En weer draait die ventilator niet

vbimport

Mijn pa heeft afgelopen week een nieuw mobo + cpu + cooler gekocht. Setje: MSI K7T 133 Turbo R, Athlon-C 1,1 Ghz en een Alpha Power cooler.

Ik alles fijn in zijn miditowetje gemonteerd en het werkte lekker. Tot een paar dagen later het hele systeempje na een paar minuutjes aanstaan telkens crashte en het zooitje ff later helemaal geen beeld meer gaf. Na wat zoeken was ik erachter dat de CPU FAN dood was…
Goed, terug naar de winkel met de bak, bleek dat door de te hoge temperatuur in de kast (miditower was wel errug klein en er was totaal geen airflow…) iets op het mobo het had begeven waardoor de fan niet meer draaide. Op een losse voeding draaide de fan wel. Naja, mobo omgeruild en het zooitje ingebouwd in een server bigtower (als dat niet goed genoeg koelt…). Het systeempje draaide perfect tot vanochtend. Weer crashes om de haverklap… maar weer eens het zooitje opengedraaid en wat blijkt…? De CPU fan staat weer eens stil.

Nu is dus mijn vraag: hoe kan dit? Ik heb zelf hetzelfde mobo, een 1,2 Ghz Athlon-C en dezelfde cooler erop, maar bij mij is het zooitje superstabiel en staat al 2 maanden aan een stuk aan…

Hoe kan een CPU Fan een mobo opblazen? Trektie teveel stroom weg? Of wat is het…?

ps het systeem heeft een 300W voeding wat altijd genoeg moet zijn (ik heb zelf ook een 300W voeding en heel wat meer hardware erop…)

Misschien een te goedkope/mindere kwali cooler dan dat jij hebt?!

hebbie het wel goed aangesloten :wink:

anders toch maar is een andere cooler proberen

er zit een Swiftech Fan op… (niet errug slecht dus)…

ennuh op een adapter draaitie wel…

probeer gewoon eens een andere…ook al draait ie op adapter :slight_smile:

heeft dat msi moederbordje geen meerdere aansluitingen voor fans ? probeer eens gewoon op een andere aansluiting ?

Neej er zit maar 1 aansluiting voor een fan op: CPU fan

een aansluiting zoals system fan zit er niet op…

Hello…,

De Fan hoeft niet bij 't Mainboardje te horen, elke leverancier is vrij om in te kopen wat hij wil. Dit is vaak 't voordeligste exemplaar, zolang 't maar past…

Maareuh…, Vroeger heh! (dat waren pas tijden) zat er op een 486 MBD ook geen aansluiting voor een fan, dus…

Ik neem aan dat jij het ook lekker belangrijk vindt wat het toerental van dat ding is, zolang hij maar blaast!

De fan’s van de A-merken zijn allen voorzien van ballbearing propellortjes. Dit type stopt doorgaans alleen als je je vinger erin steekt, een beetje stof zal hem geen probleem op leveren.

goodluck…

Als ik jouw was zou ik es bijhouden hoe warm ie wordt…misschien is ie na een cold-boot al erg warm en trekt die fan dat gewoon niet!

Fan bij het mainboard horen? Euhhh tis gewoon een losse CPU cooler met bijbehorende fan, heeft nix met het mobo te maken. Dit model heeft verder nix met het mobo te maken en ook niet met de leverancier. Ik heb mijn pa deze cooler geadviseerd omdat ik deze ook heb en er zeer tevreden over ben. Voor zover ik ben ingelicht is Alpha toch 1 van de betere merken die een goede koeling kan leveren voor een goede prijs.

De temperatuur zal ook niet te hoog geweest zijn, de cpu kwam stressed niet boven de 45 graadjes uit en dat is niet slecht voor een 1,1 Ghz athlon zonder verdere casefans…

Originally posted by Dee-ehn
Fan bij het mainboard horen? Euhhh tis gewoon een losse CPU cooler met bijbehorende fan, heeft nix met het mobo te maken. Dit model heeft verder nix met het mobo te maken en ook niet met de leverancier. Ik heb mijn pa deze cooler geadviseerd omdat ik deze ook heb en er zeer tevreden over ben.

O.K> Alleen ik bedoelde CPU’s i.p.v. Mobo’s… Die worden dan als bundle verkocht, begrijp je wel?:wink:

Ik heb verder niets gezegt over jouw merk en type keuze, laat staan over de temperatuur… Kennelijk vind jij dit een heel goed merk!:slight_smile:

niets is wat 't lijkt…

Mazzl

[B]Fan bij het mainboard horen? Euhhh tis gewoon een losse CPU cooler met bijbehorende fan, heeft nix met het mobo te maken. Dit model heeft verder nix met het mobo te maken en ook niet met de leverancier. Ik heb mijn pa deze cooler geadviseerd omdat ik deze ook heb en er zeer tevreden over ben. Voor zover ik ben ingelicht is Alpha toch 1 van de betere merken die een goede koeling kan leveren voor een goede prijs.

De temperatuur zal ook niet te hoog geweest zijn, de cpu kwam stressed niet boven de 45 graadjes uit en dat is niet slecht voor een 1,1 Ghz athlon zonder verdere casefans… [/B]

das eruuug laag voor luchtkoeling…45 graden stressed 1,1GIG…
maar dan ligt het dus niet aan de warmte…sja je kan natuurlijk wel een andere cooler proberen, maar is het geen bugg op je mobo? Voltages? Misschien is er iets over bekend op de site van je mobo?

MSI K7T 133 Turbo R

als dit je mb is heb je wel twee aansluitingen voor fan ofwel heb je een heel speciale uitvoering :slight_smile:
check nogmaals je manual!

Ik heb nogmaals het bord gesjekt, er zit GEEN 2e CPU fan aansluiting op (sorry, ik heb geen digicam anders had ik wel ff een foto gemaakt).

Maargoed mijn pa is zo “slim” geweest met het computertje wat ik inelkaar heb geknutseld naar de winkel te gaan. Die gaan hem nu nakijken. Het bleek dat na aansluiten van de CPU fan op een 12V 5A adapter (zwaar, ik weet het) de CPU fan gewoon draaide…

Volgens de verkoper/hoofd TD kan het aan en aantal dingen liggen:
-verkeerd geinstalleerd (nooit geweten dat Win98 een cooler kan slopen…)
-een kaart stoort op de CPU fan (sinds wanneer heeft een fan een IRQ??)
-de core van de CPU is kapot (sterk dat daardoor de fanaansluiting niet meer werkt indien dit het geval zou zijn)
-er zit een fout in het mobo (kan wel, maar waarom doet mijn MSI 6330 dat dan wel??)
-omdat ik het geheugen op CAS2 gezet heb is de CPU fan bus kapot (wat een onzin)
-het is wat anders (ja dat kan ook)

Als het goed is krijgen we over 2 dagen de uitslag te horen.Ik ben eens heel erg benieuwd wat het is aangezien mijn systeem redelijk gelijk is aan dat van mijn pa; verschillen:
-Pa heeft een TNT2, ik een GF2MX
-Pa heeft een Adaptec SCSI, ik een Tekram
-Pa heeft een TV kaart, ik niet ;(
en verder geen relevante zaken die binnen dit verhaal passen.

ALs iemand nog een idee heeft: graag.

Ik krijg zelf het id dat door de een of andere stomme reden iedere keer de stroomaanlevering van de CPU fan opgeblazen wordt. Hoe het kan, ik weet het niet… overbelasting wellicht? Dat de CPU fan teveel Amperes vreet? Normaal gesproken zou dat nix mogen opblazen, alleen de CPU fan langzamer/niet doen draaien. Maargoed…

die aansluiting zit er wel, en wel vooraan naast de aansluitingen voor de leds, resetknop e.d er staat bijgeschreven cha.fan, dit is welliswaar voor de case fan, maar het voltage en de pinbezetting zijn het zelfde…
en ja zit er echt want ik heb dat bordje vanmiddag nog in m`n handen gehad.

Originally posted by xian
die aansluiting zit er wel, en wel vooraan naast de aansluitingen voor de leds, resetknop e.d er staat bijgeschreven cha.fan, dit is welliswaar voor de case fan, maar het voltage en de pinbezetting zijn het zelfde…
en ja zit er echt want ik heb dat bordje vanmiddag nog in m`n handen gehad.

Ik heb een minuut geleden mijn kast opengehaald en ben tot de conclusie gekomen dat er geen aansluiting naast de D-leds voor een fan zit…

Op andere plaatsen zie ik er ook geen overigens :slight_smile:

[B]

Ik heb een minuut geleden mijn kast opengehaald en ben tot de conclusie gekomen dat er geen aansluiting naast de D-leds voor een fan zit…

Op andere plaatsen zie ik er ook geen overigens :slight_smile: [/B]

niet naast de D-leds, voor op je mobo waar ook je aansluitingen voor IDE Led en RESET knop en POWER knop zitten.

[B]

niet naast de D-leds, voor op je mobo waar ook je aansluitingen voor IDE Led en RESET knop en POWER knop zitten.
[/B]

Sorry sorry sorry allemaal gelijk er zit idd een aansluiting daar voor een fan… mijn fout… moet eens leren lezen en kijken blijkt het :slight_smile:

[B]

Sorry sorry sorry allemaal gelijk er zit idd een aansluiting daar voor een fan… mijn fout… moet eens leren lezen en kijken blijkt het :slight_smile: [/B]

:slight_smile: en dan mij voor gek uitmaken :slight_smile: :slight_smile:

[B]

:slight_smile: en dan mij voor gek uitmaken :slight_smile: :slight_smile: [/B]

Hehehehe ja moet kunnen…

Maargoed, ik kan het natuurlijk wel daarop aansluiten maar dan zal het probleem waarschijnlijk na 2 dagen goed werken weer terug zijn…