Eindelijk de TB1,4, nu overclocken :)

Eindelijk was ie er dan, mijn TB1,4 Ik ben een beetje bezig met overclocken. Oh ja, eerst mijn hardware maar es:
AMD TB 1,4 dus
MSI KT266 Pro
Thermaltake DU0462-7 (VOLCANO II ) als cooler (op website staat up to 1500 MHz)

Nu draai ik op 1500 MHz (zo ongeveer) -> 11136 MHz, standaard is 10.5133 MHz. Temperaturen zijn op het moment: Mainboard: 42C en CPU 51C. Ik kom alleen niet hoger, dan slaat de computer af na het herkennen van de processor/ide poorten. Wat ik weet is dat ie op 1600 moet kunnen draaien. Ligt het misschien aan de cooler? Ik heb al 2 486 fannetjes erbij geplaatst die warme lucht eruit blazen van achter en frisse lucht erin van voren, dit scheelde 10C op mijn mainboard temp. Wat kan ik misschien doen om hem op 1600 te laten lopen?

Greetzz
ZKHbaldo

Ik denk dat je het core-voltage komt te verhogen…

doe dit in kleine voorzichtige stapjes…

Originally posted by Dee-ehn
[B]Ik denk dat je het core-voltage komt te verhogen…

doe dit in kleine voorzichtige stapjes… [/B]

Denk dat DN wel gelijk heeft.
Ter voorbeeld zal ik je mijn sys even voorstellen:
Een TB1,4@1,61 (11,5x140) op een Asus A7V133 met een Vcore voltage van 1,90V. Temp mobo wordt zo’n 36°C en temp CPU zo’n 57°C bij 100% cpu-belasting gekoeld door een ThermalTake Dragon Orb 3 (7000rpm dus veel herrie!).
Ik wil em nog wel sneller laten draaien maar aangezien me Vcore voltage via me bios niet hoger kan moet ik, een inmiddels al in mijn bezit zijnde, POTmeter ertussen solderen (op mobo) die dan als regelbare weerstand/Vcore-volt-regelaar fungeert. Wat ik zo hier en daar gelezen heb is dat je je TB gewoon op 2,2/2,3V kan laten draaien. Dus als ik verder ga tweaken houdt ik gewoon voor mezelf aan dat ik bij 2,1V stop; voor de zekerheid! :wink:
Uiteraard wordt het geheel dan wat a/d warme kant en komt waterkoeling al om de hoek kijken! LOL! :cool:

Dus je moet voor jezelf kijken wat je pcies wilt! :wink:

idd, waterkoeling roelt ik had een 1,2 @ 1,6 en mijn cpu was gewoon 41 graadjes celcius.

Helaas heb ik die laatst opgeblazen tijdens een poging op 1,8 maar hier was de koeling niet echt het probleem geloof ik! :stuck_out_tongue:

:slight_smile: Ik merk dat ik er niet al te onvoorzichtig mee om moet springen, hij is net nieuw dus het zou niet zo prettig zijn als ie zou sterven!

ZKHbaldo

Even een OFF TOPIC vraag maar waarom zou je een TB 1.4Ghz @ 1.6Ghz later draaien? Ik bedoel is die 200Mhz nou echt te merken in je systeemprestaties en deze extra investering in cooling (en niet te vergeten het risico dat die kapot gaat!) waard?

Ik draai namelijk nog steeds mijn oude AMD Athlon (slot A nog) op 700MHz met veel plezier. Ik kan er in principe alles mee (al kan die wel wat sneller maar ik koop dan liever gewoon een nieuwe die 2 keer zo snel is dan dat ik ga investeren in cooling ed. voor 150-200MHz extra)…

Misschien heb ik er geen verstand van (heb ik ook niet) maar wat beweegt jullie OC’ers? :slight_smile:

een koeler moest ik toch wel kopen, dus waarom dan niet een extra goede zodat ik voor enkele tientjes meer em op 1,6 (of meer) kan laten draaien!?
Prestaties? Als ik kijk hoeveel gras mijn koe MEER kan verwerken voor het CDFreaks team… :stuck_out_tongue:
Het verschil is wel te zien hoor, niet dat je het voor normale applicaties nodig hebt ofzo, maar je moet het zien als een aparte hobby! :slight_smile:
Kijk als ik kijk naar de prestatieverschillen tussen een TB1,4 tegenover een P4 2,0 en ik zie dat de Athlon em dan bijna bijtrekt is het natuurlijk wel fun dat je tegen iemand die een P4 2,0 bezit kan zeggen dat je hem er wel uittrekt met je ge-OC-de 1,4 (idg dan 1,61)!! (vergelijk het als een brommer opvoeren!)

En tja, waterkoeling, is ook weer zo’n aparte hobby hè! Is toch wijs ofnie? Meningen verschillen natuurlijk, maar ik vind het wel wat hebben! En bovendien veel minder herrie! :wink:

Tja als ik lees/hoor wat sommige mensen uitgeven aan koeling om 100Mhz meer uit een CPU te trekken dan denk ik bij mezelf dat ze gek zijn. Koeling? 500 Ballen. Gewoon een 100Mhz snellere CPU? 50 Ballen extra. Tja dan heb ik die keuze snel gemaakt. Vooral als je de stabiliteit en garantie etc mee gaat rekenen.

Anyhow, als OC’en mogelijk is zonder er extra geld aan te besteden is het wel intressant. Doe ik ook hoor ;).

Waterkoeling heeft opzich wel wat… vooral dat het stil is. Maarja dat staat toch nog een beetje in de kinderschoenen. Tis wel leuk maar nog steeds voor de hobbyist…

Waterkoeling heeft opzich wel wat… vooral dat het stil is. Maarja dat staat toch nog een beetje in de kinderschoenen. Tis wel leuk maar nog steeds voor de hobbyist…

IDD! Dat het stil is vind ik nog wel het grootste voordeel! Ben die draaiende fans wel onderhand zat! :rolleyes:

Dat het echt in beginstadia is is wel te zien ja! Tis dat de hobbyisten het vaak niet grondig afwerken, maar in principe bevat zo’n Koolance kast vaak net zoveel kwaliteit als een homemade! Alleen die homemade zie je dan weer dat draden niet mooi weggewerkt zijn enzo. Das wel jammer!
Maar toch cool als je zoiest a/d praat krijgt! Heeft wel wat! :smiley:

Het is zekers zeer leuk om te bouwen en de kick om het aan het werken te krijgen, maar voor mij staat de betrouwbaarheid van me PC voorop.

Dat luchtkoeling niet alles is ben ik met je eens. Vooral het lawaai is zo vervelend!

Ok ik snap het nu :slight_smile: OC’en is leuk als het kan zonder al te veel te investeren en watercooling is gewoon cool en lekker stil. Thanks voor de uitleg :smiley:

Hobbyist?

Correctie: DIE HARDS

Originally posted by G@M3FR3@K
[B]Even een OFF TOPIC vraag maar waarom zou je een TB 1.4Ghz @ 1.6Ghz later draaien? Ik bedoel is die 200Mhz nou echt te merken in je systeemprestaties en deze extra investering in cooling (en niet te vergeten het risico dat die kapot gaat!) waard?

Ik draai namelijk nog steeds mijn oude AMD Athlon (slot A nog) op 700MHz met veel plezier. Ik kan er in principe alles mee (al kan die wel wat sneller maar ik koop dan liever gewoon een nieuwe die 2 keer zo snel is dan dat ik ga investeren in cooling ed. voor 150-200MHz extra)…

Misschien heb ik er geen verstand van (heb ik ook niet) maar wat beweegt jullie OC’ers? :slight_smile: [/B]

Die 200 Mhz extra is gewoon cool, het hele idee achter overclocken is al een beetje achterhaald maar het is gewoon heel erg cool!

Originally posted by zkhbaldo
[B]:slight_smile: Ik merk dat ik er niet al te onvoorzichtig mee om moet springen, hij is net nieuw dus het zou niet zo prettig zijn als ie zou sterven!

ZKHbaldo [/B]

Opblazen is een goede reden voor een nieuwe! :smiley: (Atlon XP bv.?)

Maar zijn er hier nog geen mensen die met stikstofcoeling werken?

Ben op het moment bezig zoiets te ontwerpen maar lukt nog niet erg! Je moet namelijk de stikstof met heel hoge druk door het koelblok heen pompen en dat lukt me nog niet, ook kun je geen siliconen slangen gebruiken omdat deze meteen bevriezen! :frowning:

STIKSTOF koeling??? jeeeeeeeeeeezzzzzzzzz

pas maar op dat de cpu niet uitelkaar breekt als je hem dan aanraakt

Originally posted by Tha_Stranger
[B]STIKSTOF koeling??? jeeeeeeeeeeezzzzzzzzz

pas maar op dat de cpu niet uitelkaar breekt als je hem dan aanraakt [/B]

Ik ben dus ook een manier aan het bedenken omdat te voorkomen, ik zit te denken om een koker te plaatsen op mijn cpu en die hermetisch afsluiten om er zo voor te zorgen dat er ook geen condens op mijn mobo komt! Maar de toevoer naar die koker is nog een beetje een probleem!

Originally posted by Sorcerer
ik zit te denken om een koker te plaatsen op mijn cpu en die hermetisch afsluiten om er zo voor te zorgen dat er ook geen condens op mijn mobo komt! Maar de toevoer naar die koker is nog een beetje een probleem!

Jij hebt zekers ook toen half jaar back ofzo die review van die jap gelezen?! :slight_smile: