Een langzame en een snelle

vbimport

Hoi , ik heb de volgende vraag...ik heb 2 harde schijven in m'n pc ; een hele ouwe van 800 mb, waar ik w98 op heb gezet , en een nieuwe 20 gig. voor de rest (progs en games) Is dit handig zo, of maakt die ouwe harde schijf,dat alles langzamer gaat ?

Dat hangt van je moederbord af; als het een oude PC is, en hij ondersteunt alleen PIO4, dan maakt het niet uit, want dan kan hij toch niet sneller.
Maar als het moederbord ook ATA33 of hoger ondersteunt, dan is het inderdaad niet de beste oplossing om die oude schijf nog te gebruiken. Je harde schijven draaien dan aan de snelheid van de traagste component (die 800Mb disk) en je nieuwe schijf draait niet op zijn maximale snelheid.

Dus als het een nieuwer mobo is, raad ik je aan om de oude schijf er niet in te stoppen. Je kan dan eventueel de nieuwe opdelen in 2 partities; de eerste voor win98 en de tweede partitie voor bestanden enzo.

Niet alleen PIO/DMA is bepalend voor de snelheid! DIt is wel voor grote mate verantwoordelijk ervoor, maar er zijn nog veel meer bepalende factoren:

-max transfer rate
-avg seek time
-rpm

etc etc…

Je kunt echter met een vrij grote zekerheid zeggen dat je 20gb schijf stukken sneller is!

Er wordt meestal gezegd. Koop je een hele nieuwe schijf (Dus die pas uitkomt) zet dan daar je besturings systeem op. Dit is meestal een snellere schijf dan de oude schijf. Dus zal je besturings systeem meestal sneller zijn. Ik bedoel hiermeer dus in jou situatie voordat ik iedereen over me krijg. Het verschil tussen een oude 800 en 20 GB schijf is best groot. Niet de ruimte maar de snelheid. Ook al blijf je op dezelfde PIO mode.

:slight_smile: thanx iedereen, ben weer wat wijzer