Sta me even toe om even te reflecteren over wat ons hier voornamelijk bij elkaar houdt, namelijk CD’s schrijven.
Ik wil al wel duidelijk maken dat het hier nu behoorlijk warm is, dus vergeef me mijn gezaag en zinloos geleuter
Voor mij begon het allemaal een 6 jaar geleden schat ik. Het was toen nog de tijd vóór de grote doorbraak van de CDR en ik was de eerste op mijn school die het geluk had zo’n toestel te kunnen gebruiken thuis. CDR-schijfjes waren nog belachelijk duur; ik herinner me nog prijzen van 500Bef voor 3 CDR’s; ongeveer 25 Gulden.
Gelukkig kon ik de CDR’s viavia aan industrïele prijzen inkopen en dat was het begin van een erg lucratief handeltje op school. Onze eerste Writer was de HP4020, maar die werd snel vervangen door de HP6020 wegens een fabrikagefout.
Meer en meer mensen kwamen te weten dat het mogelijk was om cd’s te schrijven en ik kreeg meer en meer “werk”. Sommige dagen kwam ik thuis van school, zette me achter de PC en schreef CD’s tot mijn ma riep dat ik moest komen eten om dan na het eten verder te doen tot ik ging slapen. De HP6020 zat toen in een mini-tower en hij produceerde zo’n warmte, dat ik na 3cd’s met een externe ventilator moest afkoelen, want anders stopte het brandproces gewoon tijdens de 4e cd. Tijdens het schrijven nam ik dan een boek van Frans ofzo en maakte mijn taken in orde.
Vaak kwam ik dan de volgende dag op school aan met 30 cd’s; met een 2x Writer zat je daar wel ff aan!
Hardware-prijzen daalden en er kwam “concurrentie”. Maar aangezien ik al van in het prille begin 150Bef/cd vroeg (8 Gulden ongeveer), had ik behoorlijk trouwe klanten. Bovendien kwamen de andere gasten die een Writer hadden, vragen of ik mijn prijs niet verhoogde, want als zij aan mijn prijs moesten werken, dan maakten ze verlies
Op het hoogtepunt vroegen zelfs de leerkrachten om CDtjes te maken voor hen. Aan de leraar frans alleen heb ik schat ik zo’n goede 15.000Bef verdiend; 800 Gulden.
Hat was nog de goede zorgeloze tijd, zonder vervolgingen door auteursrechten of wat dan ook. Nu brand ik 5x zoveel, maar niet meer zo openlijk.
En wat nu het mooie is, die goede oude HP6020 zit nu samen met een Plextor 12/4/32scsi in een PCtje. Hij werkt nog steeds; ik gok na zo’n 800 cdtjes.
Ik heb dringend afkoeling nodig!