Extra cooling nodig?

vbimport

Met het warme weer van de laatste dagen zit ik steeds met een moederbord temperatuur van 37°C. Is dit schadelijk voor mijn PC, of kan dit nog net???

vanaf 50 moet je beginnen uit te kijken maar 37 kan er nog goed door

Wat voor een processor heb je?

Een AMD Athlon (ik) gaat ook die kant uit, maar dat schijnt normaal te zijn. (?)

Niet vanaf 50 maar vanaf 42 graden moet je uit kijken om even precies te zijn.

Bij mij begint het systeem te piepen aan 43 zoals deze week

37 kan prima, als je moederbord al weer wat ouder is (meer dan 2 jaar) dan moet je bij 40-45 graden wel uit gaan kijken en misschien wat meer koeling erin stoppen. Als je een nieuwere hebt is het hooguit vanaf 50 graden schadelijk.

Je moet natuurlijk wel uitkijken dat andere onderdelen niet te warm worden. HD’s zijn ook gevoelig voor warmte, en sommige videokaarten zijn hier ook gevoelig voor.

Wat extra cooling is ook niet zo duur dus uit oorzorg kan je altijd wat extra proberen.

Djewst

nu we het toch over temperaturen hebben…als sinds ik mijn pc heb (p2 300) en ik kijk in de bios bij processor temperaturen staat die altijd zo rond de 70 graden als die al een tijdje draait ?? eerst dacht ik dat dat normaal is, maar ik hoor van steeds meer mensen dat de temp rond de 30 graden moet liggen…
als dat zo is dan is waarschijnlijk mijn termometer ofzo kapot zijn want de pc werkt voor de rest al 3 jaar perfect

70 is inderdaad wel veel. Maar die 30 graden slaat op het moederbord niet op de cpu.

Djewst

Als je geen rare fouten hebt gekregen en je pc doet het al 3 jaar prima, dan is er niets aan de hand.

Btw, sommige videokaarten kunnen zelfs wel tot de 90-100 •C worden! Dit beinvoedt volgens mij ook de thermometer in de pc.

GR33TS, G@M3FR3@K

…(snik)…mijn videokaartje, een ViperV550 van diamond…(snik)…is gecrasht met het warme weer…(snik)…Wheeeeeeeee, wat moet ik nu? PACMAN spelen?? …(snik)…

ik ben zeker wel zielig…

(later, masterBURNER!!)

Nee, een nieuw kaartje kopen van je vakantiegeld en dus maar niet op vakantie gaan, want daar geef toch alles maar uit aan bier en vrouwen

Ik heb een amd 400mhz (draait op 450)
en die heeft het ook niet echt koud
want de prosessor wort rond de 60 graden!!
dus ik vind het best raar dat bij sommige het maar 30 graden is!!

Marco… :slight_smile:

Met wat voor programa kan ik de temperatuur op me mobo meten.

mijn oude pc (pII 266) IBM/CYRIX had het met dit weer WEL te warm (hij liep om de 3Min vast) Toen heb ik de ventilator er ff opgericht en toen deed i het weer goed.

wat is er mis met pacman masterburner ??

Bedankt voor de massale tips, intussen is het warme weer voorbij en heeft mijn pc maar een moederbord temperatuur van 32°C.

Ik denk toch dat ik in de toekomst wel een ventilatortje ga bijplaatsen.