Embedded Internet, wat gaan we maken?

Ik ben momenteel voor mijn opleiding aan een project bezig. We beschikken over enkele microcontrollers die allen geschikt zijn voor embedded internet oplossingen. Dat deze in de toekomst veel gebruikt zullen worden is waarschijnlijk niets vreemds.

Nu is het zo dat allerhande controllers op de markt zijn tegen allerhande prijzen. Wij werken momenteel met een uWeb (MicroWeb) controller die te koop is voor een €450.

Een deel van de opdracht is een soort van demo-opstelling te maken waaruit dijdelijk te concluderen is wat dit apparaat allemaal kan.
Door de relatief hoge prijs van dit product (vergeleken met andere producten in deze categorie) is het zaak dat het apparaat ook op een dienovereenkomstige plek wordt ingezet. Denk hierbij aan een proffessionele sfeer (ziekenhuis, fabriek etc) waar het kostenplaatje de moeite waard is.
Een goed voorbeeld waar dit apparaat zijn dienst zou kunnen doen is in een hartmonitor.

Het is natuurlijk geweldig dat dit ding ervoor geschikt is etc etc, maar voor een groepje studenten is het natuurlijk niet mogelijk een hartmonitor te bemachtigen en deze om te bouwen zodat de uWeb controller ermee kan communiceren. Denk hierbij aan de volgende functies:

[ul]
[li]automatische notificatie (bijv email/sms bij hartstilstand)
[/li][li]op afstand bedienen van het apparaat
[/li][li]toestand patient bekijken
[/li][li]etc
[/li][/ul]

Het is nu aan ons om een soort van apparaat te zoeken(ontwikkelen??) waarin dit soort functies van de uWeb controller gedemonstreerd moeten kunnen worden.
Opzich allemaal makkelijk te doen, ware het niet dat het een “iets” moet zijn wat als reclame doeleinde kan dienen, het moet dus een apparaat zijn wat echt bestaat en wat bij dit soort controller zou kunnen passen.

Zelf dachten we eraan om simpelweg een CD Speler aan te sturen en te monitoren via internet, maar dat bleek onvoldoende te zijn.

Wie o wie weet wel iets wat geschikt hiervoor is?
(ps als iemang nog een hartmonitor oid heeft liggen die weggegooid gaat worden, laat het ff weten ;))

Een mobiele (goedkopie ofzo) telefoon?!:rolleyes:

Een telefoon is niet echt geschikt: het is namelijk niet mogelijk om een echte duidelijke analoge EN digitale status uit te lezen.

Een digitale status is makkelijk uit te lezen (telefoon belt wel of belt niet -> boolean waarde) maar een analoge is veel moeilijker.
Een optie voor een analoge waarde zou hier zijn de signaalsterkte te meten, maar dat gaat een beetje te ver aangezien ik/we niet de kennins in huis hebben om zo’n apparaat te bouwen…

Maareuh toch bedankt voor het meedenken :wink:

Broeikas misschien … ?

temperatuur , licht en vochtigheid controleren en zo nodig deze door middel van de in de kas verkijgbare apperatuur regelen.

waterpeil bij een stuwdam.

verwarming in een groot gebouw controleren en regelen.

lampen aan/uit controleren en zonodig deze via sms aan/uit kunnen doen.

Hartbewakingsapperatuur (ik heb net even gebeld) is niet 2e hands te verkrijgen , dit wordt gelijk vernietigd als het afgescrheven is. Een nieuwe kost ongeveer 20 tot 40000 euro. En dan nog krijg je die niet particulier mee.

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]Broeikas misschien … ?

temperatuur , licht en vochtigheid controleren en zo nodig deze door middel van de in de kas verkijgbare apperatuur regelen.

[/b]

Hier breng je me op een idee. Het is vrij makkelijk een soort van model van een broeikas na te bouwen om te demonstreren. Dit omzetten naar een echt systeem is dan nog niet zo moeilijk!
Dit ga ik dan morgen ook meteen overleggen met mijn collega’s!

Hartbewakingsapperatuur (ik heb net even gebeld) is niet 2e hands te verkrijgen , dit wordt gelijk vernietigd als het afgescrheven is. Een nieuwe kost ongeveer 20 tot 40000 euro. En dan nog krijg je die niet particulier mee.

Iig bedankt voor de moeite!

Originally posted by Dee-ehn
[B]

Iig bedankt voor de moeite! [/B]

daar zijn vage bekenden voor :slight_smile:

Een mogelijkheid zonder broeikas, maar als je nou eens een alarmsysteem ontwikkeld met een webcam, die netchip en een bewegingsmelder. Ik zou namelik wel eens op een programma als opsporing verzocht fatsoenlijkee beelden van daders willen zien. Als de bewegingsmelder dan een signaal doorgeeft aan de chip die vervolgens een de webcam aanzet en de beelden via het web naar een server (politie stuurt) zodat die weer een hoogwaardige camera kunnen activeren en zelf ff gaan kijken)

Originally posted by Crowley
Een mogelijkheid zonder broeikas, maar als je nou eens een alarmsysteem ontwikkeld met een webcam, die netchip en een bewegingsmelder. Ik zou namelik wel eens op een programma als opsporing verzocht fatsoenlijkee beelden van daders willen zien. Als de bewegingsmelder dan een signaal doorgeeft aan de chip die vervolgens een de webcam aanzet en de beelden via het web naar een server (politie stuurt) zodat die weer een hoogwaardige camera kunnen activeren en zelf ff gaan kijken)

Dat is er al~!

Originally posted by Crowley

??? Beetje omslachtig, dacht ik zo.