Fabrieksgarantie claimen kost geld?

Ik was eens een prijslijtje aan het doorlezen , kwam ik opeens dit tegen :

Fabrieksgarantie claimen € 20,- (per artikel)

Pardon ?? Mag dit wel ? Als IK als rechthebbende klant fabrieksgarantie heb op mijn systeem dan moet ik 20 Eurootjes betalen om dit recht te claimen ?

Is dit legaal ??

Volgens mij niet :frowning:

Volgens mij kan het wel.

Tijdens de garantietermijn zoals die is opgegeven (volgens Europese richtlijnen vooralsnog 1 jaar, dat zou wel eens 2 jaar kunnen worden) ligt de bewijslast van niet-normaal gebruik bij de fabrikant/verkoper.

Na deze termijn ligt de bewijslast van normaal gebruik bij de consument. Als na deze termijn een verzoek gedaan wordt tot het claimen van fabrieksgarantie dan kunnen daar wel kosten voor gemaakt worden door de verkoper, denk hierbij eens aan verzendkosten, telefoon en andere administratiekosten.

Ik ben wel benieuwd naar een nadere omschrijving van de post die je noemt. Als het is voor claimen van garantie binnen dat eerste jaar dan zitten ze goed fout denk ik, als het ziet op de periode daarna dan zou het wellicht kunnen.

Hoe zit het dan met de wettelijke garantie? In Nederland is het toch zo geregeld, dat indien een “item” na de fabrieksgarantie een defect vertoont en dit (volgens een rechter oid) binnen een tijdsbestek valt waarin dit defect niet had mogen optreden, er toch sprake is van fabrieksgarantie…

Het zou dan toch een soort van waanzin zijn om de consument voor dit “recht” in financiele zin op te laten draaien?

Is dit geld wat je aan de fabrikant moet betalen? Of bedoel je dat een winkel 20 euro vraagt om je garantieprocedure met de fabrikant af te handelen? Dit laatste vind ik niet raar, tenminste, als je het produkt daar niet hebt gekocht.

Wat je ook vaak ziet bij producten met meer dan 1 jaar garantie is dat de winkelier die het product verkoopt, 1 jr de garantie zelf afhandeld (uiteraard via de fabrikant) en dus eventuele verzendkosten ed voor zijn rekening neemt, na dat 1e jaar moet je je garantie rechtstreeks bij de fabrikant verhalen… of 20 euro betalen voor garantieafhandeling als je wil dat de winkelier het voor je doet…

Staat er niet echt bij.

Het gaat om de prijslijst van Aragorn. De pdf op pagina 34 onderaan.

Staat er niet bij inderdaad, maar denk toch dat het gewoon is zoals ik hierboven heb genoemd.

Lees ook eens:
http://www.stichtingdeombudsman.nl/content/rechtsgebied/consument/3consumbd.htm
http://www.consumerbasics.nl/asp/meer.asp?Taal=NED&Parentnode_id=89&Linktekst=garantie+afgelopen%3F&doel=Praktijk&tab=ned
http://www.chipmunk.nl/wet.html
CONSUMENT EN RECHT

Bron: Consumentenbond

Simpele garantievragen blijken een struikelblok voor winkeliers. Veel leveranciers geven geen helder antwoord op de vraag wat er nu precies onder garantie wordt verstaan. En ook weten veel winkeliers niet dat een eventuele fabrieksgarantie niet afdoet aan hun eigen aansprakelijkheid volgens de wet. Ten onrechte volstaan zij veelal met een doorverwijzing naar de fabrikant. Over de mogelijkheden ingeval een product stuk gaat zónder dat er garantie is of na de garantietermijn adviseren winkeliers niet concreet of onjuist. Zo worden consumenten vaak afgebluft door verkopers die zeggen dat na afloop van de garantie de consument geen rechten meer heeft en alle reparaties zelf moet betalen. Daardoor kunnen consumenten voor onnodige reparatiekosten opdraaien.

Ook los van garantie is een leverancier aansprakelijk voor wat hij verkoopt.

Bron: Rechtswinkel Amsterdam
Voorbeeld: Stel de magnetron gaat na drie jaar kapot. En stel dat een magnetron gemiddeld zo’n zes jaar meegaat. Deze zes jaar is trouwens een uitgangspunt. De verwachte levensduur van een produkt hangt van verschillende dingen af, de prijs is er hier een van. Maar als we uitgaan van de zes jaar, dan is de magnetron voor de helft afgeschreven (zes jaar gedeeld door drie jaar). Het is dan ook redelijk dat je de helft van de reparatiekosten betaalt. Of als er niet meer gerepareerd kan worden, dan is het redelijk dat je de helft van de aankoopprijs vergoed krijgt.

Een praktisch punt ten aanzien hiervan is dat een heleboel verkopers niet op de hoogte zijn van dit recht dat u als consument heeft. Zij stellen zich op het standpunt dat u na het verlopen van de garantietermijn geen recht meer heeft op (gedeeltelijke) kosteloze reparatie, dan wel (gedeeltelijke) vergoeding van de aankoopprijs. Als u dus naar een winkel gaat en zich beroept op deze regeling, zal u hoogstwaarschijnlijk tegenspraak krijgen van de verkoper. Hoewel u wel in uw recht staat, is het soms moeilijk uw recht ook te krijgen te krijgen. Het kan zelfs zo zijn dat u naar de (kanton)rechter moet om uw recht af te dwingen. Soms is het echter voldoende om de discussie met de verkoper aan te gaan en voet bij stuk te blijven. Aangezien dit een meer praktische dan juridische oplossing is, zal ik hier niet verder op in gaan.

Tot slot, zoals het in de toekomst geregeld zou moeten worden:
Naar een nieuw Europees consumentenkooprecht