Gameserver hosten

Ik wil een game server hosten voor een maatje van me zodattie altijd een servertje heb om te oefenen met zijn clannetje.

Nou zit mijn netwerk zo inelkaar:

ADSL modem ----> Mijn PC ----> naar een hub -----> dan de pc waar ik nu mijn FTP op heb draaien en waar dus deze gameserver op moet komen.

Nou heb ik het voorbereidende werk al gedaan game geinstalled en alles ingesteld maar der kan niemand van buiten af op komen.

(btw mijn FTP server werkt wel gewoon ook van buitenaf)

Iemand die weet/ ervaring heeft met dit soort dingen.

Ik weet niet welk OS je draait maar als het Win XP is kan de Firewall van Windows roet in het eten gooien. Sterker nog iedere firewall en / of proxyserver kan dat:cool: Enne welk spel wil je hosten ?

mzzl Dunedain

ON Line spellen zitten meestal op extreem hoge poorten (tcp poort 12000 of zo). Dit is per spel verschillend.

Verder moet er een vertaling plaatsvinden van je lokale netwerk naar het grote boze internet , en andersom. Dit doe je met Network Address Translation , kortweg NAT.

In dit geval weet ik niet , of je ADSL modem een ingebouwde router heeft , of dat je 1e pc de boel moet routeren. Ik denk het eerste.

ADSL modem ----> Mijn PC ----> naar een hub -----> FTP

Die configuratie vind ik ook een beetje vreemd. Of zit er een 2e netwerkkaart in je 1e pc ? Of is het adsl modem zo’n usb ding ?

Ik heb even een plaatje toegevoegd , waarin je 2 verschillende situaties ziet. Geef even aan welke het is aub.

In het geval van situatie 1 , moet pc1 het regelen. Hoogstwaarschijnlijk houdt de firewall van pc1 het zaakje dan tegen. Je zult de poorten moeten opgengooien.

In het geval van situatie 2 , moet de adsl (met ingebouwde router) het regelen.

Situatie 1: Ik heb deze situatie bij me ouders thuis ook gehad toen 1 pc de verbinding maakte en die deelde met de rest v/h huis dmv een switch. Voor de verschillende services die op andere pc’s draaiden in het netwerk gebruikte ik WinRoute Lite om de poort te forwarden. (lite was voldoende voor wat het progje voor mij moest doen)
Wat je doet in jouw geval, is WinRoute installeren op PC1 en de poort die het spel gebruikt forwarden naar het (liefst statische) ip van PC2. (als PC2 ip krijgt van DHCP en deze toevallig is veranderd moet je WinRoute opnieuw configgen, daarom is statisch dan fijner.)

Situatie 2: in de modem/router forward je de poort die de game gebruikt door naar het (liefst statische) ip van PC2.

sjenx allemaal tis idd situation 1 en winroute doet het nou goed :smiley: