Fotoprogramma gezocht

Mensen, afgelopen keer ben ik zou goed geholpen met mijn software vraagje voor wat betreft Norton Utilities of alternatief.

Vandaag ben ik op zoek naar een handig fotoprogramma. De software welke ik meegekregen heb met zowel mijn digitale camera als mijn scanner betitel ik als zijnde waardeloos. Zou toch wel graag wat met foto’s knutselen. Vandaar deze vraag.

Wat de prijs betreft. Ik heb geen idee waar ik aan moet denken. Maakt me zo op het eerste ogenblik ook niet zo erg veel uit.

Ik ben altijd erg gecharmeerd van ACDSee.

kan je ze mee openen, simpele bewerkingen zoals resizen, archiveren en ongetwijfeld ook scannen.

aanradertje!

Adobe Photoshop Elements bevat de meest gebruikte elementen van het “echte” Photoshop, en is volgens mij een heel stuk goedkoper (€113.05 op de officiële site).

Zelf heb ik een redelijk lange tijd gebruik gemaakt van ACDsee en was ik er altijd vrij gecharmeerd van. Sinds versie 4 vind ik het echter hard achteruit gegaan. Alhoewel de functieomvang van het pakket nogal goed is, is de snelheid van het pakket er met de versie slechter op geworden. Ik heb nog wel eens de trial van 6 gedownload, maar daar was ik echt niet zo over te spreken (mijn PC, 2700+ met 1Gb aan geheugen en een raid 0 van 10kprm schijven), aangezien het programma niet vooruit te branden leek. Het laden van een JPG duurde soms wel enkele seconden.

Nu maak ik regelmatig gebruik van Irfanview. Dit programma is helemaal gratis, lekker snel en heeft ook enkele simpele opties om foto’s te bewerken (kleurveranderingen, resizen etc). Het enige nadeel van dit programma is dat wanneer een plaatjes niet op beeld past (resolutie plaatje > resolutie monitor) een matig interpolatie algoritme toegepast wordt. Wat je dan al vrij snel opvalt, is dat contouren kartels gaan vertonen, hetgeen plaatjes lelijk maakt. Tegen dit euvel loop ik op wanneer ik plaatjes bekijk van mijn digicam. Maargoed, voor de prijs van het product zeur ik niet. Je kunt het hier neerhalen.