Eindhovense 'spion' moet vandaag voorkomen

http://www.eindhovensdagblad.nl/CDA/regioportal/0,2078,2543__822177_,00.html

De 27-jarige Patrick Dirksen uit Eindhoven zit nog steeds vast in de Griekse plaats Kalamata op verdenking van spionage. Hij moet vandaag voorkomen voor een hoorzitting. Zijn ouders, Trudy en Gert Dirksen uit Eindhoven, hopen ‘vurig’ dat ze vanavond naar Amsterdam kunnen rijden om hem op te halen van het vliegveld. Mocht hij vast blijven zitten, dan stappen ze direct op het vliegtuig naar hun zoon.

EINDHOVEN - Patrick Dirksen is donderdag gearresteerd omdat hij met een groep Engelsen vliegtuigen aan het spotten was in Griekenland. Het ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigt de arrestatie van de Eindhovenaar, maar geeft geen verdere details. Omdat Patrick net voor het weekeinde is opgepakt, verlopen alle procedures rond de arrestatie trager. Zijn ouders hebben dit weekeinde naast de telefoon geleefd in de Eindhovense wijk Gestel. Ze vragen zich keer op keer af of de Griekse autoriteiten terug zullen komen op hun aanklacht van spionage. ‘Dat zou natuurlijk wel gezichtsverlies zijn. Het is de vraag hoe de Grieken dat oplossen’, meent zijn vader. Het is namelijk al de tweede keer dat de groep, bestaande uit twaalf Engelsen en twee Nederlanders, werd opgepakt, afgelopen week. Patrick vetrok vorige week zondag om een week vliegtuig te spotten, een hobby die hij al jaren met veel passie uitoefent. De student, die sinds enkele jaren voor zijn studie fysische geografie in Amsterdam woont, heeft zich voor de reis aangesloten bij een Engelse groep vliegtuigspotters. Die hadden toestemming gekregen van het hoofdkwartier van de Griekse Luchtmacht. De Engelsen hebben na de aanslagen in de Verenigde Staten, op 11 september, nog gebeld met de Griekse autoriteiten of er iets gewijzigd was. ‘Nee, het was geen probleem. Als ze maar geen foto’s of aantekeningen zouden maken van vliegtuigen’, vertelt vader Gert Dirksen.

Foutje
Vorige week maandag werd de groep toch aangehouden. De Griekse geheime dienst kwam erbij, en de Britten en Nederlanders werden in de cel gezet. Na een paar uur stonden ze weer buiten, met een excuus van de Grieken. Het was een foutje, en ze konden weer verder reizen, naar een nieuw vliegveld. Drie dagen later was het echter weer raak, nu in Kalamata, waar ook chartervliegtuigen komen. De groep zou foto’s gemaakt hebben van gebouwen, en de manier waarop dat gebeurde, beviel de Grieken niet, zo werd hen kenbaar gemaakt. Sinds die tijd horen Patricks ouders enkel veronrustende berichten uit Griekenland. Gert Dirksen: ‘We praten over een EU-land, daar ga je als Nederland toch niet naar toe om te spioneren. Het zijn gewoon hobbyisten. Patrick klinkt wel redelijk optimistisch als hij belt, ongeveer een keer per dag, en ze zitten met zes of zeven van de groep samen in een cel. Een meisje zit alleen, die heeft het wat dat betreft zwaarder. Maar we zijn erg bezorgd.’ In de Griekse media werden Patrick en zijn mede-spotters de eerste dag nog als gevaarlijke spionnen afgeschilderd, zo vertelde hij zijn ouders tijdens een telefoongesprek. Inmiddels lijken die echter ook hun kant te hebben gekozen. ‘Het is alleen zo ondoorzichtig, je zit telkens te gissen naar wat ze gaan doen. We hopen dat ze gewoon het land uit worden gezet.’

Het is dat ik Tax nog gezien heb, anders zou ik denken dat hij het was :smiley:

Maar het is toch van de zotten dat dit gebeurt in Europa. Die jongen heeft als hobby het ‘spotten’ van (met name Militaire) vliegtuigen, vooraf toestemming gevraagd en gekregen om op het vliegveld te mogen komen kijken en dan de Griekse geheime dienst die een klopjacht begint lijkt het wel…

Geloof niet dat Griekse gevangenissen nu zo comfortabel zijn als de Nederlandse…

het zijn iig geen staatsvijanden. Ze worden gewoon met naam en toenaam te pas en te onpas genoemd in het stukje. Patrick Dirksen heet onze vriend :wink:

Misschien mogen ze wel ‘vliegtuigen gaan spotten’ voor het ongemak…

Ok, ik ben het niet…
Maar het is wel een van mijn beste vrienden.

Het is gewoon absurd…echt belachelijk.
Vandaag moet hij voorkomen, ik hoop dat het meevalt, maar ouders hadden tot 6 uur nog niets gehoord begreep ik…

Dus ik blijf nog even duimen voor hem…

The Dutch 007?

Misschien kan ie een rol krijgen in de nieuwe bond film!

[update]
Hij zit nog steeds vast.
Rechter heeft uitstel verleend tot maandag aan geheime dienst om een rapport op te stellen over het fotorolletje waarop volgens de geheime dienst belastend materiaal op zou moeten staan.

Ze zitten daar dus nu al meer dan een week in de cel en dat duurt dus nog wel een paar dagen…

Ik boycot voorlopig Griekse restaurants :wink:
[/update]

Originally posted by Da_Taxman
[update]
Ik boycot voorlopig Griekse restaurants :wink:
[/update]

Ik steun je actie, en doe er zelf aan mee!

(ben in al mijn 16 jaren nog niet in een grieks restaurant geweest, chinees des te meer :stuck_out_tongue: dus eigenlijk heb ik je al 16 jaar gesteund :smiley:

Misschien kunnen we een online petitie opzetten ofzow… Griekse restaurants boycotten lijkt me vrij zinloos… zeker omdat grieks best goed te eten is :smiley:

Net zoals Jack Spijkerman boycot ik elke griekse auto.

Aanstaande dinsdag worden de mensen gehoord, ze zitten dus nog steeds vast. Er zijn op hoog niveau gesprekken en het is nog afwachten allemaal.

Op de site van de BBC wordt de boel beter bijgehouden:

[ul]
[li]Greek minister hopes for quick solution
[/li][li]Blair intervenes in plane-spotter case
[/li][li]Greek politics and the UK prisoners
[/li][li]Plane-spotters face fresh charges
[/li][li]Greece’s strict reputation ‘known’
[/li][li]Arrested plane-spotter tells of fears
[/li][li]Delay over spy charge Britons inquiry
[/li][li]Plane-spotters hope to be released
[/li][li]Spy charge Britons separated
[/li][li]Further wait for spy charge Britons
[/li][li]I spy … another plane
[/li][li]Britons face spying charges in Greece
[/li][/ul]

(als iemand die *.ram streams kan omzetten naar avi/mp3 zou ik dat kunnen waarderen, zou met Streambox VCR moeten kunnen geloof ik)

[ul]
[li]ram 1
[/li][li]ram 2
[/li][li]ram 3
[/li][li]ram 4
[/li][li]ram 5
[/li][li]ram 6
[/li][li]ram 7
[/li][*]ram 8[/ul]

Kan ik wel! Zal zo ff gaan doen!

Effe snel een reactie voor ik foetsie moet vandaag…

Hij zit nog steeds vast en het proces is weer verdaagd, uitstel voor 10-12 dagen.

De Britten zijn helemaal losgeslagen nu, de verwachting is dat er nu alles aan gedaan wordt om de media in te schakelen en zoveel mogelijk aandacht te vestigen.

Wanneer dit het geval is (weet ik later vandaag) dan zal ik jullie op de hoogte houden en een beroep op jullie doen.

Bij voorbaat dank!

Ik las het net op Teletekst dit is te gek voor woorden Europa anno 2001 nou in ieder geval veel sterkte ook aan de ouders en als we iets kunnen betekenen horen we het wel groetjes.

Ik ga een paginaatje proberen te maken hierover.
moet even kijken hoe en wat, zodat ook andere mensen een bericht achter kunnen laten.

Alleen Chello lag er gisteren uit (alweeeer) dus nu duurt het tot vrijdag voor ikd aar weer tijd voor heb.

Er is intussen wel contact gelegd met hooggeplaatste Nederlandse politici die als het goed is mee zullen helpen bij het bemiddelen…this ain’t over yet, all hell breaks loose now. :wink:

Ok, dit zal ik gaan crossposten omdat dit iets is waarvan ik vind dat het voor een keer wel kan.

De hele groep zit nog steeds vast en het lijkt erop dat de Grieken geen enkele krimp geven in deze zaak. De groep vliegtuigspotters zit ruim drie weken vast zonder ook nog maar officieel beschuldigd te zijn. Het is inmiddels een langslepende zaak geworden die onnodig gerekt wordt om enig gezichtsverlies te lijden.

Na hard werken heb ik, samen met de broer van Patrick, een website opgezet waar het laatste nieuws bijgehouden wordt en alle online artikelen worden verzameld. Daarnaast is er nog een reactiepagina waar mensen hun steunbetuiging kunnen plaatsen.

Ik zou het erg waarderen als mensen van hier ook een kijkje zouden nemen en even een steunbetuiging willen plaatsen op de reactiepagina. (als je meer wilt weten hoe belachelijk de situatie is na al die tijd, dan kun je bij ‘De Pers’ lezen wat de verschillende nieuwsinstanties erover hebben geschreven).

De website is te vinden op:
http://www.wijsbek.com

Bij voorbaat hartelijk dank, ook namens de groep spotters!

ik heb ook maar ff gereageerd!