'Fun' of niet, de party zal doorgaan

17-11-2001
ZAANSTAD - De ‘Fun’ in Zaandam is vanavond gesloten, maar het feest gaat door. Tot het einde van het jaar hebben dance-liefhebbers nog 75 keer de kans om de schade in te halen. Weliswaar niet overal op even grote schaal, maar toch: van Nijkerkerveen tot Wehl staan tientallen ‘strakke feesten’ op de agenda. Alleen al dit weekend in Amsterdam, waar op verschillende locaties Dance Event wordt gevierd.

Ben Moens, de eigenaar van de Fundustry in Zaandam, adres én handelsnaam Hemkade 48, zit briesend achter zijn bureau in een kaal kantoor met grote schilderijen aan de muur. ‘Ze’ hebben geen idee hoe het werkt. Alsof er door sluiting van de Fundustry ook maar één pil minder wordt geslikt.

‘‘Natuurlijk gaan mensen nu naar andere party’s. Dance is een cultuur en die is niet te stuiten. Wat denken ze bij de gemeente, dat ik in mijn eentje de volksgezondheid kan redden?’’

Wat wel verandert: de veiligheid. ‘‘Wat denk je wat er gebeurt als er nu iemand niet goed wordt: die wordt de tent uitgepleurd en vier straten verderop halfdood achtergelaten. Geen ondernemer die zo iemand nog durft te verzorgen: stel je voor dat-ie de pijp uitgaat. Kun je meteen je tent dichtgooien.’’

Moens kan er met zijn hoofd niet bij. Tot zondag had hij een prima relatie met gemeente en politie. Onlangs schreef hij nog een plan over de organisatie van hardcore-party’s - juichend ontvangen. Elk weekend een beveiligingsbedrijf, geen eigen mensen aan de deur. Elk weekend EHBO. Koud water uit de kraan om oververhitting te voorkomen. Ook een teststand voor drugs? ‘‘Mag niet! Ik heb het zo vaak voorgesteld. Maar als je drugs kunt laten testen, zíjn er ook drugs en dat mag niet.’’

Vanaf het moment dat bekend was dat het een employee van de politie was die aan xtc overleed, gingen volgens Moens de luiken dicht. ‘‘Ze wilden het onder de pet houden dat het om een politiemedewerkster ging en hebben meteen andere mensen op de zaak gezet. De politieman met wie we altijd contact hadden, is naar huis gestuurd.’’

De zaak bevreemdt hem. ‘‘Bij het eerste slachtoffer kwamen er meteen twee rechercheurs. Nu is hier niemand langsgeweest.’’

En het irriteert hem dat de gemeente spreekt over geweld en wapens. ‘‘In zeven jaar hebben we hier nog nooit een grote knokpartij gehad. En die wapens hebben ze niet binnen gevonden, maar op de openbare weg. Ik zet mijn kinderen toch niet in een tent waar je elk moment een mes in je rug kunt krijgen?’’

Moens zou bijna het idee krijgen dat de gemeente allang van de Fundustry afwilde en het tweede drugsslachtoffer gebruikte om het ijzer te smeden. ‘‘Ik snap wel dat ze van die grote evenementen afwillen. Maar had dat dan recht in mijn gezicht gezegd. Had me een schadevergoeding gegeven en me gevraagd te vertrekken. Nu gaan ze besluiten dat alles om twee uur dicht moet. Dat betekent ook het einde van de Fun, ja.’’

Op internet wordt meegehuild door frequente Fun-bezoekers. Maar ook steeds meer de hand in eigen boezem gestoken. ‘Als de burgemeester één dag zou meelezen op dit forum, zou de Fun de eerste honderd jaar niet meer opengaan.’ En: ‘Het is niet de burgemeester die de Fun naar de knoppen helpt, maar al die mensen die niet van de pillen kunnen afblijven.’ De oplossingen uit eigen kring: eerder sluiten, zodat mensen niet meer doorgaan ‘tot het naadje’, pasjes die kunnen worden afgenomen of drugshonden: 'Die zal wel een lamme bek krijgen van ‘t blaffen.’

Maar op dance2move.nl wordt ook al opgeroepen om volgende week gewoon weer naar de Fundustry te gaan, ook al moet Moens mogelijk al om twee uur sluiten. 'Dan beginnen we toch gewoon om zes uur ‘s avonds?’

bron:het parool