FAT32 of NTFS?

vbimport

Ik sta op het punt om mijn hdd leeg te gooien en Win2k opnieuw te installeren. Nu ben ik alleen aan het twijfelen geslagen: wordt het NTFS of FAT32 voor mijn Windows partitie?

Nu heb ik vaaaaaaaaaak gelezen dat NTFS net wat sneller enzow is, maar nu zag ik gisteren een benchmark waarin FAT32 wat sneller was. Ik zou liever voor FAT32 gaan (ivm compatibiliteit) maargoed…

Dus pro’s en con’s gevraagd svp :wink:

Originally posted by Dee-ehn
[B]Ik sta op het punt om mijn hdd leeg te gooien en Win2k opnieuw te installeren. Nu ben ik alleen aan het twijfelen geslagen: wordt het NTFS of FAT32 voor mijn Windows partitie?

Nu heb ik vaaaaaaaaaak gelezen dat NTFS net wat sneller enzow is, maar nu zag ik gisteren een benchmark waarin FAT32 wat sneller was. Ik zou liever voor FAT32 gaan (ivm compatibiliteit) maargoed…

Dus pro’s en con’s gevraagd svp :wink: [/B]

Gewoon FAT32 pakken, dan krijg je nooit gezeik…weet nie of je het in netwerk hangt…maar met NTFS wil dat nog welles kloten worden…tenzij je andere pcs in het netwerk ook NTFS hebben uiteraars…

Naja wil je gewoon probleemloos en lekker compatible zijn… FAT32…

That’s it 4 2D! :slight_smile:

Originally posted by -=HeadLesS=-
[B]

Gewoon FAT32 pakken, dan krijg je nooit gezeik…weet nie of je het in netwerk hangt…maar met NTFS wil dat nog welles kloten worden…tenzij je andere pcs in het netwerk ook NTFS hebben uiteraars…

Naja wil je gewoon probleemloos en lekker compatible zijn… FAT32…

That’s it 4 2D! :slight_smile: [/B]

Qua bestandsssytemen heb ik een extreem heterogeen netwerk:
FAT16, FAT32, NTFS, EXT2, ReiserFS…

Originally posted by Dee-ehn
[B]

Qua bestandsssytemen heb ik een extreem heterogeen netwerk:
FAT16, FAT32, NTFS, EXT2, ReiserFS… [/B]

woow das netjes…ennuh als je shit gaat verhuizen van de ene naar de andere kant heb je nooit probs?

Ik heb alle schijven op Ntfs (175Gig) in mijn hele netwerk lopen.
Windows 2000 Server,Win 2000 Pro,Win Nt 4.0 en Windows Xp Rc2 heb ik hier draaien+ mijn dochter heeft Win 98

Optie Fat32 NTFS
Bestandsbeveiliging Nee Ja
Directory-beveiliging Nee Ja
Compressie mogelijk Ja Ja
Directory-deling (sharing) Ja Ja
Lange Bestandsnamen Ja Ja
Ondersteuning van fouttolerantie Nee Ja
Maximale grote harde schijf 2 Terrabyte Onbeperkt

Wat zijn de voordelen van FAT32?
• Er zijn twee grote voordelen. Het eerste voordeel is dat met Fat32 men grotere partities aan kan maken. Met FAT16 is de maximum grootte van een partitie 2 GigaByte. Met FAT32 is dit 2 TerraByte (= 2.048 GigaByte). Een harde schijf van 6 GB kan nu dus in een partitie worden ingedeeld in plaats van dat men deze schijf in drie schijven van 2 GB.
• Het tweede voordeel is dat we met Fat32 een kleinere cluster grootte kunnen realiseren. U kunt deze cluster grootte vergelijken met de parkeerplaats in een parkeergarage. Als we uw harde schijf vergelijken met een parkeergarage dan heeft u met Fat16 deze garage ingericht met parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Als ik met mijn personenwagen wil parkeren dan neem ik toch de ruimte in van een complete vrachtwagen. Wat we met Fat32 conversie doen is al deze parkeerplaatsen opnieuw indelen, en nu voor personen wagens. Een veel efficiënter gebruik van de beschikbare ruimte dus.

Wat zijn de voordelen van NTFS
Ntfs biedt beveiliging op bestands-en folder(directory)-niveau hier onder vind je nog wat meer informatie en een link naar een programma wat je kunt gebruiken om onder Ms Dos je Ntfs partities partities te kunnen benaderen

http://www.windows-help.net/windows2000/ntfs.html
http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/NTFSDOS.shtml
http://www.winntmag.com/Articles/Index.cfm?IssueID=27&ArticleID=3455

:cool:

Thanx… hier heb ik wat aan :slight_smile:

Wat ik nog wilde vragen: wat houdt die fouttolerantie precies in?

Verdere features die NTFS me biedt tov FAT32 zijn voor mijn gebruik niet belangrijk, dat zou dus niet zo intressant zijn…

Ik neig nu toch sterk naar FAT32 toe… alleen indien NTFS stukken sneller is denk ik dat weer voor NTFS ga kiezen anders toch maar FAT32…

Voor Headless: wat bedoel je “naar de andere kant verhuizen”?

Voordelen FAT 32:

• Kleinere clusters
  • Geen compatibiliteitsproblemen: wat een pluspunt betekent wanneer men met uitheemse drivers werkt :confused:
    Nadeel FAT32:
  • Op de HD kan er meer slack op voorkomen

Slack: is plaats die men verliest op zijn HD. DIt is naar mijn weten het enigste nadeel dat FAT32 systeem heeft op het NFTS systeem.

SO CHOOSE FAT32 !!!:slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Hallo Dee-ehn

Fout-Tolerantie is het behoud van de gegevensintegriteit wanneer zich een hardware storing voordoet.In Windows Nt voorziet het stuurprogramma FTDISK.SYS in fout-tolerantie.
En wat die snelheid betreft dan moet je ze in een raid controller hangen dat is een stuk sneller.

:cool:

Zelf draai ik ME/2K/XP allemaal op FAT32. Voor mij is de reden daartoe dat ik dan gewoon alle partities kan benaderen in elk OS!

zelf had ik eerst ntfs, op mn win2k systeem maar sinds dat systeem volledig gecrasht was en ik dus niet meer op mn ntfs partitie kwam heb ik m bij mn nieuwe format toch maar weer fat32 geformateerd omdat ik dan bij een systeemcrash tenminste nog aan mn data kom vanuit dos (misschien dat dit bij ntfs ook kan, maar ik weet dus niet hoe) en ntfs heeft voor mij toch niet zoveel voordelen aangezien ik niet echt data op mn pc heb staan die superzwaar beveiligd moet zijn.

Originally posted by xian
… omdat ik dan bij een systeemcrash tenminste nog aan m`n data kom vanuit dos (misschien dat dit bij ntfs ook kan, maar ik weet dus niet hoe)

Toevallig ergens een link vandaan geplukt laatst waar een tool hiervoor op stond. De link waar ik ut over heb heb ik btw volgens mij hiervandaan maar dat doet er ook nie echt toe. :wink:

hey allemaal k heb net windows server 2003 op me nieuwe server geinstalleerd maar k wil dus Virtual Server 2005 R2 installen maar dan heb k NFTS nodig dus dat doe k met convert.exe maar dan zegt ie: Conversion From FAT32 volume to NFTS volume is not availeble.
k snap et niet want bij mijn vriend werkten et in een keer dus iemand suggesties?

Waarom installeerde je windows server 2003 niet gelijk op een NTFS partitie?

nou kijk dat wou k wel maar hij had er niks over gezegt dus k weet et ook nie

Geen probleem toch. Je pakt gewoon je originele Windows Server 2003 en installeert het vrolijk via de bijgeleverde handleiding. Kind kan de was doen.

hallo k hoef nie weer al me files kwijt te raken

Daar heb je backups voor of een leuke dvd brander.

NTFS ftw imo, fat32 duurt langer dan 48 uur om te defragmenteren als je een hdd hebt van hoger dan 160 gb, terwijl ntfs het in minder dan een half uurtje doet, bovendien is ntfs veiliger.
Ook pikt fat32 geen 4gb bestanden en groter, ntfs wel…