Flatscreen, merk en kwaliteit

Ook ik ben bijna jarig…:bigsmile: (zou bijna vragen of er niet een apart “Ik ben bijna jarig en ik … -forum” zou kunnen komen)

maar ik zou graag de mening en kennis van de lezers willen vragen.

Ik stoor mij momenteel verschrikkelijk aan mijn overvolle bureau, waarop momenteel naast een liggende pc-kast ook nog twee beeldschermen staan (vullen ongeveer 85% vd ruimte op).

Nou zou je zeggen: “koop een ander bureau…”. Nou nee, ik zit nog steeds met een 14" beeldscherm waarop ik max. een resolutie van 800x600 krijg.

Ik zit te denken aan een flatscreen. 19", 20" danwel 21". Over het budget heb ik nog niet nagedacht. Daar ik absoluut geen idee heb van de kwaliteit van bepaalde merken zou ik van andere horen wat een goede keus zou kunnen zijn. Of er voor of nadelen aan kleven. Daar ik altijd al een aantal jaren achter loop voor wat betreft computerhardware (en daarmee ook software) verwacht ik dat er genoeg mensen zijn al ervaring hebben met bovenstaande.

Andere optie zou een plasma scherm zijn of een gewone bak (bij de laatste wordt mijn inleidend verhaal om zeep geholpen).

Kijk hier eens. Dit scherm schijnt nogal goed te zijn en de prijs is helemaal niet gek (voor zo’n scherm althans).

Zelf zou ik me echter nog niet aan een TFT scherm willen wagen, er zitten me teveel nadelen aan. Een groot nadeel is dat een TFT scherm alleen echt lekker loopt op zijn native resolutie. Ga je die te buiten (lager dan de native resolutie) dan krijg je of lelijk beeld (door interpolatie) of een gedeeltelijk gevuld beeld. Vooral omdat je nog op oudere hardware draait kan ik me voorstellen dat de resoluties van grotere TFT schermen voor jouw systeem problematisch worden (1280x1024 of hoger!). En dan heb ik het niet over spelletjes…

Traditionele buismonitoren (CRT) hebben dit probleem niet, die kunnen prima op lagere resoluties lopen. Voor een redelijke prijs krijg je toch wel aardige monitoren die op sommige punten absoluut niet onderdoen voor TFT schermen (het formaat van het apparaat daargelaten). Zelf heb ik een 19" Samsung CRT (hoofdmonitor van hoofdpc) met een beeld waar ik toch zeer tevreden over ben. Het apparaat kost momenteel nog maar iets van €170. Beetje goedkoper dan een TFT scherm en voor mijn gebruik interessanter. Voor jou wellicht ook?

Ik heb zelf een nec en ben er zeer tevreden over.

Maar waar gebruik jij je pc voor?
Zit je alleen te msnen dan maakt de kwaliteit niet echt veel uit…

Ik had een van de eerste 18.1 inch necs dacht ik de multisync LCD1850E wat ik zei zeer mooi beeld echt scherp.
Maar voor spelletjes is deze iets minder geschikt.
Het gaat wel maar bij snelle bewegingen hakt het een soort van.
Je zou zeggen dit komt door je videokaart maar ik heb een 9800xt dus is in orde.

Ook ligt het niet aan het aantal herz dat is bij lcd/tft meestal 75hz

Hierin zijn deze schermen vaak wel gelijk en de 18 inch tft’s kunnen allemaal 1280x1024 aan nieuwste op het moment weet ik niet.

Maar wat je wel in de gaten moet houden is de refresh(respons) time.
Bij mij is dan 50ms ofzo en dat is echt hoog.
Dus kijk neer een zo laag mogelijke respons time zou ik zeggen:)

succes;)

voor windows/word/msn is een TFT heel relaxt.

Ikzelf heb sinds een week of wat een TFT en man wat heerlijk.

Nu heb ik ook een best nieuwe videokaart, dus de resolutie is voor mij geen probleem.

Als je een paar jaar achterloopt met de andere hardware en je gaat nu een TFT/Plasma kopen, ben ik bang dat je wel de balans uit elkaar trekt en dan computer je nooit “lekker” omdat er altijd iets te out-dated is en dus de bottle-neck vormt.

Misschien is het handiger om een inchje kleiner scherm te kopen, maar dan van het “bespaarde” geld wel een nieuwere videokaart, zodat het de maximale resolutie op voldoende Hz kan weergeven.
Dan heb je niet het probleem van inter/extra-poleren en ook een systeem dat (beter) op elkaar is afgestemd.

suces en laat het ons weten wat je hebt :slight_smile:

Rede voor een wat groter scherm is omdat je toch ergens moet beginnen. Leef in een gezin waar de pc’s doorschuiven. Ik krijg de afdanker van pa. Een een P4, 2,4 GHz zit eraan te komen. Moet ook wel wat aan gebeuren.

Weet nu waar ik op moet letten qua specificatie. Ik zal zeker mijn keuze bekend maken.