Formateren

vbimport

Hoe kan ik 3.5’’ DD disketten dus 720 Mo formateren in windows XP home edt.
Dank op voorhand.

start -> uitvoeren -> cmd -> enter

Je komt nu in een dos-console terecht.

Tiep hier in:
format a: /f:720
<enter>

en that’s all :slight_smile:

Bedankt Dee-ehn maar het lukt niet ik krijg steeds de melding: Ongeldige parameter - /f:720, wat zou dat kunnen zijn.

Groeten.

toets in de command prompt format /? in, je krijgt dan een overzicht van de mogelijke switches.

Bedankt aan allen, niets heeft geholpen alles tientallen keren nagezien,maar niets niets gevonden heb dan maar met boormachine 1,44kb schijfjes van gemaakt, van de 30 waren er maar 2 met enkele slechte slechte sectoren.

Beste groeten.

Zou je (voor mijn zieleheil) nog eens kunnen proberen om zo’n diskette (boormachinegaatje weer afgeplakt) gewoon te formateren (dan wel via deze computer -> bestand formateren
of via de commandline en dan gewoon format a: te doen)
Als het goed is vind windows dan automatisch de juiste format mode

Originally posted by 4FEET
[B]Bedankt Dee-ehn maar het lukt niet ik krijg steeds de melding: Ongeldige parameter - /f:720, wat zou dat kunnen zijn.

Groeten. [/B]

Ondersteunt XP dat niet meer? Tja heb het in 2k getest, had niet verwacht dat er verschil zou zijn. Ik zal er morgen op mijn werk (XP) even naar kijken… keej?

Ja Crowley ik heb zojuist gedaan wat je voorstelde in beide gevallen dos en win xp, gaatje afgeplakt met zwarte tape, het resultaat is zoals voorheen zelfde melding en niet te formateren in 720kb. Groeten.

Xp kan niet meer formatteren in 720 kb. Deze optie is er uit gehaald.

Je kunt wel proberen met sectoren , tracks en zo uit te vissen wat 720 kb kan zijn , maar of dat werkt … ?

Anders pak je een tooltje als fdformat.

Originally posted by Mr. Belvedere
Xp kan niet meer formatteren in 720 kb. Deze optie is er uit gehaald.

Grrrrrrrr weer een reden om XP niet te gebruiken. Niet dat ik nog 720k discs heb… maar waarom halen ze dat nu weer eruit? Lijkt me niet dat dat het OS op enige manier kan schaden

Je kunt wel proberen met sectoren , tracks en zo uit te vissen wat 720 kb kan zijn , maar of dat werkt … ?

Denk niet dat dat gaat werken, aangezien de magnetische dichtheid van een HD diskette dubbel zo groot is als die van een DD diskette. Je kunt deze wellicht op deze manier reduceren tot 720k, maar ik denk niet dat deze leesbaar zal zijn in een DD drive.

Anders pak je een tooltje als fdformat.

Dankje, die kende ik nog niet :).

Een andere optie is waarschijnlijk VGACopy van Thomas Monkemeir (schrijf ik dat goed?). Voor zover ik weet kan dat progrmma ook formatteren. Het mooie hiervan is dat het aangeeft ,indien er bad sectors op een schijf zitten, waar deze zitten en hoe ernstig ze zijn…

Originally posted by Dee-ehn
Een andere optie is waarschijnlijk VGACopy van Thomas Monkemeir (schrijf ik dat goed?). Voor zover ik weet kan dat progrmma ook formatteren. Het mooie hiervan is dat het aangeeft ,indien er bad sectors op een schijf zitten, waar deze zitten en hoe ernstig ze zijn…

Sowww… VgaCopy … damn , die naam heb ik al heeel lang niet meer gehoord :slight_smile: :slight_smile: (Ik word oud)

Nope , VgaCopy is niet beter dan FdFormat en FdRead , want daar is het een beetje van afgeleid. Verder zit de laatste versie (van eeuwen terug) nog vol met bugs en een modplayer (nutteloos) , dus ik zou het niet gaan uitproberen op een XP bak.

Er waren vroeger ook nog twee gasten op LimNet (echomail) die ook een copy tooltje hadden gemaakt… dat werkte wel , maar ook alleen onder dos :slight_smile:

//edit//

blijkbaar werkt vgacopy nog gewoon onder xp

i’m impressed ! :slight_smile:

//end of edit//

Nacht allemaal,

heb nog iets gevonden, omdit probleem op te lossen.

vga copy lukte niet bij mij, daarom toch nog verder gezocht , en heb een klein eenvoudig progje gevonden dat het uistekend doet.

Alkonast MaxFormat.

Groeten ennogmaals bedankt voor julie hulp.

4Feet