DVD+R: Onregelmatige brandsnelheden

Ahoi,

Dit weekend ben ik wat harde schijven aan’t herschikken en daarbij de nodige data-backups aan’t branden op DVDtjes.
De pc in kwestie heeft een Sony DRU500 met firmware 2.0h en ik brand op Exel DVD+R 4x rated (mediacode optodiscor4) met Nero. Ik weet het, zeker niet de beste media, maar 't is voor tijdelijke opslag, dus dat moet volstaan.

De eerste 2 DVD’s die ik eergisteren schreef (UDF compilation), werden keurig gebrand op 4x. Dan gebeurde het af en toe, dat het schrijven van de lead-in ongewoon lang duurde en Nero uiteindelijk de boodschap gaf “power calibration error”. Op het schijfje was niks geschreven (visueel + nero infotool). Ik dacht dat het rotte schijfjes waren, dus probeerde een ander uit de stapel. Daarmee lukte het dan weer wel.
Aangezien er op de slechte schijfjes niks geschreven was, probeerde ik het eens op 2,4x. Dat werkte dan weer zonder problemen :confused:

Wat denken jullie dat de oorzaak hiervan is? Puur de slechte/onregelmatige kwaliteit van de media, of kan het ook aan de writer liggen? Eergisteren stond firmware 2.0g er nog op, daarom dat ik hem upgrade naar 2.0h, in de hoop dat het dan opgelost werd. Maar het blijft dus onregelmatig.

Je gebruikt niet al te beste schijfjes. Goedkopere schijfjes staan er bekend om dat de kwaliteit ervan wel eens flink kan varieren. Daar komt ook nog eens bij dat je Sony brander een beetje gevoelig is voor goedkopere media. Combineer je dit, dan zijn de problemen die zich bij jou voor doen niet erg vreemd. Dat beeld zie je wel meer.

Heb je evt nog andere branders tot je beschikking om je media mee te testen?

Jep, zal ze nog es testen op een NEC3500. Ben de gebrande schijfjes nu aan’t testen op fouten. Dat blijkt goed mee te vallen (zowel de 2,4 en 4x schijfjes). Ik vond het vooral vreemd dat er verschillen optraden binnen 1 spindle, maar blijkbaar is dat niet zo gek :slight_smile: