Excel probleem ivm gemiddelde en #DEEL/! fout

vbimport

wil een puntenlijst samenstellen maar heb een probleem
vb :

cel a1 cel a2 cel a3 cel a4

in cel a4 wil ik het gemiddelde van cellen a1 tem a3
wanneer volgende formule wordt gebruikt : =gemiddelde(a1:a3) krijgt men foutmelding DEEL/! omdat er nog geen waarden ingevuld staan. Hoe kan ik dit vermijden? (er mag een waarde 0 toegekend worden aan cel a4 als er in de andere cellen niks ingevoerd is)

PS ik kan de oplossing som van de cellen gedeeld door aantal cellen niet gebruiken want het is niet zeker dat alle cellen worden gebruikt.

Hopelijk kan iemand me helpen :slight_smile:

thx

ALS(a1="";“Niet alle cijfers bekend”;ALS(a2="";“Niet alle cijfers bekend”;ALS(a3="";“Niet alle cijfers bekend”;ALS(a4="";“Niet alle cijfers bekend”;gemiddelde(a1:a4)))))

Daar zou je een eind mee moeten komen…

je kan ook deze proberen:
=ALS((EN(A1="";A2="";A3="";A4=""));“geen gegevens”;SOM(A1:A4)/AANTAL(A1:A4))

is wat korter :wink:

Originally posted by psyduck
[B]je kan ook deze proberen:
=ALS((EN(A1="";A2="";A3="";A4=""));“geen gegevens”;SOM(A1:A4)/AANTAL(A1:A4))

is wat korter :wink: [/B]

Ja, maar als er maar 1 van de cellen geen gegevens heeft, heb je ook niet voldoende om een gemiddelde te berekenen, dat probleem is bij jou niet opgelost :wink:

Werk zelf het liefst met de ALS functie…maar vraagt soms wel extra gepuzzel…

Originally posted by Da_Taxman
[B]
Ja, maar als er maar 1 van de cellen geen gegevens heeft, heb je ook niet voldoende om een gemiddelde te berekenen, dat probleem is bij jou niet opgelost :wink:

Werk zelf het liefst met de ALS functie…maar vraagt soms wel extra gepuzzel… [/B]

hehe deze commando AANTAL(A1:A4) telt het aantal cellen waar een getal in staat.

en dus als je op 1 cel niks invoerd(del knop) en op de ander 3 bijvoorbeeld wel dan rekent hij het gemiddelde wel uit en in die van jouw doet i dan een melding niet alle cijfers bekend;)

het enigste waar deze =ALS((EN(A1="";A2="";A3="";A4=""));“geen gegevens”;SOM(A1:A4)/AANTAL(A1:A4))
de fout in gaat is als je in iedere cel geen een andere invoer invoerd als een getal maar dat lijkt me ook niet echt toepasselijk om dat zo in te voeren.

Maar in bijde formules zit dus eigenlijk nog een kleine fout.

=ALS((OF((EN(A1="";A2="";A3="";A4=""));AANTAL(A1:A4)=0));“geen gegevens”;SOM(A1:A4)/AANTAL(A1:A4))

deze zal dan wat beter zijn :wink: