Fragmentatie en linux

vbimport

Misschien een stomme vraag, maar komt bij een Linux besturingssysteem ook een vorm van fragmentatie voor. Ik heb er eigenlijk nooit iets van gehoord en er is ook niet veel over te vinden.

Hmm ik ben er niet helemaal 100% zeker van, maar als ik het goed heb voorkomt de architectuur van de meeste bestandssystemen van Linux dit. De meeste mensen draaien op EXT2/3 of ReiserFS en voor zover ik weet hebben beiden hier geen last van. Zeker weet ik het echter niet, ik zal het voor je nagaan!

Linux file systemen fragmenteren (nagenoeg) niet

Bij het Windows FAT of NTFS systeeem worden bestanden altijd togevoegd aan het volume. Als je dan delen toevoegt en verwijderd komen er gaten in de data en kan het voorkomen dat een bestand her en der over een disk verdeeld wordt. Dit is fragmentatie

Bij EXT2/R en ReiserFS word eerst naar een goed plekje gezocht voor je grote bestand , het wordt dus NIET zomaar her en der over de schijf verdeeld , maar goed onderzocht. Fragmentatie vind dus niet plaats. Verder wordt ook nog bekeken of het mogelijk is een bestand zoveel mogelijk in dezelfde cylinder van een harddisk te plaatsen , om het zo snel mogelijk te laten inlezen.