Errors loggen?

vbimport

Sinds kort bezig met LFS. Nog steeds harstikke leuk, maar na een aantal foutieve handelingen met de, in mijn ogen, bijbehorende herinstallaties begint de lange compileertijd mij wat te vervelen.

Oplossing voor mij was om even in een text-editor alle handelingen voor een aantal te instaleren packages onder elkaar te zetten, commando’s afgescheiden door een enter.
Berekend adh van aantal SBU’s dat dit ongeveer 12,5 uur zou moeten kosten. Na thuiskomst van m’n werk zag ik dat hij al klaar was, wat mijns inziens niet mogelijk is. Ook zag ik nog net een "error[2] staan. Error[1] was al niet meer te zien, maargoed.

Vragen zijn dan ook:

• Hoe schrijf ik de output van mijn installatieproces naar een text-file, liefst de error’s gescheiden van de rest. (op http://www.bartendavid.be/doc/howto/bash/linux/04.html zag ik wel wat, maar dat begrijp ik niet helemaal)
  • Hoe onderbreek ik een reeks commando’s bij een installatiefout of foutieve invoer. Volstaat een && tussen de commando’s?
  • Mogelijk een andere oplossing?

Het is in feite heel erg eenvoudig: door de output van de taken te filteren en de && operator te gebruiken, voorkom je dat na een error wordt doorgegaan en weet je zeker dat iedere error gelogd zal worden in een apart bestand.

Een voorbeeld:

rpm --install mozilla.rpm >log.txt 2>errorlog.txt && ps ax >log.txt 2>errorlog.txt etc etc

Mooi he dat bash? :slight_smile:

Thanx a lot.
Nou kan ik dat Linux-bakkie ff flink laten werken.

Daar zijn ze voor :wink: