gehoord, laat staan dat ze dat echt gaan controleren… :slight_smile:

Ontploffing?? kan me niet herinneren dat er een gasinstallatie ontploft is in NL.
Die dingen hebben gewoon een keurmerk, en zeker een G3 is zeer betrouwbaar! Maar je bent zelf verantwoordelijk dat je die keuringen ook daadwerkelijk laat uitvoeren!! zoniet, dan ben je stom bezig.

Wat betreft het vermogen van je auto: kan zo’n 5 tot 10 % schelen. maar je mikt er een open luchtfilter op met een sportuitlaatje en je hebt die pk’s weer teruggewonnen.

en tankstations met gas zijn er genoeg…en voor die 1 keer per jaar op vakantie pak je of de bus/trein/vliegtuig of je bereid je vakantieroute goed voor, op kaarten staan lpg stations aangegeven…

ik bespaar zelf meer dan 2000,- per jaar door op gas te rijden!!! dus mij hoor je niet zeuren over die kleine nadelen.

Ze zullen je niet gaan controleren maar stel er zou wat gebeuren met je wagen en je staat daar met je gastankie op een plaats waar het verboden is dan heb je een probleem met je verzekering…

Misschien dat Tax hier meer vanaf weet… die weet wel meer over dat soort zaken :slight_smile:

ok, hier dan wat antwoorden :slight_smile:
gas is zeker interessant, in belgië is het interessant vanaf een 15000 km/jaar wat toch gemakkelijk te doen is
in nederland is aankoop en installatie van een lpg installatie goedkoper
vraag wel na of je motor geschikt is om op lpg te draaien want een lpg verbranding zorgt voor hogere temperaturen, het grootste probleem zijn de uitlaatkleppen die durven te verbranden!
Als het een recente wagen is kan je ook je garantie verliezen door lpg te installeren, navragen dus!
Een moderne installatie heeft maar een vermogenverlies van ongeveer 2% wat (bijna) niet voelbaar is
Rijdt niet altijd op lpg want de benzine die zich nog in leidingen en tank bevindt gaan zorgen voor een aanslag die je bijna niet meer wegkrijgt (bv elektrische benzinepomp kan vast komen te zitten)
Probeer een systeem vast te krijgen dat start op benzine en automatisch overschakelt naar lpg bij het starten (bij ongeveer 2000 tr/min)
Lpg in het buitenland is normaal gezien geen probleem, waar je wel moet voor zorgen is een ander aansluitstuk.

Indien nog vragen, mail me maar

greetz
scooby2

Ziet er dus erg interessant uit om zelfs nog in mijn huidige auto toe te passen. Ik rijd per jaar toch al snel 25000 km … en dat zal nog toenemen verwacht ik.

Alvast bedankt voor de handige info :wink:

greetz