Ergonomisch toetsenbord...maar welke?

vbimport

de verjaardag zit er weer aan te komen dus ook de cadeautjes en ik mag een nieuwe desktop set uitkiezen…nu zijn er twee opties:

Microsoft Wireless Optical Desktop Pro Plaatje

of

Logitech Cordless Desktop Comfort Plaatje

ik heb al een beetje gegoogled maar ben er niet echt achter wat de verschillen tussen de twee zijn en of er een duidelijk betere is

iemand ervaringen met 1 van beide of allebei?

alvast mijn dank

ONE

Het kwalitatief verschil zal niet al te groot (waarschijnlijk zelfs verwaarloosbaar) zijn. Je zult je keuze dan ook meer moeten baseren op persoonlijke smaak. Het belangrijkste van alles is natuurlijk de ergonomie. Je zult deze combo’s dus in een winkel eventjes moet uitproberen om te voelen wat jij het fijnste vindt. Persoonlijk vind ik MS muizen vreselijk in de hand liggen (en Logitech heerlijk), maar er zijn ook mensen die denken daar weer helemaal anders over. Proberen geblazen dus.

Daarnaast kun je natuurlijk nog altijd kijken naar features en prijzen.

Ik denk dat het toetsenbord niet zo heel veel uit zal maken. Als je een combo neemt zou ik vooral naar de muis kijken. Net als Dee-ehn vind ook ik MS muizen een drama. Daarentegen staan Logitech muizen meer naar mijn hand. Ben dan ook zeer gehecht aan m’n MX700! :wink:

Muis : MX700 ; Gewoon “de” muis

Toetsenbord : Als het dan toch echt “ergonomisch” moet , dan is mijns inziens de Microsoft toetsenbord lijn de beste. Logitech’s ergnonomische lijn vind ik niet beter , want het plastic hierin is meestal wat fragieler dan bij de MS toetsenborden.

Probeer wel zo MIN mogelijk van die frutsels op je keyboard te krijgen. Hiermee bedoel ik op “handige” knoppen zoals www, email , winamp , etcetera. Die zooi leidt alleen maar af en je gebruikt ze 9 van de 10 keer toch niet.

Ikzelf heb een MX700 en een Logitech Wireless Desktop (ja , die muis daarvan ligt ergens in een kast nu). Ik ben enorm tevreden over de MX700 , alhoewel zijn batterijen een beetje slecht beginnen te worden. Het toetsenbord doet het prima en kan goed tegen geweld (Heel belangrijk tijdens spelletjes).

Het liefst had ik een draadloos IBM AT keyboard. Deze zijn niet kapot te krijgen :slight_smile: Al die rare windows keys heb ik toch bijna nooit nodig.

jah het moet ergonomisch want dat lijkt me wel fijn en ik kan wel aardig blind tikken (geloov ik)

het logitech setje ziet er wel wat strakker en met minder poespas uit (is dus pré) maar de vormgeving van de ms muis lijkt weer wat beter…

oh well nu nog een ‘echte’ winkel vinden waar ik ze beiden kan proberen…

ONE

Wat kwaliteit van muizen betreft kan ik je helaas niet al te veel vertellen over MS (ze zijn niet slecht, maar uitgebreide ervaring ermee heb ik niet), maar die beestjes van Logitech zijn echt prima hoor. Mijn eerste Logitech (uit 91) doet het nog steeds feilloos. Heb er pas 1x eentje kapot gehad, en dat was een gebroken kabel probleem.

nee logitech muizen zijn volop goed…ik heb er hier ook 1 aan een draadje hangen en die werkt gewoon perfect…alleen omdat het om een combo gaat moet het toetsenbord natuurlijk ook goed zijn…toch beetje jammer dat niemand hier ervaringen met ergonomisch heeft…maar goed, ik moet er toch ff op tikken voor ik het als cadeautje accepteer :wink:

ONE

ok heb ff wat verder gekeken en op zich klopt het argument dat het eigenlijk om de muis gaat wel…met misschien wel een verrassende winaar…

bij het logitech setje krijg je de (oude) Cordless MouseMan Optical

bij het microsoft setje krijg je de Wireless Intellimouse Explorer

volgens mij zijn dit beide niet de beste muizen en om er dan weer een MX700 (bijvoorbeeld) bij te gaan vragen/kopen is beetje overdreven…of heeft iemand wél positieve ervaringen met bovenstaande muizen?

Heb zelf een Microsoft ergonomisch toetsenbord van 9 jaar oud. Ondanks zijn leeftijd doet ie het nog prima! Wel een beetje onderhoud plegen, dus 1 x per maand toetsenbord uitkloppen (kan ik weer een nieuw sjekkie draaien…) en 1x in de 3 of 4 jaar toetsenbord ff uit elkaar schroeven en een beetje schoonmaken en smeren. Daarna is tie weer als nieuw! :smiley:

Originally posted by [-=¤Ðã®kçhi£Ð¤=-]
[B]ok heb ff wat verder gekeken en op zich klopt het argument dat het eigenlijk om de muis gaat wel…met misschien wel een verrassende winaar…

bij het logitech setje krijg je de (oude) Cordless MouseMan Optical

bij het microsoft setje krijg je de Wireless Intellimouse Explorer

volgens mij zijn dit beide niet de beste muizen en om er dan weer een MX700 (bijvoorbeeld) bij te gaan vragen/kopen is beetje overdreven…of heeft iemand wél positieve ervaringen met bovenstaande muizen? [/B]

Jeps, die Logitech muis is aangesloten op het systeem waar ik nu achter zit. Ik heb deze muis bijna 3 jaar (ja idd wat ouder model) en vind’em best heel erg goed. Enige nadeel is dat deze geen basisstation heeft en je dus 'em moet voorzien van losse batterijen. Geen probleem als je een lader hebt :slight_smile:

De MX700 is idd een wat fijnere muis wat betreft de features. Qua werkcomfor heb ik over deze niet te klagen (de MX700 ook niet, daarvanaf gezien).

hmm maar Dee-ehn, maar in alle reviews die ik erover lees (die logitech dus) staat dat het ding werkelijk batterijen vréét (dus je kan echt met je lader erbij blijven staan basically) klopt dat?

en als er nou ook mensen met zo’n intellimouse zijn kan ik het plaatje compleet maken :smiley: (want ik neig stiekem al naar het all black design van het logitech setje…)

mijn dank is groot

Originally posted by [-=¤Ðã®kçhi£Ð¤=-]
hmm maar Dee-ehn, maar in alle reviews die ik erover lees (die logitech dus) staat dat het ding werkelijk batterijen vréét (dus je kan echt met je lader erbij blijven staan basically) klopt dat?

Tja wat is batterijen vreten?

Deze muis staat altijd aan, dat zal wellicht de batterijconsumptie flink verhogen. Toch doe ik wel geruime tijd (2 maanden?) met een setje batterijen. Aangezien ik de muis nogal veel gebruik (laten we zeggen iets van 50 uur per week) vind ik dat niet zo slecht hoor. En… daar komt nog eens bij dat ik gebruik maak van oplaadbare batterijen. Aangezien deze maar 1.2 ipv 1.5V leveren zijn deze nog eens sneller leeg ook. Het zijn trouwens NiMH accu’s met een capaciteit van 1600mAh.

Er zullen tegenwoordig vast zuinigere oplossingen zijn (de MX700 is wellicht ook niet zuiniger, maar laadt zich telkens als hij in z’n station staat op, waardoor hij niet snel leeg lijkt te gaan; dit is echter wel redelijk funest voor je accu’s), maar ik kan hier prima mee leven. Ik ben tevreden over het beestje…

Originally posted by Dee-ehn
[B]Tja wat is batterijen vreten?

Deze muis staat altijd aan, dat zal wellicht de batterijconsumptie flink verhogen. Toch doe ik wel geruime tijd (2 maanden?) met een setje batterijen. Aangezien ik de muis nogal veel gebruik (laten we zeggen iets van 50 uur per week) vind ik dat niet zo slecht hoor. En… daar komt nog eens bij dat ik gebruik maak van oplaadbare batterijen. Aangezien deze maar 1.2 ipv 1.5V leveren zijn deze nog eens sneller leeg ook. Het zijn trouwens NiMH accu’s met een capaciteit van 1600mAh.

Er zullen tegenwoordig vast zuinigere oplossingen zijn (de MX700 is wellicht ook niet zuiniger, maar laadt zich telkens als hij in z’n station staat op, waardoor hij niet snel leeg lijkt te gaan; dit is echter wel redelijk funest voor je accu’s), maar ik kan hier prima mee leven. Ik ben tevreden over het beestje… [/B]

nou vreten is (wat ik uit reviews heb, dat wel) iedere twee á drie weken nieuwe batterijen vervangen en dat is me wel iets te gortig natuurlijk…algehele beeld is wel dat logitech de (weliswaar ongekroonde) koning is van zowel toetsenbord als muis