Een raar fenomeen met cd's!

vbimport

Ik heb een audio cd (copie merk:silverblue 80min) en daar op staat 79min40sec audio.
Die cd heb ik al 4 maand ofzo (heeft altijd op kamertemperatuur gelegen).
Sinds gisteren wou ik van deze cd ene copie maken maar dat lukte niet.
De cd is heel proper en vertoont geen krassen.
Ik heb ene ultraplex 40max cd-rom en ene yamaha 8424 writer (ondersteunt overburnen).
Ik heb met Prassi geprobeerd ene copie te maken maar die stopt rond 79 min.
Met Nero 5.0.0.2 blijf hij bij 79min maar lezen van cd-rom maar de writer schreef niet meer.
Had pc toen moeten rebooten.
Toen heb ik met cdrwin3.8a een image file gemaak met de cd-rom op HD en dit geschreven op cd.
Als ik die audio cd afluisterde was erop de laatste 30 sec gekraak en gehakkel.
Op de originele CD hoor je TOTAAL niets.
Het vreemdste hiervan is dat ik al van die cd al verschillende perfecte copie’s heb van gemaakt (toen ik die cd pas had).
Ik heb ook geprobeerd de laatste track op HD te zetten met het programma CDDAE99 via de cd-rom.
Soms lukte dit niet maar als het ging dan gaf die errors aan (voorwie het programma kent zal het wel weten wat ik bedoel).
Als ik die track dan afluisterde op mijn HD dan hoorde je ook die fouten (is hetzelfde effect als met cdrwin3.8a)

Nu had ik die audio cd in mijne writer gestoken en daarmee de track op HD gezet en dat lukte PERFECT !!.

Zou het te maken hebben met de ouderdom van de cd ?
Heb dit nog met een andere cd (merk platinum)
Voor de rest heb ik daar nog geen problemen mee gehad.

Heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen komen ?

Was dit gekraak er misschien ook al meteen nadat je de cd vier maanden geleden had gebrand?? Dan ligt het nl. aan de schrijflaag op de cd, niet helemaal volledig, heb je al gauw met goedkope cd’s. Dit effect heb je ook al gauw als je een cd gaat overbranden.

Maar het kan ook het gevolg van ouderdom zijn van goedkope cd’s, zelfs als ze niet in de zon hebben gelegen. Komt door blootstelling met lucht. Tsja. Dit probleem heb ik ook heel vaak met That’s Write cd’tjes

ik snap er nie veel van
maar wil je zeggen dat je writer hem wel perfect leest en je cdrom nie ?
kopieer enkel in je leven op kwaliteits cdz !!! ik koop TDK silver cdz voor 35 frank !!! met doosje !!! dan kom je dingen nie tegen van dat je iets nie kunt lezen op die cdr

De audio cd lezen gaat perfect (afspelen)
hifi keten, cd-rom speler.
Maar als ik die wil copieren on the fly met cd-rom dan heb ik die problemen.
Met de writer inlezen lukt perfect.

Dus een fout op die cd kan toch bijna niet.
Cd-rom kan hem goed afspelen dus op de audio cd staat geen fout want ik hoor geen gekraak
4 maanden geleden heb ik van die cd veel copie’s van gemaakt on the fly en dat lukte perfect.