Een hoog percentage polls tijdens het nieuws is nutteloos

vbimport

Tijdens RTL-4 nieuws (een hoogwaardige nieuwsaflevering .. yeah right) komen , in mijn ogen , nogal zeer nutteloze statistieken naar voren de laatste tijd.

Iemand daar al eens echt aan zo'n poll meegedaan ?

Zoals ik al zei, 70% is nutteloos. Nu is die 70% maar een gokje hoor. Er zijn natuurlijk wel nuttige vragen, maar vaak is het antwoord dat je kunt geven net niet goed genoeg of juist zo wazig dat beide opties van toepassing kunnen zijn.
Daaranaf gezien zijn de poll-vragen ook vaak waardeloos!

60% is nuteloos
er zijn altijd wel vragen die nut hebben, ze zetten jesoms wel aan het denken, hoewlel alle vragen gebaseert zijn op de mening van 2000 a 3000 mensenterweil e meer als 15 miljoen mensen in nederland wonen zegt zo’n poll ook weer niet alles.

Bij ons doen ze zoiets nog niet. Ik denk dat polls toch nuttig zijn voor bepaalde zaken. Bij stemgedrag twijfel ik eraan. Ook kunnen die makkelijk beïnvloed worden. Men zegt wel dat men altijd zoveel mogelijk verschillende personen neemt, maar dat is nooit zo. Men rijdt nooit het hele land door, dus krijg je een verschil wanneer je de vraag afneemt in een studentenstad, een wereldstad, een provinciestadje…

Alle vragen die in zo’n nieuws poll gesteld worden zijn over het algemeen zwaar suggestief. Het antwoord zit eigenlijk al in de vraag, iets wat je in les 1 van “hoe maak ik een opiniepeiling” al zal leren…. Het antwoord is daardoor ook nooit een verassing. Wat mij persoonlijk nog meer irriteert is dat zo’n nieuwspoll eigenlijk alleen voor geldelijk gewin wordt gehouden. Het item is altijd iets wat tot grote frustraties leidt bij het Nederlandse publiek, en logische reactie is dat iedereen “tegen” of juist “voor” wil stemmen. Op de stelling: “De regering vindt dat jonge zeehondjes weer doodgeknuppeld mogen worden door pelsjagers (eens/oneens)”, zal iedereen in de telefoon klimmen. En vervolgens tikken de euro’s per minuut binnen, dit om de productiekosten van het nieuws te drukken… Die commerciële aids waar de media nu al zo’n dikke tien jaar aan leidt is zeker geen aanwinst voor de kwaliteit en objectiviteit van de diversen programma’s op tv.

Kortom: zo’n poll sukt aars!
:Z

ik kijk nooit naar RTL4…

Originally posted by Marsz-=FX
…zal iedereen in de telefoon klimmen. En vervolgens tikken de euro’s per minuut binnen, dit om de productiekosten van het nieuws te drukken…
Je hebt helemaal gelijk dat een nieuwsprogramma nooit integer kan zijn als het naar de gunsten van de reclame-betalende bedrijven moet dingen en dit soort stunts uit moet halen om in de lucht te blijven.

Maar om de vraag te beantwoorden: ik heb “Geen mening” aangevinkt, omdat ik nooit RTL4 Nieuws kijk.

Originally posted by flits
…hoewlel alle vragen gebaseert zijn op de mening van 2000 a 3000 mensenterweil e meer als 15 miljoen mensen in nederland wonen zegt zo’n poll ook weer niet alles.

2000 of 3000 mensen is een meer dan representatieve steekproef, dus het zegt echt wel wat.

:smiley:

Maar volgens mij is het probleem dat ze meestal niet noemen hoeveel mensen er mee gedaan hebben aan de steekproef, en dan kun je er dus niks uit afleiden…

Originally posted by Upp3rd0G
[B]

2000 of 3000 mensen is een meer dan representatieve steekproef, dus het zegt echt wel wat.

:smiley:

Maar volgens mij is het probleem dat ze meestal niet noemen hoeveel mensen er mee gedaan hebben aan de steekproef, en dan kun je er dus niks uit afleiden… [/B]

en je weet ook niet waar die mensen vandaan komen die bellen. En ook niet de sociale klasse waarin ze behoren.

Ik wil niet generaliseren, maar ik geloof niet dat er ook maar 1 professor naar dat nieuws kijkt, dan wel aan dat interview meedoet.
Terwijl er misschien wel honderden arbeiders meedoen.

Ook over de leeftijd weet je niet zoveel.
Als ze eens vragen of “wij” tevreden zijn met de zorgsector, bellen er alleen maar oudjes, en die roepen dat ze ontevreden zijn. de mensen die tevreden zijn, bellen gewoon niet.

En je vind iets nutteloos als je het er niet helemaal mee eens bent.
Als je dus 100% nutteloos hebt gestemt, ben je het nooit eens met die polls. en met 60% nutteloos ben je het soms nog wel eens met die stellingen van RTL4…

het is gewoon heel moeilijk om een statistiek te maken die de echte waarheid weergeeft.;

Er was eens een man die zei: Er zijn 3 soorten leugens.
Een leugen
een vervloekte leugen
en statistiek.

Inderdaad, allemaal zaken die een enquete kunnen vertroebelen… Statistiek op de juiste manier toepassen is heel moeilijk.

:slight_smile:

Ik heb eigenlijk geen idee, want helaas hebben wij hier geen kabel en ook geen schotel, m.a.w. ik kijk er dus niet naar.

ik vind polls altijd leuk! ja of het nut heeft dat is wat anders maar ik laat mijn stem altijd wel effe gelden!

de meeste polls zijn naar mijn mening nutteloos, omdat je óf “zwart” óf “wit” moet kiezen, en niet voor een grijstint kunt kiezen als antwoord, waardoor ze een vertekend beeld opleveren.

Er belt een bepaalde groep Nederlanders.

• Kijkt RTL4
    -Heeft telefoon
    -Verspilt graag geld
    -Wilt graag mening uiten
    -Is eenzaam
    etc…

Deze groep is te categoriseren en is dus niet representatief voor de mening van alle Nederlanders. Dus heeft zo’n poll geen waarde.

Originally posted by Leetje
[B]Er belt een bepaalde groep Nederlanders.

• Kijkt RTL4
    -Heeft telefoon
    -Verspilt graag geld
    -Wilt graag mening uiten
    -Is eenzaam
    etc…

Deze groep is te categoriseren en is dus niet representatief voor de mening van alle Nederlanders. Dus heeft zo’n poll geen waarde. [/B]

Als het een phone-in poll is is de waarde natuurlijk helemaal nihil, ik dacht dat het ging over polls zoals je wel eens op straat tegenkomt of waar je over wordt gebeld (dat je een hele vragenlijst voor je kiezen krijgt), die zijn nog enigszins representatief, maar een phone-in poll is absoluut niet representatief, vanwege bovenstaande redenen.

Polls zijn alleen maar nuttig als ze goed uitgevoerd worden…anders heb je er geen r**t aan…