Ff wat nostalgie

vbimport

Sta me even toe om even te reflecteren over wat ons hier voornamelijk bij elkaar houdt, namelijk CD’s schrijven.

Ik wil al wel duidelijk maken dat het hier nu behoorlijk warm is, dus vergeef me mijn gezaag en zinloos geleuter :slight_smile:

Voor mij begon het allemaal een 6 jaar geleden schat ik. Het was toen nog de tijd vóór de grote doorbraak van de CDR en ik was de eerste op mijn school die het geluk had zo’n toestel te kunnen gebruiken thuis. CDR-schijfjes waren nog belachelijk duur; ik herinner me nog prijzen van 500Bef voor 3 CDR’s; ongeveer 25 Gulden.
Gelukkig kon ik de CDR’s viavia aan industrïele prijzen inkopen en dat was het begin van een erg lucratief handeltje op school. Onze eerste Writer was de HP4020, maar die werd snel vervangen door de HP6020 wegens een fabrikagefout.
Meer en meer mensen kwamen te weten dat het mogelijk was om cd’s te schrijven en ik kreeg meer en meer “werk”. Sommige dagen kwam ik thuis van school, zette me achter de PC en schreef CD’s tot mijn ma riep dat ik moest komen eten om dan na het eten verder te doen tot ik ging slapen. De HP6020 zat toen in een mini-tower en hij produceerde zo’n warmte, dat ik na 3cd’s met een externe ventilator moest afkoelen, want anders stopte het brandproces gewoon tijdens de 4e cd. Tijdens het schrijven nam ik dan een boek van Frans ofzo en maakte mijn taken in orde.
Vaak kwam ik dan de volgende dag op school aan met 30 cd’s; met een 2x Writer zat je daar wel ff aan!

Hardware-prijzen daalden en er kwam “concurrentie”. Maar aangezien ik al van in het prille begin 150Bef/cd vroeg (8 Gulden ongeveer), had ik behoorlijk trouwe klanten. Bovendien kwamen de andere gasten die een Writer hadden, vragen of ik mijn prijs niet verhoogde, want als zij aan mijn prijs moesten werken, dan maakten ze verlies :slight_smile:
Op het hoogtepunt vroegen zelfs de leerkrachten om CDtjes te maken voor hen. Aan de leraar frans alleen heb ik schat ik zo’n goede 15.000Bef verdiend; 800 Gulden.

Hat was nog de goede zorgeloze tijd, zonder vervolgingen door auteursrechten of wat dan ook. Nu brand ik 5x zoveel, maar niet meer zo openlijk.

En wat nu het mooie is, die goede oude HP6020 zit nu samen met een Plextor 12/4/32scsi in een PCtje. Hij werkt nog steeds; ik gok na zo’n 800 cdtjes.

Ik heb dringend afkoeling nodig! :wink:

So noted.
Log wordt naar BSA en Buma STemra doorgestuurd

:wink:

pffff same here…ik kan me volledig aansluiten bij je verhaal…ben begonnen met mijn philipsje op 2x fikken en nadat ie op was…nog een keer dezelfde gekocht omdat er nog steeds geen snellere was…jaja was er ook van af begin bij ;)…ben inmiddels toe aan mijn 5 writer…maar doe het rustig aan en verdien der weinig aan… nie zoveel zin meer om hele dag nix anders te doen dan fikken,…daarom ook speciale fiktower gemaakt! :wink: naast het gamen - films kijken…beetje fikken ;)…

en nu gaat ik WEEEKEND vieren…

Naar de SUPERSNEAK in N’gein…4 sneakpreviews 8r mekaar van zaterdagn8 om 24:00 tot 06:00 uur zondag! mjam mjam…zal mij benieuwen of er films worden getoond die ik nog nie ken of heb :wink: :smiley:

HAVE A NICE WEEKEND YA ALL! :smiley:

Ik sluit me bij Headless aan, Precies hetzelfde geld voor mij…

1e was een Philips 3610 (was toen nog 900 piek!!!)
2e was 4 speed HP
3e Was 4 Speed HP Extern
4e 12 speed Aopen
5e 12 speed Plextor

Nou heb ik niet echt zo’n zin meer in branden, het kost ontiggelijk veel tijd… Zo nu kan ik rustig aan doen, en heb ik eigenlijk voorlopig geen nieuwe brander nodig :slight_smile:

And that was my story

heb pas 2 branders gehad een

plextor 4 X en nu een plextor 12x

met die eerste heb ik 2 jaar gedaan en is nog steeds niet op :slight_smile: alles SCSI offcourse :wink:

Ok dan ook mijn historie… ik ben er vrij laat mee begonnen nl in 1998 toen al velen een bakkertje hadden. Maarja, ik was een newbie op dat punt en waar begint een echte newbie mee? Met een CDD3610. Ik verkocht wel eens een schijfje maar ach, dat was niet de hoofdzaak. Het was meer als backup medium (en da’s geen grap) en als toevoeging op mijn MD van mijn drive in show :slight_smile:
Na een half jaartje was de Philips echter op dus ben ik van mijn garantie gaan genieten en heb ik na veel gezuer gratiz een Yamaha 4x SCSI in de plaats gekregen. Goed alternatief natuurlijk…
Toen kwam het punt dat ik zelf een nieuwe computer ging kopen (ik had zelf een oud beestje maar zat altijd op die van mijn pa want daar zat alles in…)… tja dan meteen maar de duurste Plextor erin want ik bakte erg veel destijds… dat werd dus een 12432 SCSI…
Een 10 maanden later kon ik dat ding voor een goed bedrag verkopen zodat ik de 121032 SCSI kon kopen… en die zit er nog steeds in en ben ik nog steeds tevreden over…! :smiley:

Mijn eerste brander was een HP 4 speed. Na 3 maanden heb ik hem zover mogelijk weggegooid.
Heb toen een plextor 12/4/32 SCSI gekocht, een Plex 12/10/32, en nadien nog 2x plex 16/10/40.

Nu brand ik een 20 tal cd’s per uur. Leuk handeltje.

20 x 150 x 8 = 24.000 Bfr per dag.

Maar Bill Gates verdient(??) nog meer.

jaaaa dit verhaaltje komt mij heel bekend voor…
mn eerste writer was vet duur kostte iets van 1500 piek en cdtjes rond de 7,50 voor een B-merk en 15,- voor een philips.. ik had al aardig wat bestellingen lopen voordat writer in huis had ( moest ik namelijk bestellen omdat bij ons de electronica boeren nog een branders op voorraad hadden) dus toen ikm kreeg heeft dat ding meteen overuren moeten draaien…ik verkocht m`n cdtjes nog lekker voor 25,- tot 35,- per stuk en binnen een maandje had ik de brander al terug verdiend…
ik deed toen goede zaken op school samen met een vriend van me…we hadden allebei geen bijbaantje meer nodig en hadden toch een aardig zakcentje per week… en dan werd het elke maand ook nog eens extra
druk als de hit-explosions uitkwamen aangezien we daar elke maand de meeste van verkochten…
maarja zoals in jouw verhaaltje dus idd daarna kreeg iederen kleuter een brander en nam de verkoop nogal
af dus cdtjes maar gaan verkopen voor 10,- en nu zit een brander standaard in elke pc…jammer dat die tijden voorbij zijn idd…

Er zat in die eerste HP4020’s (Philips loopwerk, HP electronica) een daverende firmwarefout; resutaten waren 1 op 1, dus 1 cd goed, 1 mislukt enz, en dan steeds als de leadout geschreven moest worden.
Z’n Philipsbroertjes werkten wel goed…
Het heeft nogal tijd en moeite gekost, voordat HP bereid was, andere firmware te verstrekken, maar toen waren problemen verleden tijd en deze brander werkt nog steeds naar behoren.