En wat moeten we met Gigabyte doen?

vbimport

Uit de webwereld van vandaag :

De Belgische justitie heeft de 19-jarige virusmaakster Gigabyte enkele malen verhoord. Vlak voor kerst maakte Gigabyte nog een virus.

Gigabyte, die als één van de weinige virusschrijvers regelmatig in de openbaarheid treedt, heeft altijd ontkend dat zij computervirussen verspreidt. Doorgaans stuurt zij haar nieuwe virussen op naar antivirusbedrijven. Het maken van computervirussen is niet strafbaar, het verspreiden ervan wel.

Ook had Gigabyte virussen op haar website staan. Die site is inmiddels op last van de Belgische Justitie gesloten, zo meldt La Libre Belgique. “Ze was van plan om nieuwe virussen op haar site te zetten”, aldus inspecteur Olivier Bogaert tegenover de Belgische krant. De politie nam vijf pc’s van Gigabyte in beslag.

Als uit het onderzoek van de Belgische justitie blijkt dat Gigabyte inbreuk heeft gemaakt op de computerwetgeving, dan riskeert ze een gevangenisstraf van tussen de drie maanden en drie jaar.

Een Nederlandse virusmaker die niet met zijn naam in de publiciteit wil, noemt het optreden van de Belgische justitie ‘zinloos’. “Haar creaties hebben nooit echt schade aangericht. Haar pagina ging gewoon over haar hobby en toonde haar werk. Het doel was niet om mensen te infecteren.”

Gigabyte duikt regelmatig op in artikelen over virusschrijvers. Vorig jaar was ze te zien in het Nederlandse Jeugdjournaal. Ze gaf toen onder meer tips over hoe je je pc het beste tegen computervirussen kunt beveiligen.

Nah … wat zou de regering moeten doen met dit mens ?

Geef d’r maar een leuke baan.

heeft ze wat nuttigs te doen.

:slight_smile:

pff, ja net zoals die idiote fries die met een of ander virus creation lab ofzo een virusje had gemaakt, heeft nu ergens een dikke baan bij de overheid. Stelletje mafkezen :frowning: dat kan ik ook wel.:iagree:

OK alles even op een rijtje zetten:

• ze schrijft virussen zonder criminele bedoelingen
  • ze helpt AV makers hun producten te verbeteren
  • ze laat andere mensen begrijpen hoe virussen te werk gaan

Dan vraag ik me dus af: wat doet ze verkeerd? Een mooie analogie is een politieagent die de burgers voorlicht over een inbraakveilig huis… is dat ook een crimineel? Hij kan immers perfect laten zien hoe je ergens inbreekt!?!

Originally posted by Dee-ehn
Een mooie analogie is een politieagent die de burgers voorlicht over een inbraakveilig huis… is dat ook een crimineel? Hij kan immers perfect laten zien hoe je ergens inbreekt!?!

Op zich is voor vrije informatie veel te zeggen , maar dat doet ze niet. Er zijn geen source codes en ze laat enkel zien wat zij zelf kan. Een politieagent doet hetzelfde maar vertelt hopelijk de details en het waarom.

Of het nu goed of fout is wat ze doet… tsja… ik ben helemaal voor het maximale uit technologie te halen , maar niet als het ook anders kan.

Hmmm ok, ik wist niet dat ze geen source codes vrij gaf. Alhowel dat opzich beter zou zijn, is (naar mijn mening) het vrijgeven van source code niet het belangrijkste. Een AV maker kan makkelijk testen wat een virus doet (ook zonder source codes), gevonden gaten in bestaande software kan ze zonder source code prima toelichten en voorlichting aan allerhande “normale” gebruikers behoeft al helemaal geen source code.

Van mij mag ze vrij uit gaan en lekker doorgaan waar ze mee bezig is. Ik vind dit veel minder erg dan software die achter je rug om gevoelige informatie verstuurt…

Ik mis een optie, die ik hier maar niet zal neerzetten!! :wink: :stuck_out_tongue: :cool:

Originally posted by Namoh
Ik mis een optie, die ik hier maar niet zal neerzetten!! :wink: :stuck_out_tongue: :cool:

Spiezen? Martelen? Levenslang Windows 95 gebruiken? Naaktfoto’s op het net zetten? Doodkietelen? Vingeramputatie?

waar doel je op? :wink:

Ga@#!gb@$%ed by all CDFreaks members (heb alleen geen idee hoe ze eruit zit :sad: ). Mag je toch wel zeggen of niet?

Ga@#!gb@$%ed by all CDFreaks members (heb alleen geen idee hoe ze eruit zit :sad: ). Mag je toch wel zeggen of niet?

Ja dat mag wel hoor… alhoewel ik nog steeds niet snap waar je het over hebt :slight_smile:

Nou volgens mij weet je best waar ik het over heb, maar dan zal ik het voor de zekerheid toch even opschrijven: gangbangen!! :o

Maar misschien doen we haar daar wel een plezier mee, dus of het een straf is weet ik niet.

Ik ben een slecht persoon, ik weet het.

[B]Nou volgens mij weet je best waar ik het over heb, maar dan zal ik het voor de zekerheid toch even opschrijven: gangbangen!! :o

Maar misschien doen we haar daar wel een plezier mee, dus of het een straf is weet ik niet.

Ik ben een slecht persoon, ik weet het. [/B]

zoals Saddam zei , toen hij hoorde dat zijn zoons overleden waren … " Gelukkig hebben we de foto’s nog " .

:bigsmile:

Nou volgens mij weet je best waar ik het over heb

Euh nee… ik was er eerlijk gezegd niet op gekomen…

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]zoals Saddam zei , toen hij hoorde dat zijn zoons overleden waren … " Gelukkig hebben we de foto’s nog " .

:bigsmile: [/B]

Foto’s :confused: , ik denk dat ik hiervoor toch m’n camera maar meeneem!! :stuck_out_tongue: